Januarjente <3 Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Hannah, for da blir det likt begge veier Utrolig fint og kult navn, syns jeg!
sommertiara Skrevet 2. oktober 2010 #7 Skrevet 2. oktober 2010 Ikke at jeg synes det spiller så stor rolle egentlig, men ville nok gått for Hanna.
Suebird Skrevet 2. oktober 2010 #9 Skrevet 2. oktober 2010 Det kommer jo an på hvordan dere uttaler navnet det ) Sier dere Hannamarie sånn i ett, med kort, hard a så blir det uten h. Men sier dere Hannah Marie, med et opphold og lett ah på slutten skal skal hun hete Hannah med h.
Castho Skrevet 2. oktober 2010 #10 Skrevet 2. oktober 2010 Hannah, men uten noe Marie bak. Det er finest sånn!
Miranda C Skrevet 2. oktober 2010 #12 Skrevet 2. oktober 2010 Hannah Marie Vakkert navn! Hanna skrevet rett fram liker jeg ikke spesielt. Samme som Madeleine og Madelen, to helt forskjellige navn men med like uttale, i mine øyne.. Kunne godt brukt Madeleine som navn, men aldri Madelen..
LilleBitteliten Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 Madeleine uttales jo MadeLEIN ikke Madelen.
Gjest Skrevet 6. oktober 2010 #15 Skrevet 6. oktober 2010 Jeg kjenner mange Madeleine, og alle uttaler det Madelen. Kanskje litt forskjellig... Jeg synes Hanna er finest.
Ser*opp*på*sjernene... .. Skrevet 7. oktober 2010 #16 Skrevet 7. oktober 2010 ja for guds skyld,gi barnet en ekstra bokstav som ikke er til noen nytte!! hanna!))
Gjest Skrevet 7. oktober 2010 #17 Skrevet 7. oktober 2010 Ekstremt enig med "Ser*opp*på*stjernene...."
Medi Skrevet 7. oktober 2010 #18 Skrevet 7. oktober 2010 Er det virkelig slik at Hanna og Hannah uttales ulikt? Det har iallfall gått meg hus forbi... Jeg har opplevd at folk sier Hanna også med "lett" -a endelse. Men jeg foretrekker uttalen som er lik den som i Anna. Så om det er forskjell, får jeg vel si at jeg foretrekker Hanna, da.
Gjest Skrevet 8. oktober 2010 #20 Skrevet 8. oktober 2010 tusen takk for svar! Tror det blir Hanna uten den siste H'en.
Gjest Skrevet 9. oktober 2010 #21 Skrevet 9. oktober 2010 Jeg kan ikke finne ett eneste argument for å ha en h i slutten av dette navnet på et norsk barn.
namedrop85 Skrevet 21. oktober 2010 #22 Skrevet 21. oktober 2010 Jeg synes Hannah er finest. For det første er det den opprinnelige formen av navnet (som kommer fra hebraisk Channah (ch er en hard h-lyd)), og det er sånn det skrives i andre land også.. Om man er i mot stum h, synes man da også det ser finere ut å skrive jelp, va, vorfor enn hjelp, hva, hvorfor? Like rart ser det ut å skrive Hannah uten h på slutten..! De som mener det er ok med Leah og Noah, men ikke med Hannah kan tydeligvis ikke navnehistorien. Disse tre navnene er alle bibelske og var på hebraisk navn som slutten med bokstaven "he" (h), som markerte at de skulle slutte med en -ah lyd (man skriver ikke vokaler på hebraisk så det blir Chnh for eksempel). חַנָּה (Ch-N-H) En annen grunn til at jeg liker Hannah bedre enn Hanna er at det er mer symmetrisk, det ser liksom ut som om det mangler noe på høyre side når man skriver det Hanna.. Å la være å skrive det med h på slutten er som å skrive Ingri eller Astri, Halvar eller Sjanett. Det trenger ikke nødvendigvis å følge norske uttaleregler 100% Hilsen Hannah (som aldri har fått noe annet enn positive tilbakemeldinger på navnet mitt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå