Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har nettopp startet ammingen etter en veldig vanskelig start. Småen er en mnd nå og vi har nettopp fått han til å få tak på puppen for første gang. (hurra!!) Etter 10 min med amming blir brystvorten SÅ sår! Er det slik at feil sugetak kan føre til såre brystvorter eller blir hele puppen vond da? Det er bare brystvortene som er såre.. Så jeg lurer på om det er taket som er feil eller om vortene bare ikke er herdet ennå... Noen som vet?
MaRiAnNe_85 Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 I begynnelsen tror jeg de aller fleste brystvortene blir litt såre med amming. Bare pass på å lufttørke dem godt evt kjøpe brystvortesalve å ha på om de er riktige såre. Det skal visst hjelpe å ha bare morsmelk på såre brystvorter å la dem lufttørke Jeg fikk såre brystvorter med både nr 1 og 2. Det gikk over etter noen uker. Om du er usikker på sugetaket ville jeg ha fått helsesøsteren til å tatt en kikk på dere mens dere ammer. Lykke til!
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 1. oktober 2010 #3 Skrevet 1. oktober 2010 Normalt og være sår den første uken eller to.. Jeg var det selv i 1uke ca..Men gikk over.. Jura våre er ikke akkurat "skapt" for og suges på
Daydreamer 81 Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Hei. Jeg fikk aldri såre brystvorter og har hatt fokus på rett sugeteknikk. Jeg måtte klemme sammen det brune sammen med brystvorten og "pakke" det hele inn i munnen til babyen...Så han gapte som en skrubb sulten gribbunge - og fungerer supert. dette er pga av små brystvorter og vanskelig å tå tak for lillegutt. Så her har jeg 5 uåpna brystkremtuber som får stå å lagres Lykke til og LES MYE om sugeteknikk i nye ammebøker!!
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 1. oktober 2010 #5 Skrevet 1. oktober 2010 Det er veldig vanlig å være sår i starten. Som Daydreamer 81 hadde jeg ikke såre eller ømme brystvorter, jeg tror det er fordi knøttet er en skikkelig gaper + at jeg fikk suuuper hjelp av min JM på føderiket som også kom hjem til meg etter fødselen. Jeg holdt på å bli sår på den ene brystvorten (fikk små vannblemmer som sved), men hun korrigerte teknikken min (vinkelen på barnet og hvordan jeg la henne til brystet) og da gikk vannblemmee vekk i løpet av en dag. Jeg lufttørker ALLTID etter amming, med mindre jeg er på kafe eller at annet offentlig sted og ammer. Her hjemme, hvis vi har gjester, hekter jeg bare en klut løst over puppen så den får tørke usjenert Mitt råd er å trille en tur til nærmeste ammehjelp og be om hjelp med teknikk og sugetak Uansett bør du ikke gi opp, sårheten går uansett over etter hvert!
Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Takk for svar! Smører med både melk og purelan:) Har vært to ganger hos helsesøster de siste dagene og fått hjelp med riktig tak ol. men det er jo litt annerledes når man skal klare det selv hjemme;) Hun sa at jeg merket det dro litt i huden og kunne gjøre vondt hvis han hadde feil tak. Men jeg blir bare sår i selve vortene...Det er de som er såre og vonde etter 10 min, ikke puppen.... Så de trenger litt mer herding, eller kan feil tak føre til kun såre vorter? (trenger det inn med teskje her ser jeg;))
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Feil tak fører til såre vorter. Jeg hadde ikke vondt noe annet sted, men fikk som sagt vannblemer på selve vorten som etter hvert ble litt røde før det gikk over etter at sugetaket ble korrigert. Og ja, det er vanskeligere hjemme! Jeg tror ofte at sårhet skyldes at man er så glad for at babyen har tatt tak at man ikke ønsker å bryte taket selv om man kjenner at det er feil (f.eks at babyen kniper om den ytterste delen i stedet for å gape høyt og få hele det brune inn i munnen). Mitt råd er å bryte taket og prøve igjen selv om det er vanskelig Du kjenner når du får det rett! Det kan også lønne seg å forsøke forskjellige stillinger, f.eks. liggende eller tvillingtak (under armen). For å få babyen til å gape skikkelig fikk jeg som råd å dytte brystforten mot ganen/gommen i overmunnen på babyen da det stimulerer refleksene. Jeg fikk en veldig fin ammebrosjyre som jeg anbefaler at du skaffer deg om du ikke har fått den allerede. husker ikke hva den heer, men den har tegnede illustrasjoner i brunt, tror jeg. Der er det mange gode råd!
Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Tusen takk for svar! Da er det nok sugetaket som er feil ja.. Men man biter det liksom i seg når det ENDELIG går og han tar puppen;) Da må vi nok bare øve mer. Dette er jo helt ferskt både for meg og han.. Jeg tror jeg har den ammebrosjyren du snakker om. Med en skissetegning av ei som ammer på forsiden i orangefarger? Har og lest og sett videoer inne på ammehjelpen, men det ser jo så mye lettere ut enn det er.. Sliter med å få han til å gape høyt nok ja. Også lukker han så fort igjen over puppen før jeg har fått inn hele:p Ikke barebare;)
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 Ja, det er den brosjyren jeg mente. Det er nok gapingen som er nøkkelen til suksess, høres det ut som! Masse lykke til, dere har nok noen ekstra utfordringer etter som dere har kommet i gang litt sent, men dere får det nok til til slutt
Gjest Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 Takk:) Vi må nok bare smøre oss inn med tålmodighet så går det forhåpentligvis til slutt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå