hippmamma Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 Jeg har ikke termin før 1 januar, men vil gjerne få høre litt om når det først lønner seg og reise en ukes tid til varmere strøk med en liten en? Tenkte kanskje dere her inne har litt erfaring med dette og kan gi meg råd om når og evt hvor det er bra å reise
Nikki 75 Skrevet 2. oktober 2010 #2 Skrevet 2. oktober 2010 Heisan! Vi var i varmere strøk første gang da småen var 3 måneder gammel. Det gikk kjempefint, men for oss var det viktig å ha leilighet med kjøkken, siden han var flaskebarn. Ellers var det ikke mye stress verken med reisen eller annet. Men jeg må si jeg er glad jeg ikke reiste alene, det hadde blitt veldig vanskelig på flyet etc.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 2. oktober 2010 #3 Skrevet 2. oktober 2010 Vi var i Tyrkia nå i september med vesla som ble 4 mnd mens vi var der. Det gikk greit, men jeg er glad det ikke var mer enn 30 grader da vi var der, det holdt. Jeg fullammer, så det var veldig greit. Ellers så var vi nesten ikke på stranda men mest ved bassenget (også fordi storebror trivdes best der). Og ved bassenget kunne vi sette henne i ordentlig skygge fra en bygning. Vi hadde med trille (med full liggestilling og solskjerm), og det er jeg glad for idet jeg tror bagvogna hadde blitt for varm. Det hjalp også godt å kunne sette opp ryggen litt når vi spiste etc, for hun er allerede såpass nysgjerrig at det er litt ugreit å ligge flatt i vogna når hun er våken. Ellers sov hun mer enn hun pleier på dagtid, og var så grei atte:) På flyet gikk det veldig greit, hun ammet litt og sov.
EgG Skrevet 3. oktober 2010 #4 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg har ikke vært i syden med små barn, men jeg lurer litt på hvorfor du vil reise til syden med liten baby? Siden du enda ikke har født så vet du ikke hvordan barnet blir, eller hvordan formen din blir. Da tenker jeg på kolikk, flaske/amming, sykdommer, depresjon, slapp, sliten etc. Ikke for å strø salt i såret, men bør du ikke vente med slike planer til du i det minste har hatt barnet hos deg noen mnd? Vi har valgt å ikke reise til utlandet mens snuppa er lita. Dette mye pga annen bakterieflora ol. I tillegg så tenker jeg på hvordan babyen vil oppleve varmen. Hva hvis barnet får heteslag? For min del kan jeg ikke se for meg en sydentur med baby som noen avslappende ferie. Da vil jeg heller vente til snuppa er så stor at hun kan kose seg hos besteforeldre mens gubben og jeg koser oss og lader batteriene i syden. Men for all del det er hver sin lyst.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 4. oktober 2010 #5 Skrevet 4. oktober 2010 Ja, hver sin lyst ja EgG, jeg skjønner ikke de som etterlater småbarn hos besteforeldre en hel uke for å dra på egotripp-tur.... Dessuten hadde vi med 3 åringen, som hadde det helt supert, ville ikke snytt han for en sånn tur. Men jeg ville ventet til babyen kom for å se an hvordan timng ble ja, og ikke reise med baby under 3 mnd.
Hanna30 Skrevet 4. oktober 2010 #6 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har akkurat vært i syden med min på tre måneder, gikk kjempefint! Planla det også fra jeg var gravid:) Ville ha ventet til babyen er tre måneder, i tilfelle kolikk og startvansker:) Vi var i Hellas, de var veldig barnevennlige og hyggelige der. Men det er de sikkert overalt:) Ser noen her over snakker om heteslag og sånt. Men en baby på noen måneder tåler litt bakterier, og man passer jo på hygienen! Babyen ligger også i skyggen hele tiden, og jeg ga vann på flaske i tillegg til melk, så det er ikke noe problem! Sånt passer man jo på. Lykke til! Og ta en tur til syden du, det er kjempekoselig:) Lurt å velge hotell med basseng med skyggemuligheter. Litt kronglete med strand og sand synes jeg iallefall.. Vi hadde leilighet, det syntes jeg var fint, så kunne vi drikke litt vin på verandaen etter at babyen hadde lagt seg. Og da han var urolig et par dager laget vi mat der, istedet for å gå på restaurant.
EgG Skrevet 4. oktober 2010 #7 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg mente ikke at man skal dra på en egotripp-tur, for all del! Det jeg mente er at jeg synes man bør prioritere. Klart ungen på 3 hadde glede av en sydentur! Men har egentlig en på 3mnd det? Hvorfor prioritere en sydentur da? Hvorfor slikt hastverk? Er det ikke bedre for barnet å få være hjemme i trygge vante omgivelser? Jeg ville heller ikke reist fra baby'n min for å dra på en egotripp-tur, men hvis man først MÅ dra når de er så små, så synes jeg det er my mer ansvarsfult å la barnet bli igjen hjemme. Men som sakt: hver sin lyst...
Verruca Skrevet 4. oktober 2010 #8 Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Vår lille prins ble født 19. august, og når han var 3 UKER reiste vi til Kalymnos - i Hellas! Det gikk kjempefint! Han sov stort sett hele reisen, fikk litt pupp og så sov han igjen. Der nede var det ca 30 grader hele uka. Vi sørget for at han holdt seg avkjølt med skygge og fuktige kluter, og han storkoste seg når han fikk bade i middelhavet med pappaen! Ville bare fortelle at det går fint an å reise med de små! Lykke til
abella Skrevet 4. oktober 2010 #9 Skrevet 4. oktober 2010 Selvfølgelig går det fin-fint å reise med de små. Vi fartet rundt i sør-øst Asia med Knerten fra han var 5 til han ble 7 mnd. Ikke noe problem til tross for at han er flaskegutt og vi drev med introduksjon av fast føde på denne tida. Det er bare å planlegge godt og innstille seg på at man reiser på andre premisser enn tidligere. Jeg synes uansett slappe-av ferie er kjedelig, og ser ikke noe problem i at han blir med oss dit vi drar. Å dra fra ham er uaktuelt, i hvert fall de første 3-4 årene eller så. Enig i at leilighet med aircondition er praktisk med små barn. Og så kan det være en ide å reise sammen med andre, siden man ikke er like mobil om kvelden.
Vimse + gullene Skrevet 4. oktober 2010 #10 Skrevet 4. oktober 2010 Ville ventet til babyen var rundt 3 mnd, slik at begge er kommet godt inn i den nye tilværelsen. Man kan jo være heldig å få en fin tur med en mindre unge, men man vet ikke på forhånd hvordan det blir. Så har du tenkt å bestille nå ville jeg satt det litt frem i tid. Abella: hvordan var det å reise med baby med tanke på tidsforskjell? Jeg reiser gjerne rundt i europa osv, og drømmer om en usa-tur. Men lurer på hvordan det er å flytte en baby med fast sove- og spiserytme til et sted med 6-9 timers tidsforskjell?
abella Skrevet 5. oktober 2010 #11 Skrevet 5. oktober 2010 Å forskyve døgnrytmen hans var en av mine unødige bekymringer. Da vi reiste vestover var det bare å gi han en kort natt på flyet, dvs han sov en 6 timers natt i stedet for 12 timer. Når vi landet var det dermed "morgen" og vi kjørte vanlige soverutiner som vi gjør på dagen, gikk overraskende greit, omtrent ingen sutring. Da vi reiste østover ga vi han en ekstra lang "dag". Dvs når han la seg kl 19 om kvelden lot vi han sove som til en dupp, så tok vi han opp og hadde han oppe en våkenperiode til før vi la på ordentlig og sa at nå var det "natt". Begge gangene var døgnrytmen han forskjøvet omtrent i det øyeblikket vi landet med flyet.
abella Skrevet 5. oktober 2010 #12 Skrevet 5. oktober 2010 Litt fort i svingen der... Første eksemplet er fra da vi reiste østover, nederste fra da vi reiste vestover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå