Gå til innhold

Min jente på snart 5 mnd hater å bade! Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun likte å bade i begynnelsen, men etterhvert ble hun bare mer og mer utrygg. Nå sist jeg badet henne (for tre dager siden) hylskrek hun og jeg måtte avbryte badingen og ta henne opp. Har prøvd bading om morgenen, ettermiddagen og kvelden. Når hun er god og mett og når hun ikke er det, men likevel ikke er skrubbsulten.

De tre første mnd badet jeg henne bare 1-2 ganger i uka, men det ble behov for bading oftere siden hun får vitaminer og jern og det blir mye kliss. Og hun har jo enda hendene i munnen hele tiden og sikler masse, så bading må til oftere enn 1-2 ganger i uka, men aner ikke hvordan hun kan bli trygg i vannet.

Har forresten også sjekket at temperaturen er riktig og har eksperimentert med litt kaldere og varmere vann. Hun har fått "sitte" i vannet så hun ser mer, men nei.. Hun liker det ikke!

Noen med erfaringer eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har også badegleden gått i perioder. Da han var på den alderen løste vi det ved at han badet sammen med faren.

Når han ble eldre begynte vi å putte leker oppi vannet før han kom oppi. Så sto han på utsiden og kikket på og fikk etter hvert veldig lyst til å komme oppi vannet.

Men ellers går det litt i bølgedaler, nå for tiden er han veldig glad i å bade.

Skrevet

Har du prøvd å dusje sammen med henne? Evt. sitte i badekar eller dra på babysvømming? Mulig det kan hjelpe. Leker i badestampen? Mindre vann? Ikke dusje vann over hodet? La far bade?

Skrevet

Sånn var det med vesla mi også når hu var tre mnd..

Jeg begynte å bade henne ofte for at hun skulle bli vant til det..

Jeg er nøye med temperaturen på vannet, og starter alltid forsiktig.. Lar henne duppe beina en stund først til hun synes det er greit, deretter senker jeg henne sakte lenger og lenger ned i vannet. Bruker lang tid og avslutter når hu ikke vil mer.. Hvis jeg ser hu blir litt urolig prøver jeg også å synge litt..

De første gangene fikk jeg ikke badet mer enn beina, men etter et par ganger lå hun trygt nede i vannet..

Nå tar det ikke så lang tid lenger..

Vær tålmodig og bruk masse tid.. Kan være litt slitsomt å gjøre det sånn, men det er absolutt verdt det.. Nå har vesla mi til og med begynt å plaske litt..

lykke til..

Skrevet

Og for all del ikke vis at du er bekymret for om hu skal begynne å skrike... Da blir hun mer urolig.. Ta det med et smil og tenk at om hu bare får vaska tærne, så er det bedre enn ingenting.. Og neste gang kanskje du kommer helt til knærne eller rompa..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...