Gå til innhold

Hva er forskjell på è og é?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får gå ut fra fransk, for det er det jeg vet noe om, og det har med uttalelsen av bokstaven å gjøre.

è - den "streken" over denne bokstaven heter accent grave (uttales "aksan grav" omtrent)

é - den "streken" over denne bokstaven heter accent aigue (uttales omtrent som "aksan eg", men her føler jeg meg litt på tynn is ift. uttalelsen av siste ord...) Streken over denne bokstaven skal for øvrig _egentlig_ være to prikker.

Husker ikke hvilken av disse to bokstavene som har hvilken uttalelse, men den ene uttales mer som en ren "e"-lyd (i motsetning til ordet accent, som jeg skrev over, hvor e-en uttales mer som en a-lyd), mens den andre har en mer ø-lyd.

Når det gjelder samme spørsmål ift a, så må jeg først si at bokstaven "á" med accenten opp mot høyre faktisk ikke finnes. Det er kun "à" som er en bokstav som brukes. Også her har det med hvilken uttalelse bokstaven har, men akkurat her må jeg rett og slett legge inn årene ift hvilken lyd bokstaven har. Det husker jeg ikke. Hvis jeg hadde funnet/kommet på et ord med à i, hadde jeg kanskje kommet på det. Hehehe... Litt for lenge siden jeg har brukt fransk aktivt kjenner jeg... ;)

Håper dette gjorde det hele litt klarere...??

Skrevet

accent aigue går mot sky, er en fin huskeregel. Aigue uttales mer som ægy, så det et et fint lite huskerim ;-)

Skrevet

altså, går mot sky fordi streken peker oppover : é

Accent grave peker ned mot graven è

Skrevet

JA!!! Det var sånn det var. Satt og var ikke helt fornøyd med den der eg-uttalelsen min. Hehehe... Tusen takk. ;)

Men kan du noe om denne à-en elle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...