Gå til innhold

Fadder, må man være medlem av statskirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er litt vanskelig å tolke ut i fra hva som står på www.kirken.no.

Men kan en av fadderne være utmeldt av statskirken og medlem av Human-Etisk forbund?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må være medlem av stats kirka....

Skrevet

Tror det er opp til presten. Søstra mi er fadder og er ikke i statskirka, så det går an iallefall! Hun er ikke med i Human-Etisk forbund heller, er ikke medlem av noe.

Skrevet

Det kommer nok an på presten. Noen prester er strenge, andre sjekker ikke. Jeg er fadder til 3 av mine nevøer/nieser som er døpt i kirka, men er ikke medlem der selv.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg leste i en sånn brosjyre venninnen min fikk av presten at når man velger fadder så må han/hun enten være medlem i statskirken eller i et kirkesamfunn som støtter barnedåp. Jeg er ikke det og jeg har fått spørsmål om å være fadder nå, så nå er jeg spent på hva presten sier..... Jeg tviler på at det blir sjekket opp, men det er nok opp til presten.

Skrevet

Slik jeg har forstått det trenger ikke faddere å være medlem av staskirken. Det som er viktig er at de ikke er medlem av noe annet trossamfunn, feks. humanetisk forbund e.l.

Skrevet

Søsteren min er ikke medlem i statskirka, og hun har vært fadder for begge av mine barn. Har ikke fått spørsmål om det heller. Og vi bor på "kristelige" sørlandet.

Skrevet

Absolutt ikke...to av dem som er fadder for mine barn er ikke medlem i statskirken...og d visste presten veldig godt..men var aldri noe spørsmål en ganget...

Skrevet

Jeg er ikke medlem av statskirken, men er medlem av Human-Etisk forbund. Har vært fadder til tre stykker, tre forskjellige prester som døpte de, to forskjellige fylker. Ene presten var gammel og kjent for å være litt "vanskelig". Men det eneste som er blitt sagt er at så lenge jeg ikke fornekter dåpen, så kan jeg være fadder.

Gjest lillemamsi
Skrevet

Er opp til presten å avgjøre. Jeg er humanetiker og er fadder til to barn. Var fadder for to ukersiden, og først fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne. Men så når jeg dukkett opp i kirkestua for å hjelpe til med dåpskjolen så sa presten at jeg kunne være fadder.

Mulig hun måtte se meg ann først :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...