Gå til innhold

Dere som har født naturlig to ganger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var fødsel nr.1 i fht til fødsel nr.2??

Jeg hører av alle at fødsel nr.2 går fortere, er lettere osv. Stemmer dette??

Jeg skal snart føde barn nr.2, og er ekstremt spent... håper virkelig det går lettere denne gangen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har født naturlig 2 ganger, og den andre fødselen gikk mye raskere enn den første. Med nr. 1 lå jeg dagevis med s.k. "falske rier" uten noe fremdrift. Vondt og utmattende.

Fødsel nr. 2 gikk helt greit, hadde litt av og på med veer i underkant av et døgn, dro på sykehuset på kvelden også var babyen ute 2,5 timer etterpå. ;-) Da hadde jeg ligget 2-3 timer hjemme med ganske effektive rier altså, men vi bodde så nært sykehuset den gang at vi ikke gadd å stresse opp dit (det tok jo så lang tid forrige gang før ungen kom, så...!).

Alt jeg kan si er at ingen fødsler er like, så hvordan du får det nå er ikke godt å si - men at det blir klin likt forrige gang tror jeg nok ikke!

Lykke til!

:-)

Skrevet

Mine fødsler var veldig like. Fra vage rier til veldig tette rier på kort tid, kom inn med full åpning uten at vannet var gått. Hadde i grunnen ikke særlig vonde rier, men hadde nesten ikke pause mellom de. Pressriene var ikke så effektive, så ble satt på drypp begge gangene. Pressa lenge med første, gikk litt kjappere med nr.2, smertene var litt mindre også. (hadde ikke smertelindrende med noen)

Første fødsel varte 6-7 timer til sammen fra første, lille ri, mens andre var over på litt over 3 timer, altså halvparten. (barn nr.2 var 600 gram større enn første, det merka jeg ikke)

Fine, korte fødsler og like. Tror aldri man kan forutsi hvordan den kommer til å bli, det kan bli likt, eller det kan bli en totalt ulik opplevelse.

Lykke til:-)

Skrevet

Hei!

For meg stemte det at fødsel nr 2 var kortere. Den første varte i 19 timer, mens nr to tok 2,5 timer fra første rie. Fødsel nr to var mye mer intens, men tok ikke like mye krefter som nr 1. Neste gang håper jeg på en fødsel midt i mellom:))

Skrevet

For min del var fødsel nr 2 helt klart lettere, kunne ikke sammenlignes i det hele tatt med fødsel nr 1! Jeg ble kjempepositivt overrasket :-) Hadde jo også hørt det med at det pleier å være sånn, men kunne ikke forestilt meg den store forskjellen.

Første fødsel startet med vannavgang en onsdag og han var ute fredag morgen etter rier i 1 døgn på sykehuset. Pressrier i 1 1/2 time.. Andre fødsel kom jeg inn på sykehuset med 7 cm åpning og 3 timer etter var han ute. Pressrier i 15 min :-) Denne fødselen opplevde jeg som veldig positiv og gikk "rolig" for seg. Jeg var i full fart igjen et par timer etter fødsel og kom meg kjemperaskt.

Men jeg må også nevne at jordmor har myyyye å si! Første gangen hadde jeg en jordmor som ikke viste at hun brydde seg noe særlig, mens andre gangen hadde jeg en skikkelig oppmuntrende og herlig jordmor.

Skrevet

Fødslene startet likt, vannet gikk.

nr. 1.

Åpningsrier i 11 timer, 1 time med pressrier, så var han ute. En grei fødsel, følte jeg, men jeg fikk vite at jeg hadde hatt en hard fødsel, er nok fordi jeg ikke kunne få epidural.

nr. 2.

Vannet gikk, men riene startet ikke, så jeg måtte få modningspille. Når riene først kom, var babyen ute etter en veldig intens time. Den lange fødselen var bedre, følte jeg.

Skrevet

Har hatt spontan vaginal fødsel med begge- og for meg var det mye lettere med nr. 2..hun nesten sklei ut av seg selv- 2 pressrier og hun var ute (vel, pressa ikke akkurat hardt), fødselen varte i 2 1/2 time, mot 9 timer med første mann og 20 min med pressrier og i alle fall 4 press før han var ute..

Så for meg stemte det med en lettere fødsel med nr 2- men dette kan jo være veldig individuelt da..

Skrevet

Har fødd vaginalt to gongar, men var sett i gong med første.

1. fødsel: 15 dagar over termin, 4 t frå første rie, 1 t og 20 min aktiv fødsel, ca 10 min pressing. Mista kontrollen over meg sjølv og spente meg veldig. Huskar lite. Sydde mykje.

2. fødsel: 6 dagar over termin, 5 t frå eg våkna med litt mensmurring i magen, 1 t og 45 min aktiv fødsel, ca 10 min pressing. Var MED heile fødselen, pusta og styrte på. Huskar det meste, fødde i vatn, sydde nesten ingen ting.

Begge fødslane var utan medikamentell smertelindring.

I etterkant av første fødsel syntes eg slett ikkje den var så ille. Men etter andre fødsel (drømmefødselen!) synes eg første fødsel ikkje var så kjekk likevel. Hadde glatt tatt 2. fødsel igjen og igjen ein gong pr mnd eller deromkring om det var mulig. Fantastisk opplevelse, håpar eg får vere med på noko slikt igjen ein gong.

Skrevet

Med førstemann holdt jeg på i nesten 30 timer. Holdt på nesten 1 time med pressrier..

Nr 2 fikk jeg på underkant av 2 timer helt problemfritt, men sinnsykt mye vondere:/ Der var det bare 2 press så var hu ute.

Med nr 2 satte jeg selv igang fødselen tipper jeg.. Jeg stimulerte brysvortene og plutslig satte det igang, uke 38.. Det står at det kan føre til styrtfødsler.

Skrevet

Her var andre fødsel tyngre enn første. Snuppa hadde bestemt seg for at hun ikke skulle ut, men jeg vant til slutt :o)

Skrevet

Takk for mange svar :) Ser ut som fødsel nr.2 går lettere (med unntak så klart!). Blir spennende å se :) Tenker jo at fødselskanalen allerede er litt åpnet etter en fødsel, og at det går lettere. Samtidig har jeg også hørt rykter om at fødselen er "lettere" når man har bekkenløsning? Stemmer det tro??

Skrevet

Nå var jeg så heldig at jeg slapp bekkenløsning, så om fødselen er lettere da vet jeg ikke :) Men for min del var fødsel nr 2 helt klart lettere enn fødsel nr 1. Begge fødselene var kjappe. Fødsel nr 1 tok 7 timer fra første mageondt. Lå med pressrier i 1 time. Presset maaange ganger før han ble født- og da gikk vannet samtidig. Fødsel nr 2 var magisk- hadde nesten ikke smerter og jeg hadde full kontroll. Stod og fødte og fikk han rett opp i armene mine med en gang. Tok 5 timer fra første mageondt. Hadde 2 pressrier med noen sekunder mellom hver av de. Så jeg tror helt klart på teorien din om at fødselskanalen allerede har blitt "åpnet" fra før. I tillegg spiller jo genene dine inn og knipeøvelser er bare bra :) Uansett, lykke til :)

Skrevet

Fødsel nr to gikk fortere. Og ja, det er jo "banet vei" så du vil kanskje merke pressriene enda bedre denne gangen, og at det går fortere å presse ungen ut. Virker intenst mens det står på men går nok fortere. Masse lykke til :)

Skrevet

fødsel 1: brukte 29 timer frå eg begynte å blø til ho var ute.... var 8 timer og 15 min aktiv fødsel.

fødsel 2: 5.5 time frå eg vakna til han var ute. pressrier i 7 minutt...

fødsel 3 6.5 time ca frå eg vakna til han var ute. pressrier i 20 min ca.

Skrevet

Fødsel 1: 12 timer fra de første milde veene til babyen var ute. Var på sykehus de siste tre timene.

Fødsel 2: 3 timer fra de første milde veene til ungen var ute. Var på sykehus siste timen.

Når man er andregangsfødende lønner det seg å ikke vente for lenge med å dra til sykehuset!

Skrevet

Første gangen tok det 17 timer fra vannet gikk. Andre gangen startet det med rier. Tok 4 timer

Skrevet

første ca 9 timer. Stoppet opp og fødte med drypp i full mundur..Var på nippen til å bli tatt med tang/sugekopp. Pressrier i ca to timer..

Nr to: satt i gang på overtid, men hadde 3 cm åpning i flere dager før fødselsn. Vannet ble tatt, ingenting skjedde..Ble satt på drypp ca kl 13.30, kl 17.30 var babyen ute. Knallflott føsel med ca 2,5 timer med ordentlig vondt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...