Gå til innhold

http://www.dagbladet.no/2010/10/01/nyheter/innenriks/helse/me/vaksine/13638589/

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det var igrunn spørsmålet jeg følte lå litt i kortene her. Det får jo ikke akkurat historien din til å bli mer troverdig. Du får sjekke her om du er i tvil. http://www.fhi.no/artikler/?id=55951

Eller tror du kanskje FHI bløffer for å stille deg i et dårlig lys?

FHI bløffer. Svineinfluensasaken er et glimrende eksempel på akkurat det.

Sønnen til professor Ola Didrik Saugstad er den eneste av 329 ME-syke som har fått erstatning etter vaksine mot meningokokk B. Det betyr at 329 står i kø med sine saker, og at det trolig er mange flere der ute som ikke ennå har fått "prøvd" saken sin. Utrolig at dere klarer å bagatellisere bort dette tallet. . . Og skremmende.

Annonse

Ja, det var det jeg regnet med. Gjenspeiler denne debatten godt. En sann "banal" historie, hvor jeg skrev mmr, når jeg mente meslinger, fordi jeg er så vant å tenke MMR som meslingevaksinen. Historien er anonym, og kan heller ikke påregnes å bli trodd, av alle. Noen vil kjenne seg igjen og til de vil jeg si, at dere ikke sitter alene, men vær snill og meld inn bivirkninger.

Jeg er helt enig i at det er viktig å melde inn bivirkninger. Ingen er tjent med underraportering av uvventede bivirkninger. Personlig gidder jeg ikke si fra om ungen min har vondt i armen etter å ha fått vaksine, men opplever vi noe alvorligere enn det vil jeg selvsagt melde fra.

Poenget med å arrestere slike småhistorier for detaljfeil, er nettopp å illustrere hvorfor man ikke kan stole på slike småhistorier.

Det kan godt være at det er sant det du sier, men det er og blir en historie, en historie som er gjenfortalt med feil, og en historie som jeg ikke har mulighet for å sjekke. Det er altså ikke spesielt godt grunnlag for videre diskusjon.

Nei jeg er enig i det. Men det er kanskje litt slik bilde er når det gjelder uanmeldte bivirkninger. Det kan være en høy terskel fra å observere noe til å melde det inn. Som denne mamman sa, det blir mitt ord og hva jeg følte mot noe så stort. Han hadde ikke ømt stikksted, det var hele hans psykiske væremåte som endret seg. Men igjen, jeg skrev ned denne historien kun for å belyse noe av grunnen til at antall bivirkninger ikke alltid blir rapportert.

Historien er jo oppspinn fra a til å og illustrerer på alle måter antivaksinisters forhold til virkeligheten. Først var det mmr vaksine, så meslinger, først hadde hun ikke engang tenkt på å melde det inn, og så hadde hun tydeligvis reflektert over dette siden hun konkluderer med at det var hennes ord mot "noe så stort".

Det føles helt håpløst å forholde seg til mennesker som lar slike skrøner være rettesnor for hva de tenker og mener om vaksiner, mens de forkaster vitenskaplige studier i massevis, råd fra helsemyndigheter ol.

Annonse

Jeg beundrer deg virkelig for din stå på vilje mamma-x-3! En stund siden jeg har vært her inne nå, og ser du fortsatt får mye tyn for dine meninger og holdninger. Godt at noen orker!! Jeg synes vaksineforkjemperne er så frekke og har et skremmende menneskesyn, når alle som ikke deler deres meninger er dumme... Kjemper min vaksinekamp, mer i det stille jeg. Men, deler mine meninger ofte, med mange som har bjynnt å stille spørsmål til vaksinene! Jeg har gitt alle vaksinene til eldstemann på ti år, og den første til minstemann, og det angrer jeg noe helt villt på. Men, blir ikke flere nåler i mine barn, eller meg selv... Lykke til videre i kampen, du har mange "stille" stemmer i ryggen ;))

Ostepop, kanskje ikke verdt noe for deg, men jeg synes faktisk du virker både grundig og vettug. Ikke den minst respektfulle heller. Mamma x 3 har et glødende engasjement og jeg håper hun blir her i lang lang tid, hun trengs her

Fælt så hårsåre folk er her nå da. Fritt frem for alle her, men skal man rote seg inn i et konkret tema og fremsette påstander som går på tvers av all seriøs forskning, så får man jaggu legge frem litt mere dokumentasjon enn Donald.

Det er forresten ganske klønete å diskutere med X-antall "anonym" på en gang. Er det så vanskelig å opprette profil her inne? Bruk i det minste "anonym1" og "anonym2" så det er mulig å skille dere fra hverandre.

Jøye meg.. Jeg er helt enig med MortenO. Det er ikke bare litt forvirrende å debattere med x antall anonyme, det er faktisk ganske usympatisk å diskutere på denne måten. Det må da være lov å påpeke slike ulemper uten å bli gjort narr av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...