La Perla Skrevet 1. oktober 2010 #1 Skrevet 1. oktober 2010 HVa spiser dere? Jeg skal prøve en periode med laktoseredusert kost, og synes det er ganske fælt. Jeg MÅ jo ha melk i kaffen (og å slutte med kaffe er uteukket). Fins det noen erstatning som er god nok? Har også spist mye 4-korn med melk, som jeg kommer til å savne. Jeg vet at man kan spise ost og yoghurt, men cottage cheese - det må man vel slutte med?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. oktober 2010 #2 Skrevet 1. oktober 2010 Mellomstegutten vår hadde noe de kalte midlertidig laktoseintoleranse, så da måtte i vi i ca 1/2 år tilpasse kosten hans før han vokste det av seg igjen. Det er ikke så ille egentlig. Du får nå kjøpt både laktoseredusert, og faktisk laktosefri melk i helt vanlige matbutikker. Tror de har fått fløte og rømme som er laktosefri, eller redusert, nå også. Ellers finnes det en del produkter som er uten melk nå for tiden. Bare les bakpå alle pakker og bokser. Den laktosereduserte melken er ganske søt, så jeg kjøper den faktisk fortsatt av og til når jeg skal bake boller, kaker osv, fordi bakverket blir mye bedre med den i, hehe... Ta en god runde i butikken og se deg om, jeg tror du vil bli overrasket over hvor mange tilpassede produkter du finner :-)
La Perla Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2010 Å, det var bra. Jeg har vent meg til en del matvaner som inkluderer melk, og da er det ikke så lett å endre det. Jeg klarer det såklart hvis jeg MÅ, men foreløpig er det heldigvis bare et midlertidig prøveprosjekt. Da skal jeg straks ut og kjøpe laktosefri eller -redusert melk, så jeg har det klart før lunsj =) Tusen takk for svar!
Gjest irismor Skrevet 1. oktober 2010 #4 Skrevet 1. oktober 2010 Rismelk Soyamelk Laktosefri/redusert melk Jeg kan bruke rømme og creme fraiche i matlagning. Men melk og fløter JUHU da er det okupert på do i en time :-( Kan spise yoghurt men har ikke prøvd biola og den type melk/yoghurter. Det beste jeg vet er hvitsaus med skinkeost og skinkebiter i servert oppå kokt blomkål. Og ved siden av deilig grovt brød. Men blir helt ødelagt i magen og tarmsystemet, så jeg sniker meg til å lage/spise det en gang i året (helst når gubben er ute og reiser for da har jeg badet for meg selv).
La Perla Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2010 Huffda - det høres IKKE så gøy ut å ha det sånn! Hvordan er det med cottage cheese da - kan du spise det? Jeg får heldigvis ingen plager av å innta melk, men skal bare sjekke det ut som mulig årsak til jernmangel (at melken hindrer jernopptak hos meg).
Gjest irismor Skrevet 1. oktober 2010 #6 Skrevet 1. oktober 2010 Vet ikke, liker ikke cottage cheese. Synes det smaker rart og har en forferdelig konsistens å tygge på. Når du tar jerntilskudd er du flink å ta det sammen med et glass appelsinjuice. C-vitaminen gjør at opptaket av jern går bedre.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Sikkert et utrolig dumt spørsmål fra en uvitende sjel her Irismor, men ble litt nysgjerrig nå. Du skriver at favoritten din er hvit saus osv, men kan du ikke lage hvit saus på laktoseredusert/fri melk da? Da gutten vår hadde dette, brukte vi laktoseredusert melk til alle felles mat med melk i, inkludert hvit saus, grøt osv. Kan ikke huske at vi merket så kjempestor forskjell. Litt søtere kanskje, men med godt med salt, pepper, muskat osv i, så mener jeg å huske at det smakte ganske vanlig hvit saus.
Gjest irismor Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Har prøvd men liker ikke den laktosereduserte melken. Er litt sær av meg ;-) Blir liksom ikke det samme som med vanlig melk ;-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 1. oktober 2010 #9 Skrevet 1. oktober 2010 Helt i orden, bare lurte :-) Noen ting må bare være perfekt også, har det sånn selv på en del retter.
It's all about me Skrevet 1. oktober 2010 #10 Skrevet 1. oktober 2010 Ser at grunnen til at du skal teste ut kosthold uten melk er pga jernmangel. Har de testet deg for cøliaki? Det skal iallfall gjøres ved jernmangel da dette er et vanlig symptom. Har de ikke testet deg kan du kjøpe en hjemmetest på apoteket. Kjedelig å leve uten en matvare hvis du ikke trenger det.
La Perla Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter #12 Skrevet 1. oktober 2010 Ja, de har testet meg for det, men jeg er usikker på om det svaret har kommet ennå. De skulle ta mange blodprøver, og de skumle" blodtestene (kreft i fordøyelsessystemet) var heldigvis negative. Cøliakitesten tar jo lang tid, og jeg har ihvertfall ikke hørt annet enn det først svaret "prøvene ser fine ut", og i går, ca. 1 uke etter forrige brev, jeg nyttbrev om at flere resultater var kommet og at jeg kanskje ikke tåler melk så godt. Men jeg tror ikke jeg andre symptomer på cøliaki, føler meg generelt i OK form. Har du cøliaki?
It's all about me Skrevet 1. oktober 2010 #13 Skrevet 1. oktober 2010 Har en gutt på som har hatt cøliaki i 3 år. Cøliaki har mange symptomer og en kan ha alle eller ingen. Jernmangel, tretthet eller diare er de tre vanligste måtene å finne det ut på. Andre symptomer er oppblåst mage, oppkast, dårlig matlyst, kvalme og generelt ubehag.
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 1. oktober 2010 #14 Skrevet 1. oktober 2010 LaktoseFRI melk er gull! Jeg kan faktisk drikke hele glass med melk OG spise frokostblanding nå - noe jeg ikke har kunnet gjort på 15 år elns. Den laktosereduserte funker ikke like bra.. Jeg er ikke sånn kjempeintolerant, så jeg kan spise alt med melk i. Cottage cheese er ost da, så jeg tror du kan spise det. Jeg reagerer ikke på det hvertfall. Biola osv går også bra her. Hvis du skal prøve noe annet, anbefaler jeg rismelk framfor soyamelk (æsj).
prusiluscan Skrevet 1. oktober 2010 #15 Skrevet 1. oktober 2010 Som oftest når man har melkeintoleranse er det laktosen (melkesukkeret) i melken man reagerer på. De aller fleste med melkeintoleranse toler 2-7 gram laktose hvert måltid.Man får laktoseredusert/fri melk og fløte. Laktoseredusert/fri melk er søtere på smak en "vanlig" melk. Sur melk som kefir og kultumelk kan man som oftest drikke. Hvirost er det lite laktose i så det går som regel bra:) Det er en barneyoughurt som er laktosefri, mener på det er safari. Her er en liten oversikt over laktoseinnhold i tines varer angitt pr 100 gram, håper det an være til hjelp. TINE Kremfløte 2,9 g TineMelk Laktoseredusert <0,1 g TINE Seterrømme 2,4 g TineMelk Hel 4,6 g TINE Lettrømme 2,9 g TineMelk Lett 4,7 g TINE Iskaffe Espresso 1,4 g TineMelk Ekstra Lett 4,6 g TINE Iskaffe Cappuchino 3,3 g TineMelk Skummet 4,8 g TINE Milkshake Sjokolade 4,2 g TineMelk Skummet Kultur 4,1 g TINE Sjokomelk 4,5 g TineMelk Kultur 4,0 g Yoghurt TINE Kaffemelk 4,7 g TINE Fruktyoghurt 5,0 g LITAGO Sjokolademelk 4,5 g Biola Yoghurt naturell 4,9 g LITAGO Melk med jordbærsmak 4,5 g LITAGO Yoghurt 3,2 g TINE Kefir 4,0 g Go`morgen Yoghurt 4,1 g Cultura 4,3 g Piano Duo Bjørnebær 3,7 g Biola Syrnet Lettmelk 4,4 g Go`morgen Müslidrikk 4,6 g Fast og halvfast hvitost Brunoster Alle typer Norvegia, Nøkkel, Jarlsberg og Sveitser, Norbo, Ridder, Edamer, Cheddar, Mozzarella 0 - 0.5 g TINE Ekte Geitost 38 g Muggoster TINE Gudbrandsdalsost 39 g TINE Camembert, TINE Brie, Normanna, Norzola, Royal Blue 0 - 0.5 g TINE Lettere Gudbrandsdalsost 48 g Gamalost 2 g TINE Fløtemysost 38 g Smelteoster TINE Lettere Fløtemysost 48 g TINE Smørbare oster, Crème Cherie 0 - 0.5 g TINE Prim 46 g Fersk ost/Kremost/Pultost Desserter TINE Cottage Cheese 1,5 g Piano Sjokoladepudding 3,9 g TINE Kremost 3,0 g Piano Karamellpudding 3,8 g TINE Kremost (ananas/mandarin) 7,0 g Piano Vaniljesaus 3,8 g Snøfrisk 2,0 g Piano Vaniljekrem 3,7 g TINE Pultost 0 g Piano Romkrem 3,7 g Smør TineSmør 1,0 g
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå