Gå til innhold

Synes alt har gått rett vest i det siste! 4 mnds monster??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle sa det skulle bli så mye greiere når han ble 3 mnd. Men nå den siste mnd har han blitt urolig mens jeg ammer, skal ha oppmerksomhet heeele tiden, umulig å se om han er trøtt før han er overtrøtt og griner hele tiden, lys våken når han skal legges. +++++++

I tillegg vil han ikke ligge ned, skal sitte på fanget hele tiden. Han viser tydelig interesse for annen mat, kanskje han er lei av pupp? Stor gutt.. Blir helt gal av at jeg tror han er trøtt, steller og vasker (bader), gir nattpupp og legger. Da sperres øynene opp og helvete er løs. Ligger å knør og sparker, peiver med hender, får luft i magen, vil ikke ligge alene osv. Er så dritsliten av å ha han våken og krevende ved min side fra jeg våkner til jeg legger meg. Kun avbrutt av kanskje 2 timer søvn tilsammen på dagtid. Og han våkner tusen ganger om natta for tida, det gjorde han aldri før. Herregud, det er så tungt.. For å være ærlig så beundrer jeg de som orker å fostre opp mer enn 2! Noen råd og hjelp? I'm beggin'.. Beggin' yooouuu..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..beundrer forresten de som orker å fostre opp mer enn 1.. For nå tviler jeg på at det blir flere. Stygt å si, mener det egentlig ikke, men er så frustrert nå.. :(

Skrevet

merker at det er litt mer jobb etter 3 mnd ja. lite soving på dagen og myye gnaging. vil ikke ligge på gulvet, vil også bare sitte. Virker som hun kjeder seg hjemme med meg og vil bare ut og gjøre noe hele dagen !?! Blir ganske travle dager. Heldigvis sovner hun fint om kvelden og sover om natten. Takk for det. Men de som sier det blir lettere med 3 mnd? PØH!

Skrevet

Triller dere turer? Jeg synes ofte trilleturene er deilige avbrekk når jeg opplever lillegutt som krevende. Han sovner jo som regel fint i vogna -enten jeg er ute eller inne på et kjøpesenter- og sover søtt i lengre tid enn hvis jeg legger ham i vugga.

Kanskje får gutten din rett og slett for lite søvn på dagtid? Lillegutt blir hyper når han er overtrøtt, og fekter og spreller når han legges slik du beskriver. Litt fekting og klaging er det jo nesten hver kveld, men pleier ikke å vare så lenge om han har sovet greit på dagtid.

Kanskje trenger han mer mat etter hvert, går han greit opp i vekt? Hvis han er sulten er det jo klart han ikke har lyst til å legge seg å sove. Og våkner han "tusen" ganger på natta kan vel det også tyde på at han er sulten?

Ja det er mye veiving, sprelling og herjing med puppen her i gården også gitt, lillegutt har begynt å klype meg i puppen når han spiser og jeg må innrømme at det faktisk gjør litt vondt noen ganger, he he. Han prøver også å nå haka og nesa mi, men har heldigvis ikke lange nok armer enda, fekter og puster og holder på, og prøver jeg å holde armen hans blir han jo rasende og ikke vil spise, så han må bare få holde på. Er ikke sånn hele tiden da. Tror det er en fase som går over. Er nå i grunnen litt komisk også da ;-)

At de vil ha oppmerksomhet hele tiden i denne alderen tror jeg nok er en del av gamet. Klart det er slitsomt innimellom, men du får forsøke å skape noen hyggelige stunder for dere begge i denne perioden. Hva gjør dere sammen? Går du feks på babysang? Barselbesøk med andre med baby? Ta ham i babybjørnen (eller bæresjal), da kan du gjøre alt fra husarbeid til å gå i butikker eller rett og slett bare gå ut en tur, og småtten får henge å dingle og se på verden. Det er jo egentlig ikke så rart at de ikke vil ligge nede nå, er jo mye som skal oppdages og oppleves for første gang! Min er utrolig utålmodig med lekene sine, ligger kanskje 5 minutter under babygymmen o.l. Men får han dingle i babybjørnen er han fornøyd leeeenge.

Ble langt dette svaret, håper du får bedre dager, det er jo ikke så hyggelig med mye nattevåk, da orker man jo mindre på dagtid. Men husk: det går over!! Før eller siden sover han søtt om natta igjen, og da glemmer du mye av slitet :-) Lykke til!

Skrevet

Tror også han er overtrøtt. JEg sliter som sagt veldig med å oppfatte når han er trøtt. Så blir han plutselig overtrøtt og da er kampen tapt. Igår kveld sovnet han ikke før kl 00! Har fått en mistanke om at han aldri sovner for natta før over 12 timer etter vi står opp om morgenen. Vi hadde nemlig en rutine som gikk ca fra 20.30 til 09.00 tidligere. Pga en sen flytur ble det rotet til og nå har han sovnet sent siden. Og da har han ikke våknet før halv elleve dagen etter og slik har det blitt en ond sirkel. Men idag tvang jeg han opp klokka ni (mohaha der fikk jeg hevn...:P) og nå la jeg han akkurat for å ta en lur. Han protesterte litt, men nå sovna han gitt. Krysser fingrene for at han sovner mellom 20 og 21 ikveld da.. Ikke så hypp på å ofre alle helgekveldene også.. Man blir jo vant til alenetid på kvelden og når den faller bort blir det veeeldig slitsomt!

Tror egentlig ikke han er sulten på kvelden, for han ammer til han gulper. Og er stor gutt som veier godt over gjennomsnittet. Tror bare han er nysgjerrig på annen mat og kanskje litt lei av bare pupp. Skal iallefall prøve å venne han til et grøtmåltid på kvelden nå framover. Alt tyder på at han er klar for litt fast føde.

Ja ser forresten tydelig at han er veldig nysgjerrig.. Hehe det får man bare leve med.. Er jo bra :) Men for å være ærlig så gleder jeg meg veldig til han blir 6 mnd og jeg kan ta i bruk sportsdelen på vogna + at han kan sitte med støtte.. Tusen takk for svar dere herlige mennesker :)

Skrevet

Forresten så triller vi oftest en tur pr dag. Igår gjorde vi ikke det og da merker jeg med en gang at han kjeder seg veldig. Her må alt skje på samme tid hver dag. Han kan f.eks klikke hvis vi legger ut på tur sent på ettermiddagen.. Hehe. Så jeg må ha en veldig rutinestyrt dag enten jeg vil eller ikke :P Han våkner forresten med en gang vogna stopper å trille nå i det siste, så det er nok noe som uroer han. Muligens burde jeg nevnt at han begynte å sove i egen seng for ca 2 uker siden. Kanskje han reagerer på det..

Synes også min ser ut til å kjede seg mye. Får jo nesten dårlig samvittighet hver gang han ligger litt alene på leketeppet, men kan jo ikke overstimulere han heller. Vi snakker mye, hermer etter hverandre, synger, leser bok, leker med lekene osv. Men han er også slik som du beskriver som ligger kort tid under babygymmen før han blir lei osv. Kanskje fordi de enda er så små at de ikke klarer å "leke" helt selv enda. Kjedelig å ikke nå alt man vil osv. Takk for det lange svaret :)

Skrevet

kanskje babyene våre har 4 mnd trass eller noe? hehe. jeg kjenner igjen noe av det du beskriver

før sov han hele natten gjennom uten tull. nå våkner han masse om natta og skal ha mat.

han vil bare sitte på fanget og prøver å reise seg opp selv om han ligger litt bakover.

han er en stor gutt og vi har begynt å gi han litt grøt nå, for det virker ikke som om min melk er nok lenger.

han vil heller ikke ligge for seg selv så mye å se på leker eller leke litt sånn som han kunne før.

det går en stund så vil han ha full oppmerksomhet igjen..

Skrevet

Ganske likt min gutt:)

Jeg har begynt med grøt og middag han er 4.5 mnd jeg begynte for en mnd siden,da ble han roligere om dagen og kvelden og natten..han var sulten...han er enstor gutt 9.2 kg nå:) jeg misstenker at din muligens er sulten og trenger litt mer søvn om dagen,min har en liten lur 17.30 til rundt 18 så i seng kl 20,får han ikke den kvilen da er han ikke fornøyd om kvelden nei....

min timeplan sånn ca for 4.5 mnd baby:

våkner ca 07-08

drikker litt melk på seng

ca 09 er det grøt

ca 10 er det hvil

ca 12 våkner han,melk

ca 13 middag

ca 14 kviler til ca 15.30,melk

ca 16 frukt

17.17.30 kvil i 30 min

18 bad og stell

18.30 grøt

19.30 melk på flaske

20 i seng

våkner i 03 og vil ha melk sovner fint igjen til morgenen.

han har styrt litt ekstra når han fikk de 2 tennene,men glei fint inn i rutine igjen:)

Skrevet

Skal teste den rutinen juni! Min sover jo utrolig lite i forhold til din. Idag forsøkte jeg å legge han i senga 1,5 time etter vi stod opp. Han sutret litt så da tok jeg sjansen på at han var trøtt.. Nå har han ligget i senga si og sovet/koset seg uten en lyd i 1,5 time. Så jeg skal prøve det litt oftere. Veldig deilig å høre at dere har det likt, da er det sikkert noe med alderen. Skal begynne med litt fast føde, for han virker nesten sjalu når vi spiser mat. Testa med litt gulrotpuré på skje igår og alt går rett ned. Så han er nok klar ;) Takk for tips! Gull verdt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...