Gå til innhold

Tips til lengre soveøkter på dagtid anyone???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har plutselig sluttet å sove lange økter på dagtid, nå er det kun 30 minutters soveøkter. Har hørt at de går fra lett til dyp søvn etter ca 30 min og at mange små ikke klarer det og våkner i stede.

Har fått et tips som var å stå klar noen minutter før han våkner og rugge litt på han så han sover videre, men det er jo bitte litt tungvindt kanskje...?? Vet ikke om det fungerer heller, har ikke rukket å prøve det enda.

Sovemønstre hans (han er nå 12 uker):

legging: ca 19.30 (og ja det er kjempeherlig å ha fått til det i alle fall!!)

ammer ca kl 24, 03 og 05.30. Etter siste amming vil han ikke sove med en gang, så da leker vi i senga i ca 1 time. Da er han kjempevanskelig å legge igjen, men hvis det går sover han max 1 time til før han da står opp rundt kl 08. Så går det gjerne 2 timer før han sover igjen, og da bare 30 min. Og sånn går dagen, 1-2 timer våkentid og 30 min søvn. Og det ender opp med max 2 timer søvn på dagen. Det må da være for lite for lille vennen??? Det vil si at vi nærmer oss mellom 12-14 timer i løpet av et døgn, er ikke det litt lite??

Syns han er litt smågrinete og lurer på om dette kan være grunnen?? Huff, vil jo at han skal få nok søvn stakars liten...

Ble plutselig litt langt det her gitt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor legger du han når han skal sove på dagtid da?

Jeg har en gutt på 8 uker, han sover bare små dupper på dagtid hvis han ligger inne i grinda si. Men hvis jeg legger han ut i vogna kan han sove opptil 3 timer.

Skrevet

Har prøvd alt, senga, vogga, bæresjalet, vogna på verandaen og vogna når vi går tur. Men han var også sånn før at han kunne sove opp til 3 timer når vi gikk tur, men det endret seg altså plutselig... Litt rart...

Skrevet

Hei!

Helt likt her i gården, han er 3 1/2 måned og det startet for ca 2 uker siden med at han våkner etter en halvtime da han tidligere hadde den litt lengre søvnen midt på dagen. Men jeg merker at han trenger minst et par timers søvn på den midterste dagsøvnen. Hvis jeg tar han opp etter den halvtimen, er han sutrete og trøtt.

Det jeg gjør er å vugge han i søvn igjen når han våkner etter en halvtime, og slutter ikke før han har falt inn i den dype søvnen. Det kan ta ca 10 min. Men når han da har nådd den søvnen, sover han 2-3 timer.

Dagen vår ser sånn ut: Opp senest kl 07:30 om morgenen, ca 30-45 min soving et par timer etter det, 2-3 timers soving et par timer etter det (med vugging etter 30 min), 30 min soving et par timer etter det og i seng mellom 18:30 og 19:00. Da sovner han uten en lyd på kvelden og ammes ca kl 03:00 og så ikke mer før om morgenen.

Jeg erfarte det samme med førstemann, og opplevde da at han etterhvert "lærte" seg å sove sammenhengende på den lengre dagsøvnen. Han var vel ca 4 måneder da jeg ikke lengre trengte å vugge han i videre søvn. Så det går seg nok til :-)

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!!:)

Ja da kan det altså være vugging og rugging etter 30 minutter vi bør gjøre da. Skal prøve det og håpe at han lærer seg å sove lengre etterhvert selv!

Og igjen, takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...