♥Axinija♥ Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 ...har verdens beste samboer, aldri sur og alltid lettbedt her hjemme! Handymann uten like og utrolig lite egoistisk! Han har jobbet som kokk i samme bedrift i over 15 år og vært en stabil og pålitelig arbeidstaker (ikke en eneste sykemelding, imponerende). Problemet vårt er sjefen hans...en sjåvinist og egoist uten like!!! Ikke nok med at sambo aldri (i løpet av sine 15 år i bedriften) har fått tatt ut ferien sin i hht ferieloven, altså 3 uker skal være avviklet i tidsrommet mai-september...dette var jo forsåvidt greit da han var singel, men ikke nå! I år var selvfølgelig ikke noe unntak...og han får tidligst ta ut ferien sin (max 3 uker i følge arb.giver) fra 15.oktober og ut! Han får bare ta ut 3 uker nå, for sjefen skal selv reise på ferie da og forlanger at det prioriteres.... Det med ferien er jo en (ganske så alvorlig) ting, men det aller værste er at han ikke får den frien han har krav på...noen ganger må han jobbe over flere helger før han i det hele tatt kan snakke om å få lov til å ta seg to dager fri (de har ikke vaktliste)....dette skyldes for få ansatte, så i stedet for å ansette en eller to ansatte til må sambo og hans kollega jobbe en 150% stilling hver måned hver! Galskap!! Sjefens klassiske svar når de trygler om noen dager fri er; hva klager dere etter? Vær glad for at dere har jobb, blir ikke penger av å gå hjemme og dilte kjærringa i ræva! (??) Vi har god kontroll på vår økonomi og ville foretrukket litt mindre utbetalt i mnd mot at min kjære kunne fått litt mer tid hjemme.... Så her sitter jeg, og er så lei meg og trist (mest av alt på vegne av min kjære sambo som må gå på dette viset og aldri, aldri lar det gå ut over humøret hjemme). Jeg er også kjemperedd for å gå i fødsel en eller to uker før termin (eller gå 2 uker overtid), har termin 25.oktober, han får jo ikke ferien sin før tidligst den 15.oktober og den er ferdig avviklet 5.november...jeg blir ikke betegnet på overtid før 8.november! :S Jeg vil ha sambo med på denne prossessen, det er hans første barn og han vil så gjerne ta del i både fødsel og den første tiden etterpå...men det er jo ingen selvfølge! Dagen i går og idag har jeg vært utrolig deprimert og ikke fått gjort noe av det jeg burde....har en hel haug med klær som skal legges sammen og hadde sett for meg starte med rundvask av soverommene! Dette tar knekken på meg... Vet ikke hva jeg ville med dette syteinnlegget, men måtte bare få det ut en plass.... Håper morgendagen føles litt lettere....
Gjest Skrevet 30. september 2010 #2 Skrevet 30. september 2010 Skjønner du er lei deg ja, men kjenner jeg blir en smule irritert... sorry.. ) Du, det er noe som heter arbeidsmiljølov, og INGEN kan unndra seg den!! Anbefaler mannen din å ta kontakt øyeblikkelig!! Man blir behandlet, som man lar seg behandle... Og det finnes masse fæle sjefer, og de må stoppes! Mener JEG! 15 ÅR på denne måten?? Ikke imponerende, snarere skremmende... Med 15 års erfaring, så kan han vel lett få jobb et annet sted?? Ferie SKAL han ha, innenfor loven. På tide mannen din gror seg en ryggrad og slår i bordet!! Så mye overtid er vel heller ikke lov... Livet deres vil ikke bli lettere etter at babyen er født... Så dess før dere får orden, dess bedre! Forøvrig har han også rett til 2 uker fri i samband med fødsel (ulønnet, men dog..) Var kanskje harde ord dette, men han må faktisk ta tak i dette skal det bli bedre... Lykke til, håper det ordner seg for dere !! )
Embalasjen *påovertid* Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 mener fast bestemt på at man har RETT til fri i 1 mnd etter fødsel for Far.. ulønnet riktig nok. mener dette står på nav sine sider.
Jenteflokken Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Far har rett på 14 dagers ulønnet permisjon etter fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå