Gå til innhold

permisjon 12 uker før fødsel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt å søke om foreldrepenger/permisjon allerede fra 12 uker før fødsel og lurer på om noen vet om det finns spesielle regler for terminbekreftelse i slike tilfeller?

Vanligvis skal jo terminbekreftelsen utstedes tidligst i uke 26 og jeg skal i prinsippet ut i perm allerede fra uke 28.

-NAV bruker jo gjerne 3 mnd på å behandle søknader, så det virker litt knapt med tid...

Noen som vet hva man gjør? :)

Fortsetter under...

Skal ikke påberope meg å vite noe helt sikkert, men da jeg snakket med ei venninde om at jeg vurderte å søke om foreldrepenger/ permisjon tidlig, fikk jeg beskjed om at det forkorter svangerskaps permisjonen tilsvarende, så hvis det stemmer, vil du få 9 uker mindre hjemme med barnet hvis du går tidlig ut i permisjon. Anbefaler å snakke med legen din, evt få sykemelding i stedet.....

Lykke til!

Hei!

Ja, permisjonstiden i etterkant av fødselen forkortes tilsvarende. Jeg venter nr 2 ganske kjapt etter nr 1, så for meg er det helt nødvenlig å få tatt ut neste permisjon 3 mnd før fødsel, så slipper nr 1 å måtte begynne i barnehage, siden jeg likevel skal være hjemme når nestemann kommer. Jeg planlegger å velge 80% varianten for neste permisjon. Den blir nesten like "lang" som 100% varianten med førstemann likevel, til tross for at jeg tar den ut 12 uker før fødsel, siden den er 10 uker lenger totalt. :) Veldig glad for den muligheten!

• 2 uker senere...

For meg er det igrunn utelukket å få noen sykmelding ettersom jeg allerede er i en fødselspermisjon som jeg skal forlenge med 1 mnds ulønnet perm før jeg begynner den neste permisjonen 12 uker før fødsel. Jeg har fått svar fra NAV, forresten: De godtar ikke terminbekreftelse før det er gått 26 uker. Så da vet vi det, hvis det er flere som lurer.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...