Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nybakt mamma til et liten IVF gutt. Veien var lang og kronglete men nå er vi her endelig! En fantastisk gutt som gir oss uendelig med glede!

Vi ønsker å fortsette med søskenforsøk etterhvert og jeg lurer på om noen av dere har erfaring med endometriose i "mellomtiden". Hva er lurt å gjøre for at den ikke skal få blomstre oppp før neste runde? Ble operert og gikk på en helveteskur i 3 mnd etter det før oppstart sist. Håper å slippe den runden igjen.

Full ammer og har ikke fått igjen mensen. Lurer på om jeg burde begynne med hormoner for å hindre mensen i å kommer? Eller vente og se det an? Har liten tru på spontan graviditet da vi har holdt på i fem år før det klaffet med IVF.

Tar gjerne imot råd!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142382908-endometriose-og-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei missM79!

Jeg bruker å gå på noe som heter NuvaRing dersom det blir lenge mellom forsøkene. Det er det samme som p-piller bare at det er en ring som settes vaginalt. Istede for opphold etter 3 uker setter jeg inn en ny ring så jeg slipper mensen. Ulempen med den for min del er at jeg har litt små blødninger innimellom så det er litt plagsomt. Men jeg går jo som regel bare på det noen mnder så da holder jeg det ut. Er jo sikkert p-piller man også kan bruke på den måten. Fordelen med dette også er at kroppen "rensker" opp i gamle egg så får man kanskje flere gode egg ved uttak!

Du får høre med klinikken hva dem anbefaler deg og gjøre, men regner med det kan bli sånn + lang nedregulering med nesespray, det er det som ofte er best dersom man har endo!

Skjønner at du ikke har lyst på mange mnder med andre hormoner får det er fryktelig slitsomt:/ Regner med du gikk på procren eller zoladex da, og ja det er ikke noe særlig å ta;)

Ønsker deg lykke til!

Hei!

Gjør det du kan for å holde endoen unna...jeg måtte ha ny lap for at søskenet skulle sitte...

Brukte NUVAring men ble sinnsykt dårlig av den...så p-piller....så spray...

Så kort regime +++ og nå 35 uker gravid!

Jeg anbefaler også PREDNISOL under behandling. Det er en betendelsesdempende medisin som skal hjelpe under forsøk...den holder kroppen litt i sjakk og ikke støte ut eggene etter innsetting.

Hausken bruker dette og muligens andre...

Lykke til...endo kan skape masse krøll...

Heisann dere,

Jeg har en alvorlig form for endo og har idag vært til egguttak for IVF.

Jeg ble operert for endo med lap i april, men den kom fort tilbake.

Hvis vi er heldige og blir gravide nå har jeg fått anbefalt hormonspiral (Minerva tror jeg den her) når mensen konne tilbake.

Er noe ordentlig styr dette med endo, men handler mye om å akseptere og finne en måte å leve med det på.

Bled dere bedre eller verre når dere gikk gravide??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...