Gå til innhold

Tvillinger og risiko

Bæibi1+2

Anbefalte innlegg

Jeg var på UL og fikk litt av et sjokk når det var to stykker inni der. 9+2 uker, like stor og to fine hjerter som slo som bare det. Men gynekologen var veldig fokusert på at tvillinggraviditeter er risikosvangerskap og at det ikke var noen "magisk" grense ved 12 uker. Hun sa det var et godt tegn når begge var like store og hjertene slo men ingen garanti....

Er det noen som vet noe om hvor mye mer risiko det er ved tvillinggraviditet? Regner med at man får ekstra oppfølging?

Liker ikke være så negativ men ble bare litt undrende til denne litt negative prognosen jeg fikk av gynekologen.

Men fantastisk artig med to! De får bare klore seg fast! :-)

Fortsetter under...

Jeg fikk vite at er alt bra i uke 11 er den første kritiske tiden tilbakelagt.

Jeg ble fulgt opp av jm og lege på sykehuset fra uke 7 og ut til fødsel.

Noe av det viktigste som jm sa var at når en kommer i andre trimester så ta det med ro.

Ikke gå lange turer, fikk gå i 15 min før hvile med bena ut.

Dette får å forhindre premature barn.

Du vil bli sykmeldt et sted mellom uke 20 og 28, avhengig av hvor du tilhører, og frem til permisjon/fødsel.

De fleste føder i uke 37-38, fra uke 36 er de ikke premature lenger.

Jeg fikk ullyd en gang i mnd til uke 30, deretter 2 ganger i mnd, og jm en gang i uka.

I tilegg kommer ordinær ullyd.

Det blir mye ullyd både innvendig og utvendig, dette fordi de må sjekke at det er liv i begge selv om du kjenner spark, og måle veksten.

Innvendig ullyd er frem til uke 30, da de er redd for at livmorhalsen blir kortere, så etter uke 38 starter de opp igjen får å se om det snart skjer noe.

Ikke uvanlig at den ene tvillingen tar næring fra den andre, kan da bli satt igang før tiden eller ks.

Det er mindre risiko med toeggede da de har hver sin fostersekk og morkake (noe også eneggede kan ha)

Hos meg var de ivrig på å finne kjønn, da en av hver er toeggede.

Det viktigste for deg nå er å spise/leve sunt, og ta det med ro.

Ikke alltid lett jeg hadde like mye energi i 2 trimester som da jeg hadde en i magen.

Mine jente/gutt blir 1 år snart, og det er en slitsom, men fantastisk tid:-)

Lykke til, og bare spør.

Tusen takk for svar!

Jeg er nybegynner på dette her så veldig greit med all info jeg kan få.

De trodde de var toegget men gynekologen sa det var vanskelig å se.

Merker at formen er veldig slapp men klarer fint å jobbe selvom jeg ikke er verdens morsomste mamma for 2,5åringen når jeg kommer hjem:-)

Takk igjen!

Eg ventar toegga (iallefall teknisk sett) og det blir vurdert som lavrisiko tvillinggraviditet. Har hatt ul kvar 6. veke etter den ordinære (dvs 3 ekstra)

Så lenge alt ser heilt bra ut er det ingen grunn til så mange ekstra kontrollar. Mine ligg på snittet av einlingar når det gjeld vekst og eg vart veldig overraska fordi legen sa dei veks som einlingar til veke 24, deretter blir det liten plass. Det er berre tull. Fekk tilbud om ein ny ul i veke 38 for å måle vekst, men det ser eg ingen grunn til sidan dei alltid har vore like store og følger kurva for einlingar.

Har vore veldig sliten ja, men har likavel dradd på ferie (fly seinast i veke 31), gått på turar i skogen etc. I det heile gjort det eg har orka.

50 % blir fødd til termin (frå veke 38). Eg fekk høyre i starten at eg ville bli satt i gang to veker før termin om ingenting var skjedd. No har dei gått bort ifrå det - det er ingen medisinsk grunn til det dersom mor og barn har det bra! På søndag har eg to veker igjen og eg er glad for å ikkje bli satt i gang.

Det er slettes ingen grunn til å overdramatisere, men klart at det er ein ekstra stor belastning for kroppen. Ein kan ikkje gjere noko før veke 24, men det kan ein ikkje med einligar heller.

Prøv og slapp av og kos deg med graviditeten!

Heisann!

Var på ul og er 7+5, og der var det jammen meg 2 stk, eneggede. Er så utrolig spent, men også smånervøs siden jeg mistet sist jeg var 12 uker på vei. Er litt usikker når det gjelder arbeidssituasjonen. Jobber i cafe og til tider kan det bli mye stress og tempoet er rimelig høyt. Jeg tar meg en pause på ca 20 min hver dag og jobber 8 timer hver dag.

Fikk dere noe anbefalninger ang arbeid?

Skal til legen snart og da får jeg høre hva han mener.

Annonse

Tvillingsvangerskap er høyrisikosvangerskap - "alt" kan skje, både med mor og barn.

Det er viktig å forebygge for tidlig fødsel. Ca. 50% av alle tvillingpar fødes prematurt, det er en grunn til at man både sykemeldes tidlig og har ekstra oppfølging som tvillinggravid.

Tvillingforeldreforeningen har masse nytting informasjon, det samme kan sies om "Boken om tvillinger". Se også denne linken: http://www.tvilling.no/index.php?page_id=4&article_id=26&lang_id=1

Gratulerer med 2 i magen - dere har mye å se frem til! Det er IKKE noe gøy å ha 2 babyer liggende på nyfødt intensiv og tenke at "kanskje hadde de ikke vært SÅ små dersom jeg hadde tatt det litt mer med ro".

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...