Gå til innhold

Dere med lave jernlagerverdier..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Weird... jeg sjekka den rett etter at jeg hadde posta, da virket den. Men nå får jeg også bare forsiden. Det var en fantastisk link, bare så det er sagt.

Føler du deg slapp? Lave jernlagre kan gi de samme plagsomme symptomene som lav blodprosent. Hvis du føler deg slapp, kan det kanskje være lurt med tilskudd.

Det er også fint med litt høyere jernlagre enn <10 for å ha noe å gå på etter fødselen. Hvis du skulle miste masse blod, må kroppen produsere nytt. Da henter den jern fra jernlagrene. Hvis de er tomme, går Hb rett i kjelleren, og det kan faktisk bli aktuelt med blodoverføring.

Samtidig kan jeg tenke meg en grunn til ikke å ta tilskudd, men det er pga ei jeg studerer sammen med, mulig det er en "freak of nature"-greie: moren hennes hadde jernmangel da hun gikk gravid med henne, økte mengden tilskudd underveis i svangerskapet uten at det hjalp i det hele tatt. Da min medstudent ble født, var hun helt blå, fordi hun hadde absorbert alt jernet som var i overskudd.

Kanskje det er slike hendelser som gjør at noen leger og jm har gått bort fra å anbefale tilskudd?

Jeg tar som sagt 50 mg nå. Skal ta nye prøver om en ukes tid, da har jeg gått på 50 mg i en måned. Hvis det ikke har skjedd den minste endring, kommer jeg _ikke_ til å øke tilskuddet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm, prøvde å svare, men innlegget kommer visst ikke opp. Jeg er ikke spesielt slapp, men har ved et par tilfeller hatt en slags "flimring" foran øynene og følt meg veldig "rar". Har da tenkt om det kan ha noe med det å gjøre. Har tatt jerntilskudd ved alle mine 4 tidligere graviditeter. Har da også hatt lav blodprosent i tillegg til lavt jernlager. Så jeg var godt igang med aminojern,jeg, når jeg fikk beskjed av jordmor om å slutte...

Skrevet

Har det hjulpet i de tidligere graviditetene, da?

Jeg hadde ikke sluttet med noe jeg selv har positiv erfaring med, fordi om en jm (eller lege, for den saks skyld) hadde sagt til meg at "det anbefaler vi ikke lenger" - da måtte jeg i så fall ha fått en god begrunnelse :)

Skrevet

Det er det vanskelig å svare på, da jeg er en av de få(?) som fungerer bra selv med lav blodprosent. Eneste jeg merket godt var etter tvillingfødselen, da hadde jeg en blodprosent på 5,6, og var helt gul i huden. Men selv da klarte jeg å ta meg en dusj(sittende) og gå ut av senga. Det skulle jeg ifølge legene ikke orket. Da sa de noe om at det sikkert hadde å gjøre med at jeg var vant til å ha nokså lav blodprosent. Derfor blir jeg litt usikker når hun sier sånn, men nå var det den "flimringen" foran øynene som jeg ikke har hatt før. Kan den ha noe med det å gjøre??

Derfor tenkte jeg kanskje jeg skulle ta allikevel...

Skrevet

Sorry, dårlig formulert m jo høyere jo bedre - mente i forhold til nedre del:-D - så er bra å ha litt å gå på - men seff ikke for mye.

På legekontoret jeg jobba brukte vi Fürst og deres ref.omr på Ferritin (jernlager) er på 15-200 i alle fall.

Men uansett - hør m legen vedr om man trenger jerntilskuddd eller ikke.

Skrevet

Flimring foran øynene og svimmelhet kan også komme av lavt blodtrykk.. Har du sjekket dette??

Skrevet

Ja, tror nok heller det er det. Har litt lavt blodtrykk.... Spurte jordmødrene her inne, og siden blodprosenten var bra, til tross for lavt jernlager, skulle jeg ikke ta jern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...