..snøklokke.. Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 Hvor lenge etter at dere begynte på jerntilskudd merket dere at det begynte å bli bedre ifht tretthet/slapphet? Jeg mener altså ikke dere med kun lav blodprosent, men som har tatt blodprøver der det viser seg at jernlagrene er veldig lave eller tomme.
VirreVirre Skrevet 30. september 2010 #2 Skrevet 30. september 2010 Uten å være helt sikker så innbiller jeg meg at jeg leste et sted at det tar noen uker før jernlagrene kommer seg opp igjen. Men det kommer kanskje litt an på hva du tar også. Legen min sier f.eks at hemofer ikke vil øke lagrene noe særlig, bare holder det stabilt. Skal man få lagrene raskt opp, må man bruke de sterke tablettene -som mange ikke tåler. Men du kan jo spørre jordmødrene
..snøklokke.. Skrevet 30. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2010 Takk for svar:) Her går det i svakeste sort da magen slår seg fullstendig vrang hvis jeg tar de sterkere tablettene.. Så da vil det vel ta sin tid da.. Energinivået er ikke akkurat på topp, men ellers er formen kjempefin, så det er litt frustrerandes!
VirreVirre Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Vet du hva, da ville jeg gått på helsekosten og kjøpt aminojern. Tror de er litt dyre, men jeg går på de nå. De er ikke harde for magen, og i sin egen reklame skal de visst være helt fantastiske fordi kroppen tar det opp så lett. Siden jeg ikke tålte de sterke, ga jeg dem en sjanse. Har ikke fått sjekket om lagrene har gått opp, men føler meg ikke like sliten. Men det kan også ha noe med at jeg har blitt sykemeldt.
Super-Mish Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 Signerer Oh_Joy, kjøp Aminojern. Jeg var superskeptisk til å ta jern pga sinnssykt treg mage: har nå tatt 50 mg hver dag i ti dager, og magen har ikke blitt noe verre. Hadde fem i jernlager elns og følte meg ganske utmattet, men samtidig var jeg veldig forkjølet da jeg begynte med jernet, pluss at jeg ble sykemeldt til termin samme dag, så at jeg føler meg bedre nå kan jo skyldes flere ting ... blir spennende å ta nye prøver og se om det har begynte å virke. Hvis lagrene dine er tomme er det nok litt av et sjakktrekk å begynne så snart som mulig, både for energien sin del, men også for at du lettere kommer deg ved et eventuelt blodtap
VirreVirre Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 Super-Mish, vil det si at du tar to tabletter hver dag? Jeg har bare turt å ta en jeg, siden det står det på pakken. Men jeg har lurt på om jeg burde ta mer. Legen min hadde ikke hørt om dette jernet, så hun kunne ikke si noe heller. Kanskje jeg skal prøve å øke det litt. Hadde 8 i jernlager da jeg sjekka sist.
..snøklokke.. Skrevet 30. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 30. september 2010 Tusen takk for tips dere, da skal jeg kjøpe det og prøve. Er jo uansett verdt et forsøk. Jeg er så trett at etter lunsj kan jeg bare glemme å fungere. Er sm denne og neste uke i 100%, men har ikke lyst å fortsette sm etter det, og vil da gjerne ha litt mer å by på av meg selv når neste uke er gått.. Jeg hadde ikke fullt så lave lager som dere, men er likevel helt kaputt. En lege sa til meg og at det slett ikke er sikkert jerntilskuddet virker med en gang, fordi jeg er i den perioden av svangerskapet der babyen vokser så kraftig, og at de faktisk kan gå enda lavere før de stiger igjen. Er 28 uker nå.
cilinik Skrevet 30. september 2010 #8 Skrevet 30. september 2010 For at jernet skal tas fortere opp i tarmen skal du ta det sammen m C-vitaminer i tablettform. Skal man bruke ting fra helsekosten når man er gravid, må du sjekke om man kan bruke det først. Ikke alltid helsekostprodukter skal brukes av gravide. Jeg har jernlagre som raser fort ned uansett om jeg er gravid eller ikke. Bruker Ferro-retard. 1 tbl daglig, men om jeg kjenner jeg blir hard i magen, tar jeg det heller annen hver dag (tar det før jeg legger meg). Kan ta litt tid å få opp lageret, men kjappere da sammen m c-vit.
Lemonia Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Jeg hadde 5 i jernlager sist. Begynte på Aminojern og følte meg bedre etter få uker. Har ikke målt jernlagrene siden, så vet ikke hva de er på nå, men tror jeg skal be om det for jeg har nå gått på jerntabletter mer eller mindre sammenhengende siden forrige svangerskap så det hadde vært greit å vite om det har hatt noen effekt eller om de bare holder det ved like. Men jordmor sa i allefall at det er veldig vanskelig for menstruerende kvinner å få jernlagrene opp.
Mia2011 Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 Mellom 13 og 150 er "vanlig", men jeg fikk i dag svar på mine prøver og beskjed om at jeg hadde rundt 40 og skulle ta et lite tilskudd, men noen av dere her inne har jo sinnsykt lave lagere da, er dere langt på vei? i mine to første svangerskap måtte jeg få jernsprøyter hver uke de siste 6 ukene, jævelig, så denne gangen håper jeg å holde det i sjakk..
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 3. oktober 2010 #11 Skrevet 3. oktober 2010 Jeg sjekket jernlageret mitt i uke 7 fordi jeg var så svimmel, og da var det 12,7 (ligger normalt et sted mellom 13 og 15), så nå går jeg på Aminojern. Tar en tablett om dagen, men vurderer å ta mer - er fortsatt svimmel av og til og veldig slapp og sliten. Har klart å pådra meg en skikkelig forkjølelse med feber også, så det kan jo være en kombinasjon. Er 8+6 i dag.
magica fra tryll Skrevet 3. oktober 2010 #12 Skrevet 3. oktober 2010 Hei:) Dette er så rart altså. jeg har jernlager på 9, og blodprosent på 12,6. Begynte da å ta aminojern. Men da jeg kom til jordmor, fikk jeg beskjed om å slutte siden blodprosenten var såpass høy. Det er nemlig ikke lurt å ha for høy blodprosent i slutten av svangerskapet. Hvis den er over 13,5, så blir det faktisk regnet som en komplikasjon... Dette er nytt for meg,-jeg venter mitt 6. barn, så jeg skjønner ikke helt...
cilinik Skrevet 3. oktober 2010 #13 Skrevet 3. oktober 2010 Det er jo forskjell på blodpprosent og jernlager da......Hadde heller sjekka med legen jeg hva denne anbefaler at du gjør. Jernlager skal ligge mellom 15-200 og jo høyere jo bedre. Man kan ha bra bl.prosent selv om jernlageret er lavt. Selv om jeg ofte ligger på 12 i lager, så har jeg bra bl.prosent for det. Med en gang jeg slutter m jern, så faller jeg fort, uten spes grunn. Noen av oss har det det dessverre slik. Så dersom legen mener du bør opp i lager, så ta jern. http://no.wikipedia.org/wiki/Blodprosent http://no.wikipedia.org/wiki/Ferritin Her er linker slik at du kan se hva de forskjellige er:-D
Super-Mish Skrevet 3. oktober 2010 #14 Skrevet 3. oktober 2010 Sorry sent svar, Oh_Joy, men ja, jeg tar to. I pakningsvedlegget stod det at gravide kan trenge opptil 45 mg jern om dagen, da tenkte jeg at 50 mg sikkert er fint for å fylle opp lagrene. Har som sagt ikke merket noen stor forskjell på fordøyelsen - men vet jo heller ikke om det fungerer etter hensikten. Blodprøver om en ukes tid, så får vi se
magica fra tryll Skrevet 4. oktober 2010 #15 Skrevet 4. oktober 2010 Jada, jeg vet godt forskjellen på de to. Det jeg egentlig lurer på er om disse andre som tar jern her , har lav blodprosent i tillegg, eller om de tar jern fordi jernlageret er lavt. Det jordmor sa til meg var nemlig at: "Vi har sluttet å anbefale jern pga lavt jernlager, dersom blodprosenten er bra." Mens grunnen til at jeg tok jern var at jeg fikk telefon fra legesekretæren med beskjed om at" jernlageret var litt lavt, så jeg kunne ta litt jern". Derfor ble jeg litt forvirret kan du si..hehe
2velskapte Skrevet 4. oktober 2010 #16 Skrevet 4. oktober 2010 Jerlagret mitt lå vel på 2 da jeg tok blodprøver, og ferritin innholdet var også veeeldig lavt, og jeg hadde 11,7 i blodprosent, var veldig langt nede, har gått på Aminojern og c.vitaminer i 14 dager nå, og føler meg bedre..
magica fra tryll Skrevet 4. oktober 2010 #17 Skrevet 4. oktober 2010 ps: Ferritin og jernlager er vel det samme:)
..snøklokke.. Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter #18 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg har lest litt om dette siste tiden, siden mine lager også er lave, og siden jeg er trett og slapp av den grunn. Jeg har også hatt en blodprosent som har vært ok, men i laveste normal. Dette ser man bort fra når jernlagrene er så lave som de har vært hos meg, altså under 20. Da anbefales jern, fordi blodvolymet øker og man har mer vann i kroppen, og fordi man kan få symptomer som svimmelhet, lavt bt, tretthet osv. Legen var ikke i tvil om at jeg skal ta tilskudd, og helst sterkere enn den miksturen jeg nå drikker. Den ser ikke ut å gjøre stor forskjell, jeg må over på sterkere tbl skal jeg få lagrene noe opp før fødsel om 2 1/2 måned. Så; Magica fra Tryll, jeg hadde hørt med fastlegen min vedr akkurat dette.
2velskapte Skrevet 4. oktober 2010 #19 Skrevet 4. oktober 2010 Legen min har tatt to forskjellige prøver, den ene het Ferritin prøve og den andre var på jernlagrene, jerninnholdet i blodet og jernlagrene er vistnok ikke det samme.. Men ikke vet jeg, kan godt hende du har rett..
2velskapte Skrevet 4. oktober 2010 #20 Skrevet 4. oktober 2010 Jeg sjekket det litt, og her må det være legen som har tulla med hva det heter, for det heter : Serum Jern, og Ferritin(lavt jernlager) begge disse er altfor lave hos meg..
Møøø Skrevet 4. oktober 2010 #21 Skrevet 4. oktober 2010 Vil bare si at det er IKKE riktig at jo høyere jernlager jo bedre... Ingen av delene er bra. Mellom 13 og 150 på damer er bra. For høyt kan føre til leverskade, for lavt (men også for høyt også) gir symptomer som slapphet osv. Grunnen til at blodprosenten ikke skal være for høy hos gravide er at når den blir for høy så blir blodet "tykkere" og det blir ikke like lett for blodet å renne gjennom navlestrengen. Det er derfor at de fleste gravide går ned i blodprosent under graviditeten. Kroppen tilpasser seg ;o) Ganske utrolig...
Super-Mish Skrevet 4. oktober 2010 #22 Skrevet 4. oktober 2010 http://www.prosedyrer.no/index.php?var1=prosedyrer&var2=emne&emne_id=114&kapittel_id=000001
Super-Mish Skrevet 4. oktober 2010 #24 Skrevet 4. oktober 2010 Velformulert spørsmål. Linken var til 2velskapte, magica.
magica fra tryll Skrevet 4. oktober 2010 #25 Skrevet 4. oktober 2010 Åja:) Prøvde å gå inn på den, men det var bare en slags forside uten noe informasjon.....Tenkte det var noe jeg ikke hadde fått med meg:) Jeg må vel sjekke ut med legen, jeg tenker jeg. Skal jeg ta jern med bra blodprosent og lavt jernlager, eller ikke?? hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå