Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var hos fastlegen min da jeg var 6 uker på vei, for å få stadfestet graviditeten. De tok da de vanlige blodprøvene, HIV, røde hunder, syfilis osv. De sjekket ikke urin, ingen GU eller noe.

I dag var jeg på min første kontroll, og må si jeg er forundret over at de ikke i dag heller sjekket urin eller foretok GU. Ikke at jeg syns det er hysterisk morsomt eller behagelig å ha GU, men hadde jo vært betryggende om jeg fikk vite at alt ser ba ut, på en måte. Ikke noe ultralyd, eller hjertelyd å få høre, enda jeg ga uttrykk for at jeg kunne tenkt meg det.

Er dette vanlig? Føler liksom det er på tide at ting skjer.. Jeg har jo ikke fått målt symfyse fundus-målet enda en gang, og jeg er 12 uker i dag. Neste gang jeg skal til legen er jeg 16 uker på vei, er ikke det sent å begynne med målinger da?

Huff.. ble litt lei meg av hele lege-besøket, merker jeg.. Jeg fortalte legen at jeg har kjent babyen bevege seg, men da blånekta han.. Det var ikke mulig, så tidlig sa han. "Barnet er jo bare 3 cm stort, du kan umulig kjenne det"

Det stemmer jo overhodet ikke med det som står her på BIM, på gravidnett, lommelegen eller noen andre steder. I følge disse stedene, skal barnet nå være 7-8 cm, og mange har kjent liv så tidlig. Legen mente at det nok er luft i tarmene jeg kjenner, men det vet jeg det ikke er. Jeg har vært gravid før, og selv om det er 12 år siden, så kjenner jeg det jo igjen! Uff.. Sorry for klaging, men ble bare så lei meg =/

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142382322-d%C3%A5rlig-oppf%C3%B8lging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann. Første gang jeg var gravid fikk jeg ikke skikkelig oppfølging før det var gått 16 uker. Da var jeg hos jordmor og først da måtte jeg inn med urinprøve og hun målte symfysemålet og hørte etter hjertelyden.

Nå er jeg graivd på nytt, men jeg skal følges ekstrga godt opp dette svangerskapet, men det blir kun med ul da jeg har mista 2 ganger. Jeg var til UL her om dagen og da var jeg 10+6 og da var babyen 4 cm og det var helt normale mål. Det står ulike mål overalt syntes jeg så jeg tror ikke du skal henge deg opp i det.

Tror nok heller ikke at det er så vanlig med gu undersøkelse med mindre enn blør. Har vært til en kontroll hos fastlegen og da tok de kun blodprøver, men jeg måtte inn med urinprøven. Så er nok helt vanlig at de ikke gjør noe før man er litt lengre uti svangerskapet. Og vet at mange ikke vil høre etter hjertelyden så tidlig for det kan gjøre moren engstelig om man ikke finner lyden.

Håper du klarer å kose deg med spiren din :)

Hei,

jeg går til oppfølging på Riksen, og spurte ved første samtale med jordmor om hun ikke skulle ta GU. Hun svarte da at det ikke var nødvendig/vanlig lenger. Jeg går ut fra at de som jobber på Riksen er litt oppdatert, så da er det nok helt greit at legen ikke tok GU på deg. :) Hun sa også at det ikke var noen vits i å måle hjertelyd ennå siden barnet fortsatt ligger nede i bekkenet så hun ikke kan høre den. Jeg er 11 uker på vei i dag, og hun sa det til meg i dag.

At de ikke sjekket urinen synes jeg er rart, for de skal de jo gjøre hver gang (er vel protein og sukker det er viktig å sjekke etter).

Angående å kjenne barnet sparke, har jeg hørt at man gjør det mye tidligere med nr. 2 enn med nr. 1, så det er vel ikke utenkelig at du har kjent noe? Jeg har ikke merket noe selv ennå, da. :) Det er jo veldig mange som tar tidlig UL nå (privat), eller kjøper sånn dings man kan høre hjertelyden med - det blir nesten litt rart for oss som ikke gjør det, når alle andre "vet" så mye mer... :) Men jeg tenker det er like greit å vente til UL denne gangen... :)

Jeg håper du blir i bedre humør snart! :) Man har jo nok å tenke på den første tiden, om man ikke skal bekymre seg for om legen ikke følger deg opp ordentlig.

Hei :)

Jeg tror ikke det er vanlig å måle symfyse/fundus mål før etter uke 12, da det er først da livmora stiger opp av bekkenet. Om du ser på Helsekortet gjelder den grafen for symfysemål FRA uke 12.

Men urinprøve skal de ta...så det syns jeg var rart de ikke gjorde.

Lykke til videre :)

Hei!

Enig med de over meg:

1) Ikke vanlig med GU lenger

2) De tar ikke symfysemål før tidligst uke 12, men det er ikke vanlig å ta det så tidlig heller. Å begynne å måle i uke 16 er derimot helt vanlig.

3) Mange tar ikke hjertelyd før senere fordi det er så vanskelig å høre noe, og da blir mor skuffet/engstelig. Min lege tok i uke 11, men han var veldig klar på at det var en bonus dersom vi hørte noe.

4) Hadde du med urinprøve? Hvis ikke tar de vanligvis ikke det på legekontoret. De vil ha morgenurin.

Ikke vær lei deg, men klart du har lyst til å vite at alt er bra! Kjenner veldig på det selv.Gled deg til neste kontroll, da får du garantert høre hjertelyd!!

Høres helt normalt ut syns jeg, utenom det med urinen. Helt likt slik mine kontroller har vært.

Da jeg var gravid med førstemann sa legen at han ikke ville lete etter hjertelyd før etter jeg hadde vært på ul, for hvis han ikke fant det var det så mange som ble redd. Og det var ikke alltid de fant den tidlig, det kom litt an på hvordan babyen lå inni der.

Hvis du ikke har begynt å få antydning til mage er det ikke vits i noe symfysemål. Hos meg vokste ikke livmoren ut av bekkenet før sent, så jeg mener det ikke ble målt før rundt uke 15-16 første gang.

Annonse

Takk for svar jenter =) Føler meg litt bedre nå, fått klagd litt og hørt på deres erfaringer ;)

Joda, jeg hadde meg med morgenurin.. Ingen som sa jeg skulle det, men fra mitt forrige svangerskap husket jeg at det skulle man alltid ha med.

De kontrollerer ikke gravide like nøye nå som de gjorde da jeg fikk min første. I hvertfall ikke om alle blodprøver er fine, blodtrykket normalt, du ikke har ett risiko-svangerskap eller du har mistet tidligere.

At jeg føler meg litt mindre ivaretatt denne gangen, henger nok også sammen med at jeg er mye reddere denne gangen for at det skal være noe galt. Forhåpentligvis vil jeg føle det annerledes når jeg har fått somlet meg til å bestille tid hos jordmor =)

Takker enda en gang for alle svar, og ønsker dere alle lykke til videre =) Så sees vi om litt inne på 2.trimester ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...