Gå til innhold

Hjemmefødsel..

Anbefalte innlegg

Jeg lager en ny tråd, da den andre ble litt lang.. Jeg har noen spørsmål som jeg har tenkt litt på..

Som dere vet skal vi ha hjemmefødsel og vi skal også føde i vann. Jeg så en video en gang av en dame som føde i fødekar, med fylt av levende lys rundt seg (veldig romantisk) Men, hun hadde noe sånn lysene ting oppi vannet sammen med noen roseblader (tror jeg) Det var ikke mye, men noen. Det så bare helt himmelsk ut.. Jeg kunne tenkt meg å ha noe av det samme, men så tenker jeg er det noe lurt å ha noe oppi vannet? og evt hva (med tanke på bakterier) det er jo tross alt en nyfødt lille gull som møter dette vannet først. hm. Har dere noen råd å gi? Og dere som har hatt vannfødsel før, har dere hatt noe oppi vannet? (oljer, roseblader, lysting m.m)

Også.. Er det best å føde med fødekar, eller vanelig badekar (som trekantformet)?

Ellers så håper jeg det går bra med dere andre og at dere nyter graviditeten! Ha en fin gravid-dag videre :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142382150-hjemmef%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Prinsessegull!

Lurt med ny tråd! :-)

Det første spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på... Dessverre. Men hør med jordmora di. Hun skal vite sånne ting.

Hva som er best av fødekar eller vanlig badekar vet jeg i grunnen heller ikke, siden jeg aldri har prøvd et fødekar... Det jeg derimot vet, er at jordmora mi helst ikke ville at selve fødselen skulle skje i det vanlige badekaret vårt (som er trekanta) fordi det er veldig viktig at babyen er under vann helt til den er helt ute, og i et vanlig badekar kan det være vanskelig å få i nok vann til at man er helt sikker på at babyen holder seg under gjennom hele utdrivningsfasen. Men det kommer sikkert litt an på hvilken fødestilling man velger også da. :-)

Her er forøvrig formen på topp! Utenom noen små sommerfuglvinger i magen i ny og ne, merker jeg i grunnen ingenting til at jeg er gravid ennå, selv om jeg er kommet til uke 18 nå... :-)

Ja, ikke sant :)

Sa hun hvorfor? hvorfor det var viktig at babyen er helt under vann i utdrivningsfasen?Jeg vil helst at fødselen skal også skje i vann, men det kan jo endre seg når riene står på fult;) Kan jo leie fødekar, men det koster 900,- også sjekket jeg på en side fra england og da kan man få det samme fødekaret inklusiv frakt for ca 1100 norske kroner, og da tenker jeg.. vi skal jo ha flere barn etter hver, og da blir det jo billigere i lengden? Hva syntes du?

Jeg må si, jeg er helt freslt av varmt vann, elsker lange varme dusj og bad, så er ikke tvil om at å være i vann kommer til å hjelpe :)

Så deiliig da! Ja disse små boblene er helt fantastiske :) hvordan begynner magen å komme seg?:)

Kos dere med sommerfuglvingene deres, jenter! Det er så koselig.

Jeg er kommet til uke 30, og det er mer kraft i bevegelsene.

Angående spørsmålet om babyen som må være under vann; er ikke sikker, men tror det må ha sammenheng med at barnet prøver å trekke pusten så fort det møter luft. Farlig hvis den fortsetter med det under vann, vil jeg tippe...

Grunnen til at babyen må være under vann til den er helt ute, er at under utdrivningsfasen klemmes lungene sammen sånn at alt fostervannet skal skvises ut og lungene skal ha plass til den første lufta som blir sugd inn på refleks med en gang babyen kommer i luft. Litt dumt om babyen først puster inn luft, og så badevann...

Siden det er så liten forskjell i prisen på å leie eller kjøpe fødekar, hadde nok jeg kjøpt et, men det kommer jo litt an på hvilken økonomi man har, lagringsplass, og alt sånt.

Jeg hadde ikke fødekar i hus da jeg fødte sist, selv om jeg hadde tenkt å føde i vann, for jeg trodde jo at det var greit å føde i et vanlig badekar.

Men det viste seg jo at det ikke gjorde noe, for da pressriene begynte, hadde jeg absolutt ikke noe behov for å sitte i vann! Da ville jeg bare ut på golvet og stå på kne... Hehe.

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det før, forresten, men stikk innom en Princessbutikk og kjøp deg noen meter med hospital-laken før fødselen. Det er sånt stoff med plast på den ene siden, som er helt genialt å ha under lakenet i senga både under og etter en fødsel for å beskytte madrassen! Jeg lekker melk så det holder de første ukene etter en fødsel, så for meg er det helt uunnværlig! - Og så er det jo greit å ha hvis nattbindet plutselig ikke skulle holde helt tett... ;-)

Ellers begynner jeg å slite litt med å skjule magen for resten av verden... Har nemlig ikke fortalt familien at jeg er gravid ennå... (Mannen min vet det selvsagt!) Hehe. Vi har nemlig vært veldig bastante på at vi ikke skulle ha mer enn to unger, så da vi to måneder inn i svangerskapet plutselig forsto at nr 3 var på gang, var det litt flaut å skulle fortelle noe... Så gikk tiden, og nå vil vi vente med å fortelle noe til vi har vært på UL den 12. okt.

Mamma kommer trolig ikke til å tilgi meg på mange år når hun får vite det... For ikke å snakke om svigermor... Huff!

Annonse

30 uker ja. Høres magisk ut. Syntes også mars høres fryktelig lenge, har dessuten 26. mars så det er jo nesten april. sukk..

Tusen takk for et godt og tydelig svar! hm, da vet jeg sannelig ikke hvordan selve utdrivingsfasen skal bli, men får prate litt med jordmor om dette, og eventulle stilling så blir jeg enda litt mer tryggere :)

jeg skjønner.. Hvordan var det å være i vanelig badekar fram til pressriene. (har tenkt en del at det er litt glatt i vanelig badekar og at man lett kan skli litt) Jeg tenker på mye rart.. hehe..

Ja det var lurt! Jeg har ikke lest det før ivertfall.. Super smart, her i bygda kaller vi det rett og slett tisselaken ;) hehe.. Tusen takk for mange supre tips.

Hahaha.. Du.. da er vi to ;) Jeg har heller ikke sagt det til noen, og jeg sliter med det samme, her går jeg rundt i hettegenser på jobb.. Jeg venter på kontrakt fra jobben, som har brukt 2 mnd på å levere det til meg, føler jeg lurer dem, men det er kun vikariat og det går ut 4 dager før perm, så har ikke så dårlig samvitighet, her er jo jeg førstegangs, så jeg må egentlig si jeg gleder meg til at jeg kan skrike ut at jeg har et lite mirakel inni magen. Vi burde være stolte av magen :) Det blir nok fryktelig deilig for deg når dere skal si det om 1 ukes tid.. Men kan nok tenkte meg at moren din blir litt skuffa.. hehe.. Jeg ønsker deg all lykke til! og ikke minst lykke til med ultralyd det blir deilig! Har ikke før 25 okt, men gleder oss :)

Hehe! 25. oktober er jo ikke så lenge til, selv om det sikkert føles som ett år! Jeg synes nesten dagene går senere og senere jo nærmere UL jeg kommer! Det er nesten litt sånn som julafta da jeg var liten. Hehe! Men sånn er det vel når en gleder seg så utrolig til noe!

Håper du får orden på jobbkontrakten din snart, sånn at du slipper å skjule magen så mye lenger! Sjefen min har heldigvis visst det ganske lenge. - Det er liksom jeg, mannen min og sjefen min som deler denne lille hemmeligheten. Glis! Følte jeg måtte fortelle det til ham så fort jeg oppdaget det, siden jeg har en ganske sentral stilling i en liten privat bedrift, og siden permisjonen(e) mine forårsaker endel utfordringer for ham... Heldigvis tar han det helt fantastisk! Sier jeg må være lykkelig for at jeg er så velsignet at jeg har lett for å få barn, og at dette skal vi ordne, jeg skal ikke bekymre meg, men bare kose meg med den lille i magen osv. osv. Føler meg utrolig heldig som har en sånn sjef! Spesielt siden han er en arbeidsnarkoman på noe over 60 som krever temmelig mye av både seg selv og oss ansatte...

Vanlig badekar har fungert helt toppers for meg gjennom to fødsler! Jeg er ganske lang, så jeg rekker greit over hele badekaret, selv om hodet hviler på den ene kanten. Kan ikke huske jeg har hatt noen problemer med å skli hvertfall... Et håndkle under nakken er heller ikke feil, forresten. Det kan bli litt hardt i lengden om du blir liggende flere timer, sånn som jeg gjorde med førstemann. (Sov i badekaret halve natta... :-))

Eg har født i fødekar (madeinwater) og det var heilt genialt. Held bra på temperaturen, treng ikkje så mykje vatn, mjukt og godt å lene seg på kanten, gjennomsiktig så det var lett for jm å ha oversikt. Eg kjøpte det og brukte det ute om sommaren til barna. Det kostar nok mykje å leige fordi det er ein del jobb å sikre at det er reint og heilt.

Eg reiste meg opp under pressriene og fekk difor ikkje sette meg ned igjen. Synest det var litt dumt, men igrunn ikkje så viktig for fødselsopplevelsen.

Eg ville ikkje ha hatt masse greier oppi karet, men spør jm.

Drømmer om å gå og hente fødekaret frå kjellaren og føde mine to små heime på stova foran peisen... Men må forhalde meg til ein totalt annleis fødsel på sjukehuset.

Lykke til! Ikkje reint lite misunneleg her...

Takk for svar Efua Menu♥ Gutetvillingar, hadde du et vanelig badekar og valgte dette, eller valgte du dette fordi du ikke hadde badekar? skikkelig usikker, magefølelsen sier fødekar, men syntes det er litt dyrt. hehe.. Ja er madeinwater fødekar som vi har sett på :) Så du kan bruke det ute etterpå ja.. hm, da blir det jo straks litt mer man kan bruke det til :)

bestilte dere det fra madeinwater.com og evt hvilken sånn "tap" bestilte dere, "round" eller "square" og hva er det? Tenkte umidelbart at det var den tappen som man festet slangen til vannkrana?

Så synd du ikke får føde hjemme denne gang, men du får skrive et tydelig og klart fødebrev på hvordan du vil ha så sant det lar seg gjøre :)

Hei prinsessegull!

Vi hadde eit standard avlangt badekar som var helt greit å bruke som smertelindring, men det var uansett for liten plass på badet til at vi skulle få det fint. På stua foran peisen i umiddelbar tilgang til kjøkkenet var det noko heilt anna.

Bestillte direkte frå madeinwater ja (leigde det også ut 4-5 gangar etterpå, men vart altfor mykje styr med reingjering etc). Hugsar ikkje heilt kva for kit eg bestillte, det var eit allround festebeslag til vannkrana, men det vart aldri heilt tett. Surra klutar rundt slik at det skulle dryppe ned i vasken. I ettertid har eg kjøpt fester både tilpassa innvendig og utvendig skruing på plantasjen som passar til hageslange. Dette funka mykje betre.

Luftpumpe er eit musst om du ikkje har frå før. Vannpumpe kan du klare deg utan, men greit å ha.

Lykke til med ein fin vannfødsel!

Tusen takk for svar!

Ja, nå ble jeg litt klokere :) Så sant man kan kjøpe feste på blant annet plantasjen for å tilpasse denne slange så høres det bra ut. Var redd for at det ikke gikk ann nemlig :)

Kan jeg spørre hvordan du rengjorde det etterpå? :) Hva slags såpe du brukte etc.. Og hvor lang tid tok det sånn ca før du fikk fødekaret? Nå har jeg termin i mars så foreløpig har vi jo veeldig god tid :)

Men det er så mye som skal på plass bytte bil, nytt hus, og er førstegangs så har jo masse spørsmål om alt mulig :) Men det er veldig deilig å få svar på disse rare spørsmålene mine, for føler at jeg er et steg nærmere !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...