Gå til innhold

Da var glukosetesten endelig overstått...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... og det var jo ikke ille i d hele tatt !!

Jeg har grudd meg for dette hele svangerskapet, og har håpet at jordmor skulle "glemme" hele greia. Har hørt så mye fælt om denne gruelige testen...

Men-men jordmor glemte den ikke, så idag måtte jeg troppe opp på lab'en på legekontoret... *sukk*

Hadde fått to tips; be dem bruke iskaldt vann og ta med sitron !!

Ok, d gjorde jeg.. Fikk litt hakeslepp da d var snakk om å drikke 3 (TRE!) kopper med de greiene, på 5 minutter.

Men med iskaldt vann og masse sitron, så smakte det jo nydelig lemonade :))

Og siden jeg var fastende, så var jeg jo i tillegg tørst, så de gikk jo ned på under 2 minutter... hehehe...

Snakk om bortkastet tid og energi på "gruing"!! ;))

Første måling var 4,5, og det er visst toppers. Måling nr.2 er vel mer spennende, men det er 1,5 t til ca.. :)

Så gruer du deg; IKKE gjør d !! ;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe:)

Måtte smile litt av dette innlegget:) Hadde jeg skulle tatt den testen så hadde ventingen på 2.måling vært det verste- utålmodig som rakkeren selv...

Lykke til med 2.halvdel av testen:)

Skrevet

Isj, måling nr. 2 var på 7,4... Så da blir d å vente på de nøyaktige blodprøvesvarene...

Noen med lignende erfaring eller??

Skrevet

Hei!

Ja, her var resultatet det samme som ditt, måtte derfor ta en ny glukosebelastningstest etter ei stund for sikkerhetsskyld. Denne endte på ca. det samme, så da ble det ny ul for å se ca. størrelse på baby. De regner med at han blir stor hos meg, mellom 4,5 og 5 kg.

Men keisersnitt eller igangsetting var ikke aktuelt for det!

Så ble jeg sendt på diabetes diskusjon, mat veiledning og sånn på sykehuset (i går). Så nå skal jeg spise og drikke sundt + å måle blodsukkeret mitt selv i ca. 14 dager før jeg skal ned på sykehuset igjen! De pleier å prøve å se om det kan reguleres med mat før man ev. blir satt på insulin. Er jo kjekt hvis endringer i kostholdet mitt kan gjøre at babyen ikke blir kjempestor. For det er det som skjer når blodsukkeret er høyt! :) Lykke til!

Skrevet

Æsj, da håper jeg de nøyaktige blodprøvene er litt bedre...

Skal på UL om 3 uker uansett; morkake- og vekstkontroll. Har fått relativt små barn før... så får vel bare krysse fingrene...

Takk for svar :))

Skrevet

Min første var på 5, og min andre var på 3,8, altså LAVERE enn den første.

Jeg syntes dette var merkelig, men legen min sa at babyen kan ha hjulpet til med å brenne vekk sukkeret.

Uansett, dette med sitron syntes jeg det var rart at du fikk lov til å gjøre, fordi sitron vil bidra til å dempe blodsukkeret, og dermed gjøre testen upålitelig fordi den skal jo måle hvor effektivt kroppen får ned glukosenivået. Da virker det feil å skulle tilsette noe som hjelper til med det?

Jeg har etter tre tester i to svangerskap bestemt meg for å gi f*** i neste test fordi jeg synes det er så unaturlig å drikke den guffa, og jeg er 100% sikker på at jeg ikke feiler noe diabetisk:-) LItt småfeit bare, men det skal ikke gå utover babyen, slik at han må utsettes for den voldsomme sukkerbelastningen.....

Skrevet

Her brukte hun kokt vann, blanda med litt kaldt, så det var sånn passelig pisslunka. Og max 3 dråper sitron. ÆSJ! Hadde jeg visst at det var en vask bak ene forhenget jeg satt ved, hadde jeg nok kasta opp. Men svelgte unna, tenk på flaut å kaste opp over hele gulvet liksom. Synes også det var skikkelig ekkelt da jeg fikk oppstøt i ventetiden etterpå.

Jeg måtte ta en til blodprøve for noen uker siden, da legen mente jeg hadde tatt glukosebelastningen for tidlig. Første gang var fastende blodsukker på 4.2 og nå sist på 4.5, likevel måtte jeg ta det første gangen, men heldigvis slapp jeg å ta det en gang til :)

Skrevet

Grunnen til lunket vann, tror jeg skal være at d da er lettere å røre ut.

D var forøvrig ikke noe problem å røre ut i kaldt vann...

Sitronen var d jordmor som sa jeg burde bruke, og dama på lab'en synes d var greit. Mange som bruker d.

Jaja, jeg er ikke ekspert ;))

Håper bare blodprøvene er greie, så jeg slipper en gang til... Blir forøvrig ekstra spennende på neste UL nå da.. Blir kjempeoverrasket dersom babyen er stor!! Men hun kan jo selvsagt være d...

Time will show !!

Skrevet

Hvorfor har dere tatt glukosetesten? Hadde dere sukker i urinen eller andre symptomer som kunne tyde på svangerskapsdiabetes?

Lurer veldig, siden jeg fikk en henvisning til å ta en slik test av jordmor, pga veldig tørste, men ringte legen min for å høre om det var en annen måte å ta testen på enn å drikke sukkerlake på tom mage (kaster nemlig VELDIG lett opp for tiden, og regner ikke med at jeg klarer å gjennomføre testen). Legen ba meg komme inn for å sjekke blodsukkeret på fastende hjerte. Hadde 4,3, og da mente legen at jeg ikke behøver å ta testen... Har ikke sukker i utinen heller

...og er 36 uker på vei....

Skrevet

HA??? Kan en ta blodprøver istedet for den pokkers glukosebelastningen? Her går jeg på kvalmestillende igjen, og er avhengig av å ete ofte for å holde kvalmen i sjakk. SÅ må jeg gå uten mat i fra kl 24 i natt til 12 i morgen.... URK!!! Og itillegg kjøre en time for å komme til laben....

Skrevet

Alle over en viss BMI skal visst ta denne testen uansett, nye retningslinjer... Jeg har ingen andre indikasjoner på at jeg burde ta den.

Merkelig da, d er da målingen ETTER testen som skal være utslagsgivende! Og dersom du er ekstremt tørst, synes jeg d er rart at du ikke må ta den uansett..

Tror ikke alle leger har helt peiling jeg...

Med sitron og kaldt vann var d god drikke, smakte lemonade :))

Den var heller ikke "gøggete" som mange sier...

Skrevet

Ja, det er det jeg synes er litt rart. At legen min bare sier at det er sånn det er. Hvilke "symptomer" har du hatt, som gjør t du ble henvist til glukosetest da? Kanskje det er av betydning?

Skrevet

Jeg har BMI på 30, et eller annet. Derfor måtte jeg ta den.

Lurer på om d er BMI over 27 som må ta.

Og til deg som ble så lykkelig pga blodprøven; SORRY !! (hehe)

Du tar en blodprøve først, SÅ drikker du og venter i 2 timer, og så tar du en blodprøve til.

Så bare for å understreke; d er KUN min flott kurvede kropp som tilsier testen.. ;))

Blodtrykk, blod%, urin, ødem etc er bare flott og fint :))

Skrevet

babyen er nesten 1kg større enn hva h*n sku vært i uke 33, ligger på vekten til en uke i uke 36. Ingen tegn på sukker i urinen, litt ødem som kun legen/jm ser ikke jeg, ustabilt bt men hadde sv.skapsforgiftning med storebror.

Hadde jo vært en drøm om alt kunne blitt undersøkt med bare noen blodprøver enn det andre greiene...

Skrevet

Var kun bmi`n min som gjorde at jeg måtte ta den glukosebelastningstesten også!

Skrevet

Skal på denne testen i morgen, gruer meg. Jeg må ta den fordi magen min har vokst litt mye i det siste, ellers er alle andre prøver fine. Håper virkelig ikke det er diabetes.

Skrevet

Glukosebelastning regnes som mer pålitelig enn bare blodprøve når man er gravid (fordi blodsukkeret vanligvis er lavere enn normalt når man er gravid). Dersom man ikke er gravid, er det ofte tilstrekkelig med blodprøve.

Jeg klarte ikke å gjennomføre testen. Sukkervannet kom rett opp igjen. Regner med at det er en sammenheng med at jeg har vært kvalm og kastet opp det meste av dette svangerskapet. Heldigvis var blodprøven min fin. Det er bare fire uker til termin for meg, så legen sa at jeg bare får prøve å spise sunt. Har to barn fra før, og det tyngste veide 3500 ved termin, så regner ikke med å få en veldig stor baby.

Skrevet

Grunnen til at maan må taa gluk.bel er for å se hvordan kroppen tar opp sukkeret i kroppen. Om den klarer å bryte det ned på normal måte/tid. Etter 2 timer bør verdien være under 7.8. Først tar man fastende (mellom 3-6 ca), så 30 min, 30 min og så 1 time- da for å se svingningen på bl.sukkeret. Ikke alle steder (legekontor) som måler på denne måten, noen bare fastende og så 2 timer etterpå.

Noen må ta en slik test pga høy BMI, noen pga sukker i urinen el unormalt blsukker og de m PCO som er insulinresistente - slik som meg selv, da jeg ikke bruker medisiner i sv.skapet. Men fikk ikke stor baby v frige sv.skap (3100 g) og foreløpig ligger denne babisen på normalkurven - selv m for høy verdi på gluk.beltesten (8.8).

Helsesekretær

Skrevet

Juhu....Jeg bestod! Ingen sv.skapsdia på meg. :D Ungen er nok bare "glad i mat".

MEN, ikke om det snødde en viss plass tar jeg den testen igjen.... *grøss*

Skrevet

Jeg har også tatt den testen, men min ble på 9,5 etter 2 timer. Skal på sykehuset på oppfølging til tirsdag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...