Gå til innhold

Andre med 1 åringer som er helt ekstremt aktive og over alt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir helt svett her jeg, minstemann er 13,5 mnd og overalt! Jeg trodde eldstemann var aktiv på den alderen, men han her rampen tar virkelig kaka. Oppi skuffer, inni skap, nei er bare gøy, kosefillene oppi doen, river ned, klatrer opp på bordet, hiver maten i gulvet, opp trapper osv. Må ha øynene på han hele tiden:-) Han er jo bare fantastisk sjarmerende og nydelig, men jøss for et tempo!

Hvor lenge varer som regel denne rampe perioden og den ekstreme utforskertrangen? Merker virkelig at det er jobb med to tette for tiden. Og lillebror elsker å ødlegge leken og stjele lekene til storebror, til stor frustrasjon for den eldste!

Kom gjerne med noen gode tips for hvordan få hverdagen litt enklere hehe, er jo helt svett etter 1 time alene med begge to for tiden!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe... Ja, vesla som er nøyaktig like gammel som din er også en liten duracellkanin som aldri sover, kun lader seg opp til ny økt ;-) Hun begynte å gå når hun var 10 mnd, og siden har det vært fullt tempo. Har hentet henne ned fra både bord og vinduskarmer flere ganger, men siden hun er så liten som hun er (ca 76 cm), så klarer hun takk og lov ikke å klatre opp i sofaen (enda), så det er jo bra. Ut av sengen har hun derimot klatret, så vi måtte ordne på den og skru sidene ekstra høyt opp. Ute må en av oss nesten kronisk jogge etter henne, og hun ramler og slår seg i ett kjør når hun setter utfor nedoverbakker med dødsforakt. Kaste ting utfor trappen og ned i do er en favoritt her også. I tillegg er hun råsterk for å være så liten, så brødrene er faktisk litt redde for henne når hun kommer drusende med en leke i hånden, og hun vinner lett en drakamp med 3 åringen, hehe...

Vår nr 2 var også slik (nå 6 år), og mener bestemt at det roet seg litt når han rundt 1,5 år, men gal har han alltid vært. Når han var akkurat 2 år f.eks, så hoppet han utfor trapper, murer osv som var opp til 1.30 meter høye (altså mange trappetrinn i trappen). Og det gikk faktisk bra også, han har alltid hatt en utrolig god motorisk kontroll, og det har vesla også ser det ut til. Likevel er han også klippekort på legevakten ungen vår som både har sydd hull i hode, limt diverse kutt, ambulanse til sykehuset med hjernerystelse, bitt hull gjennom tungen osv (+ et enormt antall skrubbsår, kuler og blåmerker). Så ser ikke helt frem til den biten om vesla fortsetter å ligne på ham.

Har i grunnen ikke så mange gode råd. Jeg har jo 4 barn, 2 av den (nr 1 og 3) var relativt rolige av seg, og veldig forsiktige. Selv han på snart 8 år har aldri hatt en mer alvorlig skade enn skrubbsår og blåmerker, og også 3 åringen er forskånet mot noe videre skader, fordi de passer seg, tenker seg om to ganger og generelt er forsiktige. Nr 2 og vesla ser derimot ut til å leve etter prinsippet "man vet ikke om man klarer det før man har forsøkt" og "jaja, gikk det ikke bra de første 10 gangene, så går det kanskje bra neste gang likevel". Helt klart mer travelt og slitsomt med slike barn ja, men jeg tror likevel det er viktig å ikke tøyle dem for mye. De trenger tydelig fysiske utfordringer, og da er det viktig å la dem klatre og utforske, ikke si "vær nå forsiktig", men tørre å slippe dem litt. Så klart man må passe på, en 1 åring skal jo ikke gå rundt på bordet eller kjøkkenbenken heller, men ha litt tro på dem og la dem utfordre seg selv litt.

Du får bare holde ut, det blir litt bedre etterhvert. Vet det er travelt, i går hadde jeg alle 4 ungene alene hele ettermiddagen, med leksehjelping på de største, passe på at vesla ikke tok uplanlagt selvmord, leke med 3 åring...phu...travelt ja! :-)

Skrevet

Høres veldig ut som min 13 mnd gutt...det må følges med HELE tiden..han er overalt, oppå "lokket" til oppvaskmaskina, skrur på alle platene på stekeovnen, kaster ut ting av oppvaskmaskina, ting i do har skjedd ja.., i dusjen(helst når det er vått inni der + rive i dusjdøra som ikke sitter så veldig godt fast), oppå plastkasser(som ikke tåler vekta hans..), oppå gyngehesten, river ut sukkerposen osv fra skuffen(og selvsagt tømmer ut og smaker på), kryper inn i alt, oppå alt..ja, stort sett en "rampegutt" :) Men har hatt mye morro da..selv om det til tider er skikkelig strevsomt å må holde et øye med han hele tiden. Grur(og gler) meg til han begynner å gå..da blir det vel enda mere knall, fall og utforsking.. :)

Skrevet

Jepp høres ut som tassen på 14 mnd. Han har vært aktiv veldig lenge, startet vel ved 8 mnd. Nå er han over alt, smaker på alt, tester alt og nyter virkelig livet!

Har det veldig barnevennelig så han får stort sett lov til alt. Men maten og vannet til hunden er det kuleste å løpe til om jeg ikke har flyttet det. hehe. Må bare være flink til å lukke dører til badet osv, men så fort man glemmer det så er det rett inn der og skal ta tak i dobørste(ikke rukket det ennå- æsj) eller løfte opp do lokket og smelle det igjen(mer æsj, selvom det blir vasket nesten daglig).

Er gøy å se på alt disse små finner på hele tiden. Og hvor flink han er til å finne ut av ting og løse ting som han ikke klarer.

Skrevet

Ha,ha,ha... Alva - jeg kaller også jenta mi duracellkanin! Hun er også liten, lett og med ekstremt god kroppskontroll. Begynte å gå når hun var 10 md hun også. Duracellkanin er så utrolig beskrivende ord ;) Kroppen går konstant! Til og med i søvne :) Heldigvis kommer heller ikke denne kroppen oppi sofaen enda!

Eneste tipset jeg har er låser barnesikring på alt av skap og skuffer, og flerne alt som er mulig å fjerne av det de ikke får borti. Vi har ei ganske barnesikker stue (veldig minimalistisk stil... ;) Så hun kan trygt gå rundt å få ut energien sin. Siden hun gjerne ligger litt å vår seng om morgenen, så har vi bare en dobbeltmadrass på gulvet vi... Bunnen ble båret ned i kjelleren etter at hun stupte ut av senga når hun var 6 md ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...