Gå til innhold

Kan man forebygge så man ikke revner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på gravide yoga, så kanskje det hjelper litt-

Men finnes det noen oljer eller noe man kan bruke? Har hørt noe om jornøttolje, hva er det? og hvor skal det smøres?

Blir veldig glad for alle tilbakemeldinger =)

klem =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ,

Jeg fikk tips fra jordmor om å begynne 4-5 uker får fødsel med mandelolje. Massere i ca 10 min. daglig eler 3-4 ganger i uken.

Jeg vet også at kosmetikk merket WELEDA , har en spesiell olje som heter "forberedelsesolje". Den skal gjøre huden smidig og elastisk i mellomkjøttet.

Det er greit å forberede seg:-)

Skrevet

Gikk på gravidyoga, smurte m olje fra uke 35, tok bekkenbunnstrening. Revna til rumpa, men tok ikke hele. Jm påstod hun støttet. Dette var vakuumfødsel, da. Har hørt at hvis smøring skal ha noen hensikt, må du gjøre det tre ganger daglig, i 10-15 min.

Skrevet

Jeg gjorde ingen forbredelser, men var i vann hele tiden fram til ungen ble tatt med vakuum. Et lite "skrubbsår" ytterst var det hele :-)

Skrevet

He he...forebygge. Jordmora skulle ha ut ungen plutselig så hun bare rev meg opp. Hærlig! Rifta er ikke det verste etter en fødsel for å si det sånn, det er bare litt hud ytterst, men alt det andre som også blir tøyd til brisepunktet.

Skrevet

Fikk anbefalt kobbersalve fra Weleda av jordmor. Jeg brukte den og var fornøyd. Fødselsforberedelsesoljen fra Weleda fikk jeg en sviende følelse av, den var nok litt for sterk.

Fødte en baby på 4,1 kg (ikke spesielt stort hode da) og sydde kun noen få "pyntesting". Dette var første gangs fødsel. Det var en nokså normal og fødsel uten dramatikk, og jeg tror jordmor gjorde en bra jobb med å støtte. Jeg var redd for å revne og snakket også til jordmor om det under fødselen.

Det skal generelt være bra å smøre og tøye i mellomkjøttet, jeg bare smurte uten å massere så veldig.

Greit å forberede litt, dette er i alle fall noe vi KAN gjøre.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jordnøttolje kjøper du på apoteket, en brun gammeldags flaske de har i kjøleskapet der. Jeg brukte denne på magen i både svangerskap 1 og 2, for å forebygge strekkmerker. Min mor og min søster har fått ekstreme strekkmerker, noe som resulterte i mye løs hengende hud nedenfor bukselinningen, og operasjon dekket. Jeg var derfor LIVREDD for å få slike komplikasjoner og smørte ivei, og fikk to små streker man kan se hvis det er sterkt lys....

Når det gjelder revning er det samme historie faktisk, så jeg smurte meg med jordnøttolje minimum 3 ganger daglig ,masserte mellomkjøttet med oljen. Med 2 styrtfødsler på rundt 2 timer og en livredd jordmor som sa: ikke press! du har kun 7 cm åpning!!! så er det ganske utrolig at jeg ikke fikk det minste lille rift.

Jeg tror denne oljen har hjulpet meg, så jeg skal definitivt massere den inn denne gangen også! Begynner snart, har 50 dager igjen.

Skrevet

Tusen takk for så mye gode råd! Da vet jeg litt mer, =) er bare 22 uker så begynner ikke helt ennå da. KLEM

Skrevet

Jeg kjøpte jordnøtt olje på apoteket og begyte å grine når jeg skjønte at jeg ikke klarte å massere meg selv. Ikke var jeg stor, men stiv som en stokk rakk jeg ikke frem og for meg så var det liksom i dusjen jeg hadde tenkt å drive med dette,

La derfor oljen på hylla og lot det stå til.

Med nr 1 hadde jeg 2 pyntesting, begynte til og med å presse uten klarsignal.

hadde 1 sting etter styrtfødselen med nr 2 som i tillegg var tjukk i hue.

Smurte ikke magen med annet enn kjærlighet og har ingen strekkmerker.,

Tror det er tilfeldighetene som rår først og fremst.

Skrevet

jeg har drukket bringebærblad te,den er fo det første super god =) også skal den hjelpe for å få en lettere fødsel,og at man blir mer tøyelig under fødselen og at man kommer seg raskere (livmoren og det er ) etter fødselen =) men hun minste mi,brukte jeg bare kapslene. jeg har ikke reva noen ting,og begge mine har vært over 4kg og hodemålet har vært 37cm. så jeg har stor tro på det altså =) hehe

• 4 uker senere...
Skrevet

Takk for svar ts og råd. Nårskal jeg begynne me bringebærblad te? Jeg har kjøpt det nå etter sverige tur, og er 26 uker =)

• 4 uker senere...
Skrevet

Det må du høre med jordmor om! Dersom du skulle være i fare for å føde for tidlig kan det muligens være litt skummelt med bringebærblad te så tidlig som uke 26.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Med førstemann gikk jeg på gravidyoga, smurte magen med krem hver kveld, tok bringebærblad-kapsler fra ca uke 32-33, smurte/masserte mellomkjøttet med Weeleda-olje, og gikk til modningsakupunktur.

Revnet ikke noe, men måtte sy noen pyntesting innvendig. Ingen strekkmerker.

Har tenkt til å gjøre det samme denne gangen også....

Skrevet

Hei. Spurte jordmor om man skulle smørre mellomkjøttet med noen form for oljer eller lignende for å unngå revning ved fødselen. Jordmor sa da at det fantes ingen vitenskapelige beviser for at denne typen smøring skal ha noen effekt. Hun sa at hvor mye man revner kommer an på elastisiteten i underhuden til den gravide, samt hvor dyktig jordmor er til og støtte opp under mellomkjøttet til den gravide når barnet presses ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...