lille frø, mor til to Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Tenker veldig på om vi skal begynne med en ny produksjon eller om jeg lurest i å vente et års tid. Hvordan tenker du når det gjelder søskenplanlegging.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Da vi startet prøvingen på nr 2, tenkte vi at 2- 2,5 års aldersforskjell ville være perfekt. Og siden det klaffet på 1.forsøk denne gangen også, ble det 2 år mellom jentene våre (23 mnd)- og det er akkurat passe synes vi! Ville ihvertfall ikke hatt dem tettere, for tro meg- en 2-åring krever fortsatt sitt hehe- men synes heller ikke at det burde være mer enn ca 2,5 år mellom dem, slik at de får mest mulig glede av hverandre i oppveksten og ikke aldersforskjellen blir for stor.
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 Jeg har 2,5år, som er perfekt! Da er de på slutten av første trassperiode(fra 2), og så begynner de å bli så store at du kan forklare de endel, som gjør sjalusien mindre. Og så har jeg hørt at de ikke utvikler den verste sjalusien før i 3-4års alderen...Stemmer her ihvertfall! Også blir de i jevn lekealder:)
Canari Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Det passer når man er klar for det :-) Her var det perfekt med 3,5 år mellom storesøster og lillebror. Hun sover ikke om dagen lenger, går på do selv, spiser selv, og kan kle på seg det meste selv. Hun er ferdig med trass, og hun er hjelpsom og snill mot lillebror, og leker med ham også litt. Jeg trenger ikke være redd for å la de være alene i et rom mens jeg f.eks. går på do eller setter på en klesvask. Med såpass fin aldersforskjell blir det ikke så tungt med en bitteliten til, som krever det meste av tiden i ganske lang tid.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 Vi er per i dag enige om at vi ønsker 2,5 år mellom våre to første barn. Jeg har ennå ikke somlet meg til apoteket for å løse ut resepten min på Cerazette (!!), men slik er nå planen!
Vimse + gullene Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 jeg kan se for meg en forskjell på 2,5-4 år hvis vi skal ha flere.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 30. september 2010 #7 Skrevet 30. september 2010 Eldstejenta mi var 2 år og 8 mnd da lillesøster kom. Syns det er akkurat passe
Grevinnen Skrevet 30. september 2010 #8 Skrevet 30. september 2010 Vi har 4 år akkurat mellom storebror og lillesøster. Kanskje litt lenge, for de kommer jo ikke til å leke så mye sammen eller ha de samme vennene. Men for oss var det det som var riktig, og sånn ble det! Jeg har selv en søster som er nesten 4 år yngre og det har alltid vært supert. Jeg tror ikke det er noe fasitsvar på hva som er "passe" eller ikke passe og hva som er best for barn og voksne... Jeg tror det kommer naturlig, man kan ikke få et barn til bare fordi det er "passende" tid mellom de. Man lever med det man har!
Gjest Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Her ble storebror akkurat 2 år og 1 mnd. Han hadde veldig stor utvikling de siste mnd før babyen kom, og har det fortsatt. Nå er han straks 2,5 år og jeg syns nok 2,5-3 år ville ha vært best tid, for da er de fortsatt små og kan leke sammen etterhvert, men samtidig stor nok til å fortså at de må vente på tur og kan spise og klare seg litt mer selv når mor er opptatt med babyen. samt de kan snakke nok til å forklare ganske mye, forstår hva du sier. Skal man ha to virkelig tette så tror jeg at man er ganske avhengig av å ha et "enkelt" barn fra før, eller at nr. 2 blir enkel - noe som aldri er en garanti. Blir nr. 2 kolikkbarn og de er for tett tror jeg at det kan bli ganske tøft..!
frk-fryd Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 Det er 3 år mellom meg og min eldste bror, og så 4 år mellom han og neste. vi har alle tre lekt sammen og har fin kontakt hele oppveksten. de to brødrene mine med 4 år mellom var og er uadskillelige, så for dem var og er det i allefall ikke for mye med 4 år mellom.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. september 2010 #11 Skrevet 30. september 2010 Jeg vil bare legge til at det er stor forskjell på barn også, for min (snart) 2-åring forstår utrolig mye og har et godt språk, så for vår del føler vi ikke noe behov for at hun burde vært noe eldre, i og med at hun fint forstår ting når vi forklarer henne det, og til en viss grad kan hun også bruke språket sitt til å forklare hvordan hun føler den nye situasjonen. (og hun er en suuperstolt storesøster, som skal klemme og kose baby hele tiden, ikke overdrivelse en gang- hun skal kose konstant- og hun er overraskende tålmodig og grei ved amming og bleieskift på den lille. Eneste hun krever er at hun skal få stå på krakken ved siden av stellebordet for at hun skal se når vi steller, og når jeg ammer sitter hun på gulvet og leker, og sniker seg bort til baby med nuss og kos mens hun dier;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå