Gjest JuniGull2010 Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Hvor mye sov deres om nettene fra 3. - 6. mnd? Gutten vår er 3 mnd og jeg ammer fremdeles hyppig om nettene. Jeg har bestemt meg for å klare det, men akkurat nå er jeg så sliten om dagen og jeg gleder meg skikkelig til han skal begynne med grøt.. Jeg sier hele tiden at dette bare er en periode, men jeg må jo ta vare på helsen min og. Jeg skulle gitt mye for en natt med 8 timer sammenhengendes søvn.
mamman til to gutter Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Jeg har ammet 1-3 ganger om natta. Nå er han 5,5mnd og har stort sett de siste nettene bare våknet en gang om natta. Det å fullamme til 6mnd er jo det man blir anbefalt å gjøre, men jeg syns ikke det er nødvendig å gjøre det for enhver pris. Jeg har stort sett ammet 2 ganger hver natt, men i noen perioder oftere og andre perioder kun en gang. I de periodene jeg har ammet 3 ganger, så har jeg tenkt at hvis dette fortsetter, så begynner jeg med grøt for å se om det hjelper, men det har gitt seg etter noen netter, så det har antagelig vært bare økedøgn. Du skriver ingenting om hvor ofte du ammer, men er du sikker på at han faktisk er sulten hver gang han våkner? Jeg ammer aldri med en gang, men prøver alltid å gi smokken og roe han ned uten amming først. Når ikke det fungerer, så får han mat (jeg lar han ikke hyle lenge eller noe, men bare ser om han lett roer seg uten mat). Jeg ville uansett ventet lengre med grøt, men hvis du ammer veldig ofte, feks hver time, så ville jeg heller vurdert å gi en flaske erstatning om kvelden enn å slite meg ut på å skulle fullamme til 6mnd. Det er viktig at du fungerer på dagtid også. 8 timers søvn, derimot, er det ikke sikkert du kan regne med på noen år, hvis ikke du sover borte fra barnet ditt;-)
❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Jeg fullammet til tøtta var 6 mnd. Nå får hun grøt og litt middag midt på dagen men hun sover enda ikke hele natten. Noen ganger våkner hun en gang noen ganger to. Er ikke sikkert at barnet sover noe lengre selv om du begynner med grøt. Hvor ofte gir du mat på dagtid? Noen ganger kan du få de til å sove bedre om natten ved å gi mat oftere på dagtid. Så lenge barnet legger på seg som det skal hadde jeg ikke begynt med grøt. Hvor mange ganger våkner barnet om natten?
Gjest JuniGull2010 Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Takk for svar! Ja, 8 timer var kanskje litt å ta i! :-) Hva med 6 timer da? Hehe.. Det har variert litt hvor ofte jeg ammer, men nå er det hver 2. time. Dette gjorde han også de to første levemånende sine døgnet rundt. Han er vel akkurat 3,5 mnd nå. Han ammer hver 2.- 4.time om dagen. Jeg har en rekord på max 4 timer med sammenhengende søvn etter at han ble født, så føler meg vel som en zombie nå.. Ja, jeg lurer vel litt på om jeg er for snar til å tilby brystet om natten. Jeg syns det er litt vanskelig å tolke signalene om natten, da jeg er så trøtt selv.. Men jeg får vel tåle å stå opp og forsøke å roe han ned/ tilby smokken. Jeg kommer uansett ikke til å gi noe annet før han er 4.mnd. Hmm.. Jeg er en sånn typisk førstegangsmamma som vil gjøre alt rett, men det kan man bli sliten av! :-)
❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 Ja du får prøve å roe han med smokken. Hvis ikke det hjelper og du er helt utslitt hadde jeg helle prøvd å gi litt mme etter siste amming før du legger han. Men da hadde jeg brukt en smokk med lite hull. Jeg bruker enda flaskesmokken med et hull og tøtta er snart 8 mnd. Tenker at puppene ikke får flere hull ettervært som som babyen vokser så hvorfor skal flaskene få det? Faren med å ha for mange hull når en gir flaske i tillegg til å amme kan være at babyen finner ut at det er lettere med flaske å ikke vil ha puppen lengre. Ble litt rotete dette men håper du skjønner hva jeg mener ;-)
Gjest JuniGull2010 Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Ja, jeg skjønte det! :-) Egentlig litt smart tanke. Jeg har nemlig vært redd for det at han vil slutte å ta brystet. Jeg ønsker å amme han lengst mulig nemlig, iallefall til vi er godt i gang med fast føde. Jeg har en stor gutt og på sykehuset sa de "oi, han vil nok trenge mye mat" og glad i morsmelk er han iallefall! :-)
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Hei:-) Mitt barn har også vært likedan, men det hele har roet seg ettersom vi kom opp mot 4-5 mnd (heldigvis) Vi har såvidt begynt med smaksprøver på grøt nå, og det er ganske godt:-) (født i april) Men, om du trenger en natt med søvn så skader det ikke å gi litt mme på kvelden:-) Men om du gjør det hver kveld, vil det føre til at din melkeproduksjon vil gå ned, å det vil ikke gjøre ting enklere (jeg snakke av erfaring). Men en natt trenger alle mødre;-) La evt mannen din ta han en ettermiddag:-)
stearin Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Jeg anbefaler egentlig ikke flaske med tanke på at du vil fullamme så lenge. Men mme kan du også gi på medisinbeger! Metoden ligner mer på amming og barnet slipper å bli så sugeforvirret. Det blir litt søl, men jeg tror det kan være verdt det:) Jeg ga melk på medisinbeger til min datter når min melkemengde gikk ned, hun var da 2 mnd gammel. Fikk det rådet på sykehuset når jeg var der med jenta mi og av helsesøster når vi kom hjem fra sykehus. Jeg gikk fort over til flaske (ganske dumt ser jeg nå i ettertid). Men vi hadde endel tull med ammingen, så nå har jeg et EKTE flaskebarn som hylskriker bare hun ser puppen:P En sjelden gang går det, men da har jeg som oftest nesten ikke noe melk..
hulderpus Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Hei Jeg er også førstegangs med samme problem. Jenta mi er nå 4 måneder og 3 uker og har holdt på slik du beskriver siden hun var 3. Je har nok melk (får ut litt med hånden når hun er ferdig), så det er ikke det at hun ikke får nok mat. Hadde tenkt å fullamme i 6 måneder, men den siste uka har jeg av og til gitt snuppa en flaske med 140 ml morsmelk (pumpet ut i løpet av dagen, eller tatt fra lageret i fryseren) med 2 ss risgrøt (sinlac fra nestle eller de fra helsekost som ikke er tilsatt mme eller kumelk). Jenta mi sovner kl 18, og får denne flasken kl 23 (sover frem til 23). Hvis hun er mer sulten får hun ta det som er igjen i puppen etter pumping. Etter en slik flaske sover hun videre til 04.30 - 05. Da får hun pupp igjen. Sover da 1-2 timer til før det er full fart ;D Før hun var 3 måneder sov hun fra 19-05 i et strekk. Har også prøvd å gi melk/grøt flaska kl 18, men da sov hun bare til 02 før hun trengte påfyll, og det hjalp jo ikke mye på min nattesøvn. Anbefaler deg å amme i vei med din egen melk frem til barnet er 4,5 måned, og så prøve en nattflaske med din egen melk og grøt. Da vil jo du pumpe deg når barnet ikke spiser, og på den måten mister du ikke så mye produksjon. Og det funker faktisk! Lykke til
Guttemamma x 3 Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 ha-ha, ja 8 timer søvn kan jeg nok se langt etter. Lillemann er 9 mnd og vil ikke ha noe særlig fast føde så jeg ammer fortsatt 2-4 ganger pr. natt.(mellom 11 og 7). Jeg er herdet, så 2-3 amminger om natta går bra, men mer enn det gir meg zombie-tendenser. Innimellom tar jeg en natt med samsoving i gjestesenga. Da bare "kobler" jeg ham på og sover videre med en gang.
Gjest JuniGull2010 Skrevet 30. september 2010 #11 Skrevet 30. september 2010 Takk for mange gode svar! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå