Gå til innhold

sukkerpress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på snart 1 år og bursdagen trenger planlegging. Egentlig er det jo forventet at vi skal bake kaker til dagen. Jeg har ikke lyst å gi gutten vår kaker, godteri, brus, saft, is osv enda. Jeg synes ikke han har behov for det. Han interesser seg for hva vi spiser, men tilbyr vi han noe annet, som f eks fruktpure, bryr han seg ikke lenger om det vi spiser. Kan vi lage noe annet (isåfall hva) til bursdagen hans?

Jeg synes det er vanskelig med press. Det bursdager i barnehagen, blant venner og familie støtt og stadig. Alle vil gi noe til lillegutt, de siser " får ikke han smake, så strenge mamma og pappa er". Jeg synes generelt det er for mye slikkerier i hverdagen til nordmenn og skulle ønske man ikke trengte spise kaker hver gang det er en anledning. Hvorfor må vi ha masse usunn mat hver gang man skal kose seg? Kan vi ikke kose oss uten kaker, sjokolade og brus?

Så, dette innlegget er egentlig todelt;

1. Hva bør vi gjøre med bursdagen?

2. Hvordan forholde seg til sukkerpress i hverdagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke svaret du var ute etter, men.. Jeg synes ikke sukker i seg selv er så fælt.. Værre med alt det andre vi dytter i oss. Som kunstig søtstoff, transfett, smaksforsterker (msg), osv.. ;)

Men vi har alle våre ting vi er opptatt av, og er sukker et stort nei for dere, har jeg noen forslag til servering i bursdagen. :)

Fruktsalat med vaniljekesam.

Pizzasnurrer.

Smørbrød med godt pålegg, f.eks. reker, karbonade, osv.

Eller hva med pannekaker med rørte blåbær? (Litt sukker der, riktignok)

Ellers så kan du bake boller, men minske sukkermengden?

Uansett, lykke til med 1-års dag! :) Her kommer vi nok til å gå for roooosa Hello Kitty-kake.. (Endelig en liten jente, etter 2 gutter!) :)

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg. Jeg synes også det er altfor mange 'sukkeranledninger' til stadighet og ønsker å forsøke å begrense det. Jeg er forresten like skeptisk til tilsetningsstoffer og alt det der - litt over gjennomsnitlig opptatt av kosthold :-)

Gutten deres blir jo bare 1 år og har ingen forventninger til bursdag enda, så foreløpig er det jo ikke noe problematisk å begrense det. Det blir nok verre med årene...

Jeg ville invitert på feks lunsj eller fingermat/tapas med dessert. Til dessert kan du feks servere smoothie, eller varme bjørnebær med hjemmelaget vaniljesaus. Sjekk ut frukt.no, mange tips der. Drikke kan være farris og juice.

Andres kommentarer om 'strenghet' stenger jeg forresten lett ute. Kunne ikke brydd meg mindre. :-)

Skrevet

Valget er deres. Tenk på tenårene og presset dere motstod eller ga etter for da. Burde være god øvelse til foreldrelivet:) (og sammenlign det gjerne foran de som presser) Jeg har hvertfall oppl..evd det som temmelig likt. Stå på deres, det er ikke alle andres valg hvordan dere gjør det med deres unge. Selv synes jeg det var helt fint med kake i ettårsfeiringen, men hadde fruktsalat og nøtter framme også, slik at gjester og hovedperson fikk litt variasjon:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...