Gå til innhold

Å reise med 2.5 mnd baby på fly ( som i småtroll 0-1 år) gråter de på flyet eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan er det å reise med en så liten baby på fly?

Er det noen som ha opplevd det? gråt de eller ikke?

Takk og håper på svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi reiste ikke så tidlig, men har flydd mye med lillemann.

Når de er så små trenger de jo mest pupp, kos og søvn og det får de jo uansett :-)

Anbefaler at du låner et sjal (evt kjøper) så du kan ha babyen mye på brystet, i tillegg til at den er tryggere under landing etc.

Amme når flyet letter og lander hjelper mot trykkvondt i ørene (da er sjal praktisk så du kan ha henne i ammestilling.

Hvis hun er forkjølet når dere skal på tur ville jeg latt fastlegen titte på ørene hennes i tilfelle rottefelle... ikke gøy for baby (eller noen andre på flyet for den saks skyld) med voldsomme trykksmerter i ørene.

Hvis du skal fly langt så bestill balconette (en kurv) hos flyselskapet som babyen kan sove i, det er en stooooor hjelp!

Skrevet

Tusen takk for alle rådene. Jeg håper at tulla ikke skriker og plager de andre på flyet. Men har alle flyselskaper balconette og evt hvor kan jeg bestille den fra på selve flyet eller før jeg går opp ditt?

Unnskyld for at jeg spør mye, men vet du hva den heter på engelsk?

Tusen takk igjen

Skrevet

Hei :-)

Vil tro at Balconette er det engelske uttrykket også. Men de har det kun på langflyvninger. Jeg vet jo ikke hvor langt du skal? Du må ringe flyselskapet på forhånd for de har kun et begrenset antall, så hvis det er mange småttinger på flyet er du ikke garantert at du får en hvis den ikke er bestilt.

Og en ting til... Du må psyke deg opp til å drite en lang dag i om lillemor forstyrrer medpassasjerer :-) Hvis ikke så blir du nervøs og hun vil ihvertfall skrike... (Er uansett mye mer sjarmerende med spedbarnsgråt enn et 2 årings trassanfall...! Skal ut å fly alene med lillemann 22 mnd på fredag og selv om det er kun to timer er jeg spent på hvordan det går med min lille sinnaball!)

Vi har ikke hatt noe problem med skriking annet enn kort ved innsovning etc og alle passasjerer har vært hyggelige og hjelpsomme, men jeg har hatt angst for å ende ved siden av en 40 år gammel karrieredame som skal ha morgenmøte og må sove... ;-)

Skrevet

Tusen takk og håper at du får en kjempe fin reise med lillemann. Jeg var med datteren min ifjor på flytur ( hun var 23 mnd) det var supert og hun sov hele veien. i 4 timer.

Så vi får håpe at alt går fint .

Lykke til ;-)

Skrevet

Vi har flydd masse med sønnen vår allerede og første tur var ved 3 mnd alder! Sjal er et godt tips for tiden mellom å lette og lande, så kan du evt gå litt i midtgangen, men vi har blitt nektet alt av hvileutstyr ved å ta av og lande av sikkerhetsmessige årsaker - der er det kun spedbarnsbeltet som festes til mors belte som gjelder (og vi har flydd med hvertfall 5 ulike selskap og alle har sagt det samme!). Hva du gjør underveis er opp til deg men ved turen opp og ned skal barnet sitte fastspent med belte. Våre tips er likevel å snu barnet sidelengs med beltet litt vridd på en måte så barnet kan amme eller drikke fra flaske - det hjelper på å utligne trykket. Og ellers har vi et vidunder middel som vi aldri flyr uten - Bach Rescue Remedy! Er homeopatisk fremstilt og skal brukes i angst situasjoner for å roe nerver. Vi glemte det en gang vi skulle ut og fly og større leven har du aldri sett! Vi gir gutten to drp rett på tungen og to i flasken (nå som han er blitt så stor og ikke ammer lenger) som han før når flyet begynner å rulle. Ikke et pip fra han!! På vei ned begynner vi å gi drp når vi voksne først begynner å kjenner trykket i ørene eller de ber deg feste setebeltet - nedstigning er langvarig og er ofte verre for barna enn det å ta av, fordi de akkurat får utligna også tetter det til igjen! Har du ikke nok melk til å amme både opp og nedur, eller når det blir en lang nedtur, kan sutt kanskje hjelpe eller flaske om du ønsker å gi det i tillegg. Ellers masse nærhet, sang, kos og klemmer - og du kommer til å drite langt i de andre passasjerene så snart barnet ditt gråter!! Lover!! Rescue remedy kan kjøpes på helsekost butikker og er helt ufarlig! Ikke medisin og heller ikke humbug! Bare prøv og se! :) Som sagt, vi flyr aldri uten den lille flasken og sønnen åpner munnen og stikker ut tungen nå med engang han ser den! :) Lykke til på reise!

Skrevet

Første flyreise med mini'n,så var han bare 5-6uker gammel. Han brukte ikke smokk,men jeg putta inn en fordi når vi tok av og når flyet skulle lande..slik at det trykket i ørene ikke skulle være så ille. Flyturene vi har tatt når han var så liten,gikk kjempebra! Skreik ikke på noen av dem!

Mest praktisk å få plass helt ytterst - i tilfelle bleieskift,men syntes at innerst med vinduet også var veldig greit. Hvis man må ut,så flytter da folk seg. Og når man sitter med vinduet,så kan man liksom snu seg litt bort også når man skal amme - hvis man vil det.

Hadde selv bæresjal av en eller annen type (husker ikke hvilken nå i farte). Var pyton å bruke! Ikke bare-bare å få surra det på seg inne på trange flyet!

Ellers så var besetingen veldig behjelpelig under alle flyturene :)

Skrevet

Det er ikke noe problem å ta med så små babyer med på flyet. Har tatt fly til min familie fra da han var 3mnd og det har alltid ordnet seg. Som flere skrev: når de er så pass lite trenger de bare kos og pupp og sovn =) Nå som han er nesten 2 er det mye mer "jobb" å få han til å sitte i fange når han må, og holde han sånn noenlunde i ro mens vi flyr :)

Bæresele eller sjal MÅ du ha om du reiser alene! Det er jo fint å kunne bruke hendene litt. Reiser dere sammen, er det bare praktisk å ha den med. Vet ikke hvor langt du skal fly, men jeg har sett flere som har tatt med seg maxi cosi - noe som jeg aldri gjorde fordi jeg ordnet en bilstol hos min familie for å unngå å dra min frem & tilbake hver gang. Men om flyet ikke er fult, så får du ta den med i kabinen, og det er jo utmerket for å få en avslappet reise selv!

Husk helseteppe og kler på lille jente i flere lag som er enkelt å åpne opp litt. Og hold (tynn) lue på! Ikke stress med hva andre synes, Mye av lyden går uansett opp i støy fra flyet =) Ha en fin tur!

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svarene og rådene, jeg var redd for denne reisen og hadde ikke lyst til å reise, men nå når jeg har lest svarene deres så gleder jeg meg til å reise.

Heldigvis skal jeg reise med mannen min. Så han kan hjelpe meg med å bære osv. Har kjøpt bæresele idag. Nå er jeg klar til å reise. skal ikke stresse meg mer.

Tusen takk

Skrevet

min var 2 mnd første gang vi reiste med fly, og han sov hele turen...nå er han 14 mnd og har vært på 8 flyturer, og kun gråti på en flytur, mens flyet gikk inn for landing.

men klart dette er veldig forskjellig...men om ungen ikke sover så pass på å ha pupp/flaske/sutt å putte i munnen når flyet tar av og går inn for landing...det er gjerne da barna gråter

Skrevet

er ikke alle lange flyvninger som har balconette. jeg reiste med start fra tromsø til gran canaria (6-7 timer). da jeg spurte om å få slik bag til å henge på veggen så de bare rart på meg og sa: nei det har vi sluttet med for maaange år siden.

tulla var da 4mnd. flyturen gikk helt fint. jeg gav henne nesespray før vi lettet i tillegg til at jeg ammet eller gav vann fra flaske under letting/landing. som det står over her en plass om anbefaling av bæretøy så brukte jeg babybjørn. valgte den overfor bæresjal pga av den er lettere å ta av og på i fll fart. slipper at sjalet kommer nedi skittent gulv.

så også at det sto at det var tryggere å ha babyen i sjal under letting/landing, noe som ikke er sant. jeg hadde tulla i babybjørn sovende på en annen flytur og da fikk jeg streng beskjed at jeg måtte snu henne å ha henne i mest muig sittestilling under landing. dette pga hvis landingen ble veldig hard eller noe skjedde så er det best for ryggen til babyen å sitte oppreist. stusset også på dette siden det må jo være best for babyen å sitte helt fast i mamman sin hvis noe skulle skje eller hvis vi fort måtte forlate flye. da satt hun jo fast. men det gikk visst ikke.

ikke stress hvis babyen din begynner å gråte på flyet. da blir det mye værre for deg og for babyen. er ikke noe problem å gå i midtgangen. så forresten en baby på 2 uker sist jeg reiste. det gikk helt fint.

Skrevet

Har flere ganger flydd med lillemor. Hun var vel også rundt 2,5 - 3 mnd første gang.

Har bestandig kjøpt egen billett / eget sete til henne.

Hun har da sittet fint i bilstolen sin stort sett hele flyturen.

Med bilstol må barnet sitte på vindusplass....

Jeg har gitt flaske med vann eller smokk under landing og letting.

-Eller jeg ammet henne , og hadde henne på fanget om hun var urolig....

Hvis barnet skriker pga vondt i ørene , kan du hjelpe til med og utligne trykket ved og holde lett over munn og nese et par ganger.

Barnet skriker og du blokkerer lett i noen sekunder , vips er trykket borte :-)

Ser litt rart ut kanskje , men det hjelper godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...