MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Min gutt er nå 1 uke gammel. Han sover stort sett hele dagen, bortsett fra når han spiser. Da er han kanskje våken i 15 min hver gang også sovner han igjen. Når kvelden kommer, ca rundt kl 22 er han lys våken. Kjempe blid. Og fra kl 22 holder han seg som regel våken til 3-4 om morgenen. Dvs han dupper jo litt av, når jeg holder han. Men det er ikke snakk om å sove ordentlig, slik at mor og far også kan få litt søvn.. Noen som har noen tips til åssen snu døgnrytmen til disse små nurkene?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Vi har det sånn vi også, hvis det er noen trøst:p Jenta mi er også 1 uke gammel nå, og sover stort sett hele dagen bortsett fra måltidene og en liten bæsjebleie i ny og ne. På kvelden kvikner hun til, skal ha mye pupp og er generelt mye våken, og bæsjer, gulper osv. I 02-tida er det heldigvis natta (endelig...), og da sover hun som regel ca 4 timer før det er på tide m mer pupp. Dette er en veldig vanlig rytme de første par mnd, og det er umulig å snu døgnrytmen deres enda dessverre, siden de er så små og styres av basale behov og ikke klokka. Eneste man kan gjøre er å ikke la det gå mer enn 3, maks 4 timer, mellom hvert måltid på dagen- mer kan man ikke gjøre foreløpig desssverre. De fleste babyer vil sakte men sikkert falle inn i en mer normal døgnrytme av seg selv etterhvert, hvor lang tid det tar er individuelt- for noen tar det uker, andre måneder. Et godt tips er å sove når baby sover - gjerne midt på dagen; ikke se så mye på klokka, men tenke på de første månedene m ny baby i hus som en unntakstilstand der man bare må gjøre det beste ut av situasjonen. Jeg sitter ofte oppe i stua, med svak belysning- og ser på TV, leser osv siden jeg uansett ikke får sovet noe i senga før senere på natta- og prøver å få meg en liten blund iløpet av dagen istedet, når baby sover. Med et barn fra før av blir det ikke like lett, men foreløpig er pappan også hjemme i perm og vi får sånn sett en litt myk start på det hele;)
Roketikka Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 Sånn var vår gutt også - spesielt de første ukene. Selv om det er tidlig og delvis umulig å innføre rutiner med en gang har jeg alikevel tro på det. Jeg har gjort det samme til alle mine 3 barn. Begynte så og si med en gang vi kom i fra sykehuset. Steller, tar evt et bad, har på pysjen og gir litt massasje hver kveld. Så blir det mat og så natti natti (forhåpentligvis) Som sagt, lillegutt hadde en tendens til å være våken i lange perioder på natta de første døgnene, men nå sover han på natta og har våkenperiodene på dagen. En annen ting er jo å skille tydelig mellom natt og dag ved å la de ligge f.eks på stua på dagtid, sånn at de får både lys og har lyder rundt seg. På kveld/natta er det selvfølgelig mørkt i rommet og helt stille. Dette skal visstnok også bidra til at beibien til slutt lærer seg å skille mellom natt og dag. Dette har fungert for oss, men sier ikke at det er enkelt og ingen beibier er like så jeg får bare si lykke til!!!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 30. september 2010 #4 Skrevet 30. september 2010 Tro meg- vi prøvde på dette med nummer 1, men ikke søren om hun skulle ta natta før nærmere morgenkvisten uansett hva vi gjorde- så ja, det er nok litt individuelt dette her, hvor "samarbeidsvillig" baby er;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå