shh11 Skrevet 29. september 2010 #1 Del Skrevet 29. september 2010 Hei, Bor i Kingston Upon Thames (SW London) og synes det hadde vært koselig å få kontakt med andre norske gravide her i England. Er selv i uke 17+3. Håper å høre fra dere :-) Stine Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/
M&M+1 Skrevet 21. oktober 2010 #2 Del Skrevet 21. oktober 2010 Jeg er i England =) Bare 10 uker på vei da, og bor i NW London. Hvordan er erfaringene dine med jordmor etc her? Merker jeg gjerne skulle vært hjemme for alt dette.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142464340
schmergan Skrevet 24. oktober 2010 #3 Del Skrevet 24. oktober 2010 Hei dere. Jeg har sent melding til Stine selv siden hun bor så nerme meg. Jeg er i surbiton og det virker slik at vi skal begge føde på samme sykehus. Jeg håper du har gode meldinger om kingston hospital Stine siden du drar dit i god tid før meg. Er selv i uke 10 og skal til første svangerskaps kontrol nå til fredag og ultralyd den 5 nov. Ellers har det engelske helsystemet latt meg være for meg selv, men jeg antar det trapper opp litt nå (hvis alt er i orden, krysser fingrene) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142475378
shh11 Skrevet 25. oktober 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 25. oktober 2010 Heisann, Gratulerer begge to med svangerskap! Spennende! Jeg har bare gode erfaringer med systemet her borte. Jeg hadde ikke noe kontakt med leger/jordmødre før jeg var 10 uker gravid og var på min første kontroll. Den første kontrollen kan virke litt uformell, men upersonlig for det meste av tiden blir brukt på å fylle ut et skjema med familiehistorie osv for begge foreldre. Dere blir så bedt om å sjekke om legekontoret deres har jordmødre som dere kan gå til. Det har de ikke hos meg så jeg går til Kingston Hospital for alle mine avtaler. På denne kontrollen så ber de deg gi en urinprøve (på Kingston Hospital så ligger det testeglass når du kommer inn så du kan gjøre det der. Ikke så nøye om det er morgenurin visstnok), måler blood pressure og tar blodprøve. Jeg var litt frustrert over at jeg ikke hadde noe kontakt med helsevesenet før da, men etter at jeg har snakket med venninner i Norge så har de første kontakt i uke 12 (samme som vi har i uke 10 her) og bare en UL i uke 18 hvor de setter termindato. Jeg fikk satt termindato i uke 12 og den har ikke blitt endret siden (er nå 21+3). Etter uke 10 timen så føler en seg litt i limboland for det føles lenge til UL (selv om det er bare et par uker til!) og jeg følte meg litt "lost". Brukte en del tid på å lese bøker i den tiden for savnet å ha oppfølging, men når jeg ser tilbake på den tiden så var det egentlig ikke noe problem. Tror for meg at det ikke føltes reelt for hadde ikke begynt å vokse enda (tok av med 5 kg de første 3 mnd pga ikke drikke alkohol + spiste bedre) og hadde ingen problemer med kvalme og de andre vanlige symptomene... så lengtet vel etter at graviditeten var bekreftet med annet enn streken på testen! :-) Skal IKKE klage for må være utrolig slitsomt å være uvel hele tiden! Etter 12 uker UL så booker du 20-21 uker UL + oppfølgingstime med lege. På Kingston Hospital så var det veldig lett for en booker bare i resepsjonen rett utenfor der en har UL. På 12 uker UL så var min kontakt veldig flink til å forklare hva vi så etc, men bare spør og grav! Jeg ble helt målløs selv for det første bildet vi så var toppen på hodet (en ser delingen av hodet, ser ut som en sommerfugl) og en liten knyttet hånd som beveget seg opp mot hodet. Så her måtte min samboer trå til med spørsmål! hehe... jeg glemte tilogmed og s etter hjertet...! Vi fikk vår 21 uker UL time på en lørdag noe som var kjempebra ifht jobb osv. Rett etter 12 uker UL timen så tar du også en blodprøve (og fyller ut nok et skjema) for at de skal få sjekket og så anbefalt om du bør ta duplotesten (fostervannsprøve). Siden jeg er ansett som "moden" så regnet jeg med at dette var noe jeg måtte gjennom (og ville gjerne ta testen også). Men siden vi har blitt gravide gjennom IVF så havnet vi i low risk gruppen med lavere risk for Down Syndrom enn en 20-åring så vi valgte å ikke ta testen likevel... Ikke bli bekymret om du havner i high risk kategorien for det er mye som kan spille inn for at de putter deg inn i denne kategorien: alder, blodgruppe, vekt etc etc I ukene 12-14 hadde jeg litt blødninger som visstnok er normalt (en gang om dagen, som regel om morgenen og bare på papiret, kom aldri gjennom på trusen). Dagen etter min første blødning så hadde jeg planlagt UL (heldigvis for var selvfølgelig redd....) og alt stod bra til. Jeg fikk stilt de spørsmålene jeg ville og fikk gode svar fra hun som gjennomførte UL. Men 2 uker senere så fikk jeg plutselig en mye kraftigere blødning og ringte sykehuset og fikk time på Jasmin Centre på Kingston Hospital (A&E for gravide) dagen etter (ble fortalt i ettertid at normalt så sender de deg heller til din GP som så må referere deg til sykehuset, så vet ikke hvorfor de gjorde et unntak med meg? Alternativet er å gå rett på A&E, men må vente lenge som regel..). Snakket med lege og fikk ny UL som igjen viste at alt var normalt. Det var ganske tøft å gå inn til UL for var redd for at det ikke var noe liv, men både legen og en UL spesialist var til stede hele tiden for å sjekke og måle at alt var OK osv. De brukte lang tid på å forklare alt de så på skjermen til meg noe jeg satt veldig pris på for hadde egentlig bare forventninger til at de skulle sjekke om de kunne se hjerteslag eller ikke... Så veldig bra time og oppfølging synes jeg. Og veldig lærerrikt! I uke 16 så er du på ny kontroll med jordmor der du kan stille spørsmål og du igjen tar blodprøve, måler blodprosent og gir urinprøve. Helt greit time, men en føler seg litt lost igjen. Det kommer vel an på jordmoren en får og hvilket forhold en får til henne sikkert! Neste time er så ikke før 20-21 uke UL. Føles lenge å vente, men herlig når det først kommer. Sannsynligvis så har du begynt å føle små spark eller at babyen rører på seg før denne så opplevelsen å se babyen samtidig som du kjenner at den sparker er helt fantastisk! Vi hadde time forrige lørdag og fikk vite at vi skal ha en liten gutt! Herlig! Han er veldig aktiv for tiden og sparker bare verre. Han var også veldig aktiv på UL så det var vanskelig å få bra bilder, men heller en aktiv liten gutt som en kan se enn en liten en som ikke nesten rører seg. Veldig rørende å se han sutte på tommelen og klø seg i hodet.. hehe... gled dere! Nå føles det VELDIG lenge igjen for har så lyst til å møte han :-) Oppfølgingstime med lege hgvor en går gjennom UL resultater (får dette forklart i mer detalj) + nye blodprøver etc skjer 1-2 uker etter 20-21 uker UL. Som sagt så har jeg hatt veldig gode erfaringer med både jordmødre, UL takere og leger så tror ikke dere bør bekymre dere. Alle er svært hyggelige (det er jo som regel lykkelige omstendigheter) og veldig villige til å svare på spørsmål. Pga at min mor har hatt problemer med pre-eclampsia (hadde det med alle sine barn inkl et som var fullgått men dessverre dødfødt pga av pre-eclampsia) har jeg fått time med spesialist på dette område for å diskutere om jeg er høyrisk + få mer info rundt dette. Denne timen ble allerede booket i uke 12 for uke 24 (jordmoren foreslo dette og booket det for meg) så veldig fornøyd med oppfølgingen rundt dette også. Etter uke 24 så er det sykehus eller jordmoravtaler hver 2. uke. Og etter uke 36 hver uke. Så før uke 24 så kan man egentlig ikke forvente mer enn 3 vanlige check ups (ukene 10, 16 og 21/22) og 2 UL (ukene 12 og 20/21). Føles lite, men vanlig... Jeg har brukt mye tid til å snakke med venner som har enten fått eller venter barn (plutselig kjenner jeg mange i samme situasjon!) og dette hjelper også mye! Spesielt når en er bekymret så er det godt å ha noen å snakke med som har vært i samme situasjon! Herlighet, dette ble en LANG "mail"... Bare å spørre (ingenting er dumt eller flaut å spørre om!!!! :-))så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan :-) schmergan: Beklager at jeg ikke så mailen din om å møtes forrige fredag! Jeg hadde faktisk hatt tid til å møtes for var i Kingston hele dagen (tom i sentrum og handlet), men sjekket ikke email eller Barnimagen den dagen... Håper vi kan finne en annen dag :-) Og kom gjerne du også M&M + 1 :-) Lykke til videre og gleder meg til å følge dere! :-) Klem fra Stine Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142478131
M&M+1 Skrevet 28. oktober 2010 #5 Del Skrevet 28. oktober 2010 Tusen takk for kjempe godt svar! Nå ble jeg litt roligere. Jeg ble kontakten av Royal Free igår og fikk satt opp UL neste uke. Da er jeg 12 uker på vei. Og så satte de opp møte med jordmor uken etter når jeg er 13 uker på vei. Dette blir mine første sjekker så det blir spennende. Jeg er kjempe takknemmelig for at vi får UL allerede nå, jeg har vært så bekymret for å ikke få det bekreftet at alt er bra før i uke 18, så det var en kjempe positiv overraskelse Men jeg la merke til at du nevnte veldig mange blodprøver? Jeg har helt angst for nåler og har derfor ikke tatt noen vaksiner, og blodprøve bare to ganger i livet som jeg kan huske =P Men jeg vil selvfølgelig nå ta de nødvendige prøvene, men er det slik at alle de du nevnte er helt nødvendige? =P Jeg får vel nesten bare prate med de om det når jeg kommer på onsdag og håpe jeg har får en flink og forsiktig dame Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142491272
schmergan Skrevet 29. oktober 2010 #6 Del Skrevet 29. oktober 2010 Jeg hadde mitt første møte med jordmor i dag og da tok de blodprøve. Bare får å finne ut om jeg hadde nok jern og antistoffer og hvilken blod type jeg er og slike greier. Neste gang det blir blodprøve blir ikke før lengere ut i svangerskapet hvis jeg da ikke bestemmer meg får å ta downs testen (er ikke helt sikker på hva det heter) Så det kan godt hende det blir en ny blodprøve neste fredag på UL, men det er visst uenigheter om jeg skal gjøre det eller ikke her i vårt hus så vi får se. Forutenom UL neste uke virker det som det blir stille igjen til uke 16 da det blir møte med jordmor igjen. Synes det er morsomt at jeg plutselig har blitt medlem av en Unit og jeg er del av "team river" Føltes mer millitert en morslig. Det var også veldig mye papir arbeid. Det virker som at hver eneste lille ting som har feilet meg siden jeg kom til engalnd ble flagget opp som potensielt problem. Hadde skikkelig hoste for et par år siden som utviklet seg til "chest infection" og da fikk jeg kryss i boksen om pusteproblemer. Jeg har det jo bra nå! Det virker som om vi er like langt på vei M&M+1. Jeg har termin 18 Mai så vi må vel bare se til Silje for råd når ting blir forvirrende. Vi får alle prøve å møtes en dag. Fredager og helger passer best for meg. Håpe det går bra med alle. Eirin x Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142496042
Battbaby Skrevet 29. oktober 2010 #7 Del Skrevet 29. oktober 2010 Hei jenter, jeg er også bosatt i London (N5). Er 12+3 i dag, med termin ca 10.mai (i folge babyverden er det 12.mai, måler vel litt forskjellig i Norge?). Så ligger noenlunde likt med de fleste av dere, morsomt! Var på 12-ukers UL i dag (på UCLH), en fantastisk lettelse å se en levende baby, iom at en som dere sier på mange måter blir overlatt til seg selv her i systemet, helt til denne ULen kan bekrefte at alt er fint. Selv om jeg har hatt SA tidligere i år fikk jeg beskjed om at de kun tar tidlig ultralyd dersom en skulle begynne å blø - ikke akkurat bra for nervene de siste 8 ukene! Men er ellers rimelig fornøyd med min NHS behandling så langt (har ikke erfaring fra Norge å sammenligne med), selv om det som nevnt ovenfor er MYE papirarbeid. Pga diverse potensielle risikofaktorer har jeg fått satt opp to ekstratimer med legeteamet i tillegg til de ordinaere jordmortimene, så foreløpig føler jeg at jeg blir tatt på alvor mht de uromomentene. Lykke til til dere to som skal på UL snart! Hadde vaert hyggelig å treffes! x Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142497307
shh11 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 8. november 2010 Huff da, jeg mente ikke å skremme deg! Hvis det er noen trøst så har jeg nok mistforstått litt for jeg har ikke tatt blodprøve siden jeg var på UL i uke 12 (er nå uke 23).. De sjekker bare urinprøve og tar blodprosent så ikke noe å bekymre seg for :-) Beklager at jeg sa noe som viste seg å ikke være riktig! Gled deg til UL, det er ikke lenge til nå? Kanskje har du hatt UL allerede? Sx Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142533666
shh11 Skrevet 8. november 2010 Forfatter #9 Del Skrevet 8. november 2010 Hei, hvordan gikk det på UL? Sx Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142533672
schmergan Skrevet 11. november 2010 #10 Del Skrevet 11. november 2010 nå har jeg vært på ultralyd og det var veldig spennende og morsomt. Veldig spennende for å finne ut om alt var i orden og morsomt å se den lille krabaten sprette rundt på skjermen. Nå bærer det til kingston i morgen for å kjøpe nye bukser som jeg kan vokse i. Håper det går bra med resten av dere. Koselig å vite at det er så mange gravide norske her i london. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142546899
shh11 Skrevet 12. november 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 12. november 2010 Så spennende! Utrolig kjekt å se småen ikke sant! Helt utrolig at det ser ut som en baby allerede ved 12 uker UL! :-) Det blir enda bedre fremover :-) Min sparker mye for tiden og det er kjempegøy! Lykke til med shoppingen! Alltid gøy å finne nye klær! Jeg kjøpte bukser på Gap (maternity wear er i barneavdelingen ikke i Gap store i high street...) som er kjempegode! Fant også litt på H&M og oppe på Jojo Maman Bebe. Mothercare har også litt, men har ikke kikket der så mye. M&S har ikke maternity klær lenger (skal visst få inn igjen etter jul) og Next har ikke (men regner med de får når de åpner den nye store butikken hvor Borders var ved markedet)... Sikkert andre også som jeg ikke har tenkt over at har mat.wear. Dessverre så har ikke John Lewis eller Bentalls mat.wear... Ellers så er det mange bra sider på internet. Feks Isabella Oliver (litt dyrt kanskje) og very.co.uk. Mange andre også! :-) Veldig kjekt med mange norske her ja, alltid kjekt å ikke føle seg så "alene"! Ha en fin helg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142551283
Monkey75 Skrevet 21. november 2010 #12 Del Skrevet 21. november 2010 Hei Jeg er også gravid og bor i England og kjenner meg veldig godt igjen i det dere skriver! Er 15 uker på vei, termin 13. mai. Vi var på ultralyd for cirka 3 uker siden og da fikk vi en hyggelig overraskelse. Det var ikke bare én, men to der inne :-) Jeg skulle gjerne blitt kjent med nordmenn i området Wokingham/Reading siden det er litt langt å reise inn til London for en kopp kaffe eller to, men følger gjerne debatten deres og deler gjerne erfaringer på denne siden. Lykke til i tiden fremover. Spennende tider, dette! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142587211
M&M+1 Skrevet 2. desember 2010 #13 Del Skrevet 2. desember 2010 Det går helt fint! Du hadde ikke så feil Jeg er 16 uker nå og har allerede tatt 2 blodprøver, men det har gått overraskende bra =) Ellers fikk jeg igår påvist gruppe b streptokokker, noe jeg ikke tror de sjekker for eller behandler i Norge? Men jeg ble hvertfall satt på antibiotkakur med en gang og så skal de følge med på det videre og om det ikke blir borte sier de at jeg skal få intravinøst antibiotika under fødsel. Men jeg skal føde i Norge og utifra det jeg kan se er ikke dette vanlig der? Noen som vet noe om dette? Fikk også beskjed om at morkaken ligger over mormunnen som da også skal sjekkes opp på 20 uker ul for å se om den flytter seg. Men fikk veldig lite info om det og om forhåndsregler etc.. Fikk også påvist spor av proteiner i urinen, men fikk heller ikke mer info om dette.. Synes det er litt slitsomt å ikke ha en person å forholde seg til her. Jeg har enda ikke møtt samme person to ganger, og ingen av dem har vært spesielt flinke til å informere meg om ting heller.. Bor i tillegg i nord London, så alle er utenlandske og snakker uforståelig =P Hehe. Noen andre som har bedre erfaringer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142632621
Battbaby Skrevet 3. desember 2010 #14 Del Skrevet 3. desember 2010 Hei, jeg maa si mine erfaringer er ganske like dine egne - er litt skuffa pga daarlig med info og det aa gi svar paa spoersmaal. Var paa andre jordmor time paa onsdag (er 17+3 i dag) og syns stort sett det var litt bortkasta tid. Gaar forresten paa UCHL. Hun sjekka urin og blodtrykk, men det hadde en gynekolog gjort kun dagen foer, saa informerte hun om blodproeve resultatene fra forrige gang, men det har jeg allerede faatt to brev om, pluss at hun gikk gjennom utfallet av foerste ultralyd, noe de jo ogsaa gjorde under selve ultralydtimen, saa syns igrunn at det var en rar time uten mye nytt eller nytte! Da jeg proevde aa stille noen spoersmal om ting som har bekymra meg litt fikk jeg bare til svar at 'under en graviditet skjer det mye rart med kroppen'... Ble henvist til et nummer jeg kan ringe dersom jeg har flere spoersmaal, men syns det var rart at hun ikke tok seg tid til aa svare skikkelig naar jeg engang var der. Saa jeg er enig i at det er dumt at vi ikke blir sett av samme person hver gang, det virker saa mye mer upersonlig og 'samlebaand' aktig slik det er naa! Har du informert om at du vil foede i Norge? Har de i tilfelle sagt noe om det, f.eks. i forhold til at de kan ha andre rutiner paa ting der, som du nevner? Haaper ellers alle har det fint og holder seg gode og varme! xx Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142637852
M&M+1 Skrevet 3. desember 2010 #15 Del Skrevet 3. desember 2010 Dårlig greier.. Jeg har nevnt det en gang at jeg vil føde i Norge, men egentlig ikke siden. Vil ikke si det fordi jeg er redd for at de skal behandle meg enda dårligere, eller gi meg mindre oppmerksomhet el no... Det hadde de sikkert ikke gjort, men man vet jo aldri. Men du fikk brev om blodprøvene? Det var jo bra da hvertfall. Jeg skal bare ringe inn for å høre med resepsjonisten om de fant noe på prøvene mine jeg. Hehe. Jaja, skal bli deilig å komme hjem til Norge snart for en time med jordmor og ultralyd der Håper alt går fint med alle Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142638139
schmergan Skrevet 8. desember 2010 #16 Del Skrevet 8. desember 2010 Det var trist å høre om at noen ikke er fornøyde her borte, men antar at det er jo når man er gravid man skal sette foten ned og be om det beste, og ha rett til det beste. Er nå selv 16 uker på vei og alle mine prøver har gått fint. Ingen problem noen plasser, så etter min andre time til jormor forrige fredag er jeg selv ganske fornøyd. Har ingen problemer og siden jobben min tar for seg mødre, og noen av disse er både jordmødre, leger og fleregangs fødende. Da får jeg ofte svar på spørsmål på dagen og da kan det være at jeg har hatt det ganske enkelt så langt og har derfor ikke hat noe problem. Jeg regnet med at jordmoren jeg traff denne gangen ikke var den samme som første gang siden mitt første møte med jordmor var en vikar, men da jeg var på 16ukers skjekk gikk jeg ikke skuffet derfra. Var ganske fornøyd med megselv siden jeg klarte å kjøre og lukeparkere på glattis uten vinterdekk og da var dagen min så bra den kunne være for da var jeg stolt! Møte med ny jordmor gikk greit. Alle prøver, blod og urin har kommet tilbake helt i orden og jeg føler meg kjempebra så da ver det ikke mye å gå igjenom og de 20min hun hadde satt fri for meg ble overgjort i løpet av 5, da tok hun frem doppleren, advarte meg at hun kunne ikke love noe men hun skulle prøve og finne hjerteslagene til den lille. Det fant hun med en gang. Og jeg fikk lov å ringe til han stakkarn som satt på jobb så han fikk høre hjertet og ta opptak av det. Skal si det er 20sec som blir spilt ofte her akkurat nå. I de siste dagene har jeg også bynt å bli sparket til fra insiden og til min store overaskelse kan jeg også føle fra utsiden hvis mine fingre ligger akkurat riktig og jeg ligger på rygg. Jeg trodde ikke det skulle være mulig før på lenge men vi regner med at siden jeg er ganske petit og tynn så er det ikke mye mellom baby og utsiden og hvis ting ligger til rette kan vel dette være mulig. Enten det eller så ligger det en baby med kjempebein der inne. Har ingenting mer å gjøre nå for 20ukers ultralyd i januar. Ta vare på dere selv over jul og nyt maten. x Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142378542-gravid-i-england/#findComment-142655970
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå