Gå til innhold

Tror jammen jeg ønsker meg hjemmefødsel!

Anbefalte innlegg

Var hos jordmor for første gang i dag, og vi pratet litt rundt alternativene som finnes. Jeg ante ikke at førstegangsfødende kan føde hjemme, eller at det finnes alternativer til vanlige fødeavdelinger.

Jeg elsker stedet vi bor (småbruk i skogen), vi har brukt to år på å totalrenovere det, og flyttet inn for 3 måneder siden :) jammen passa det ikke bra med spire i magen da! Uansett, så kunne jeg virkelig tenke meg å føde hjemme dersom det er mulig. Synes det er så fint at far blir mye mer delaktig, og ikke bare en tilskuer. Jeg trenger han virkelig! Ser at noen jordmødre tillater at fedrene tar i mot barnet, og det hadde jo virkelig vært fantastisk! Min jordmor er visst (heldige meg!) en av de som har hatt flest hjemmefødsler her i Norge, så jeg er absolutt i gode hender. Må jeg på sykehus, så er det flere alternativer bare 30 min unna.

Vi har badekar også, så jeg håper forholdene ligger til rette for en hjemmefødsel. Må bare la mannen få kjenne litt på tanken også :)

Fortsetter under...

Så flott at du er så heldig å ha en jordmor som kan informere deg godt. Da har du jo en reell valgmulighet.

Min første er født hjemme, og det var en veldig fin opplevelse. Derfor forstår jeg fullt ut at du ønsker deg hjemmefødsel. Jeg mener selv at det styrket og utviklet meg veldig som kvinne å få "klare det selv", selvsagt også med en meget dyktig jordmor tilstede. Det var trygge og fine rammer rundt fødselen og barseltiden etterpå, å være hjemme hos seg selv, kunne tusle inn på eget kjøkken, sitte i egen stue og slappe av. Alt var rolig og fredelig.

Litt skepsis må du kanskje regne med å møte. (Det gjorde i hvertfall vi.) Du kan forberede deg på dette ved å lese litt på forhånd. Det finnes et par fine lenker i denne diskusjonen, kanskje du har lest dem allerede? En pappablogg og en artikkel som refererer en vitenskapelig undersøkelse om hjemmefødsler kontra sykehusfødsler. Har du argumenter basert på fakta, vil "synserne" fort møte veggen.

Uansett, her inne kan du lufte tanker og spørsmål. Det er flere som ligger litt foran deg i løypa. Noen venter sitt første barn, og andre nummer to og tre. (sistnevnte gjelder for eksempel meg).

Lykke til uansett hva du velger, coockie!

Hei Coockie!

Jeg kan bare signere innlegget til nellen! Hjemmefødsel er en fantastisk opplevelse som jeg varmt kan anbefale, men skaff deg så mye kunnskap som mulig om fødsler i forkant, sånn at du er så forberedt som mulig til fødselen!

Jeg opplevde også endel skepsis og negative kommentarer da vi fortalte at nr 2 skulle fødes hjemme, men nå når nr 3 er på vei, er det ikke en sjel som protesterer! :-)

Lykke til med valget ditt, enten det blir det ene eller det andre! Velg det du føler er tryggest. :-)

PS. Vi bor også på et småbruk, (30 min fra sykehus) og har skogen rett utfor vinduet, og det må jeg bare få si: Å jobbe seg gjennom åpningsriene akkopagnert av vinden som raslet i bjørkeløv, mens jeg fløy rundt i badekaret hjemme, var UTROLIG mye mer avslappende enn å være på sykehuset!!!

(Bør kanskje nevne at jeg fødte en varm sommerdag med vinduet åpent... Tror ikke det blir like aktuelt i mars når jeg har termin denne gang. Hehe.)

Takk for svarene :)

Ja jeg har merket allerede litt skepsis mtp tryggheten alle snakker om man har på sykehus. Men jeg misliker virkelig tanken på at mange fremmede skal ta meg her og der, og at vi kanskje havner oppi et vaktskifte! De gjør helt sikkert en god jobb, misforstå meg rett, men jeg tror vi vil få det mye bedre hjemme :)

Får bare enda mer lyst når dere deler deres gode erfaringer med meg :) Takk!

Annonse

Flott! Det er heilt fantastisk å føde heime og ikkje minst for far som får vere mykje meir delaktig!

Hittil i år har det berre vore ca 100 heimefødslar, det er ein dalande tendens. Ver snill å støtte kampen for å betre forhalda til jordmødrene som utøver yrket sitt for å sikre at heimefødslar kan bli ein realitet for langt fleire. La ikkje dette tilbodet forsvinne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...