Gå til innhold

fruktmos med youghurt

Anbefalte innlegg

Skrevet

gir dere det til de små under ett år? Ser at både nestle og småfolk har det til barn fra 6 mnd, Trodde ikke de sku ha melkeprodukter før de nærmer seg året jeg. Eller er disse greit å gi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg undrer egentlig også på det. Men jeg har gitt ungen min mat med melk i et par ganger(da jeg ikke har tenkt meg om og bare gitt henne det samme som oss) og det har gått helt fint. Jeg tror kanskje det gjelder bare ren melk som drikke, man ikke skal gi før ett års alder... Men jeg vet ikke.

Skrevet

Nåår de er for barn fra 6 måneder, så tenker jeg som så at de vel er "godkjente". Spurte forresten helsesøster om dette med melk i maten i dag, for det er vanskelig for lillegutt å smake på vår middag hvis han ikke skal ha noen ting med melk i seg.

Og hun sa at det var helt greit med litt, han drikker jo MME som er basert på melk også.

Skrevet

Nå er jo flere barnegrøter allerede fra 4 mnds alder melkebasert. Og det sammer er jo mme. Jeg tror forskjellen på de yoghurtene på seks mnds glass og vanlig yoghurt er at produsentene varmebehandler yoghurten som selges på glass, og dermed har man fjernet melkebakterier (ikke sikker på om det er grunnen, men sikker på at de er varmebehandlet). Det er nok også grunnen til at det er rismel i disse yoghurtene, for å gi det en kosistens med litt hold i igjen (hvis ikke ville det nok bare være suppe).

Om det er greit å gi dette hver dag, eller bare en gang i blant vet jeg ikke. Men min lille venn får nå både mme og grøt med melk i hver dag.

Skrevet

Årsaken til at man ikke skal gi kumelk er fordi det fortrenger jernrike matvarer. Mme inneholder jo mye jern og kumelk nesten ingenting. Vi gir litt youghurt naturell til Knerten som er 10 mnd.

Fra Helsedirektoratets hjemmeside:

"Kumelk kan i spedbarnsperioden fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten og bør som hovedregel ikke brukes som drikke og i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. ti måneders alder). Fra denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk gis."

Skrevet

Jeg spurt Hs om dette og hun var skeptisk. Hun forklarte at proteinene i kumelken i mme og grøt er brutt ned og mye lettere å fordøye for små mager, enn i vanlige melkeprodukter. Jeg stoler ikke på Nestle og styrer helt unna. Tror forresten det var noe om dette på nyhetene i sommer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...