Gå til innhold

Postafen og gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei hei ) jeg var hos min lege igår å spurte om kvalmestillende pga kvalme og oppkast daglig.. Ho sa da at det vanligste å gi er postafen.. Man blir litt trøtt av det så jeg ville heller ha afipran :) synes jeg er trøtt nok fra før jeg ;) men du ska kunne bruke det i følge legen :) så Kos deg på biltur du :)

Åh, det var godt å høre. Er redd bilturen kan ta langt mer enn 7 timer om jeg ikke kunne tatt noe kvalmestillende :-P Trøtt ja? Ser den ;)

Afipran har jeg også, fikk det i forbindelse med magekatarr en gang, men da ble jeg helt urolig og skjelven i kroppen. Var litt ekkelt. Men da tar jeg med min trofaste postafen og forhåpentligvis koser meg på bilturen :D

Hei!

Jeg hadde samme reaksjon på Afipran som deg. Hvis du er veldig (!) plaget av kvalme og har hyperemesis så kan du få Zofran i stedenfor. Det fikk jeg. De er sykt dyre og koster nesten 100 kr pr pille. Men hvis du søker Helfo om å få tilskudd så kan du få igjen mesteparten av det det koster.

Lykke til! Håper du bare er litt kvalm og at du trenger piller bare fordi du skal kjøre. Krysser fingre for at det gir seg snart. =O)

Anbefaler Postafen på det sterkeste, de er effektiv, varer både raskt og lenge (4-10 timer på meg,avhengig av når på døgnet jeg tar..) Selv har jeg vært super trøtt hele svangerskapet (10+6 nå) og slitt med kvalme, begynte med Postafen forrige uke og merker så og si ingen forskjell på trettheten.. og 7 timer, kjære deg du fortjener å sove noen timer da ;) Med Postafen skal du uansett ikke kjøre bil hvis du ikke kjenner kroppens reaksjon, det samme gjelder Afipran da man kan få noe nedsatt reaksjons evne..

God tur..

Annonse

Hei dere!

Postafen gis til de som "ikke har så sterk kvalme". Altså mot vanlig svangerskapskvalme. Der har jeg hørt at mange har nytte av postafen. Man kan bli litt trøtt av det, men ellers er det glimrende for mange.

Dersom man har hyperemesis dvs ekstrem svangerskapskvalme (ca 0,3% av alle gravide får dette) så kan man få feks Zofran (egentlig medisin som brukes for kreftpasienter i forbindelse med kvalme som oppstår etter kjemoterapi). Dersom man klarer seg uten medisiner er jo dette det beste. Men dersom man er forferdelig kvalm så er det altså flere muligheter. Jeg kjente nær sagt ingen virkning etter postafen (ikke sterk nok) og ble dårlig av Afipran, så for meg var Zofran redningen etter å ha gått ned mange kilo og var totalt utslitt.Snakk med legene deres om dere trenger. Min lege sa at det ikke var noe å gjøre med, men jeg lå fra uke 8 og ble bare værre og værre. Jeg håpet at det skulle gå over men da jeg kom til uke 17 var det ikke tegn til det og veide 48 kg. Det viste seg at det fantes noe som kunne hjelpe allikevel, men at legen ikke var helt informert. Legen kan også henvise til sykehuset dersom det er nødvendig. Der kan man få mat og drikke intravenøst om det trengs. Hvis oppkastet blir for heftig så kan man bli dehydrert eller få ketoner i urinen. Dette bør i så fall behandles.

Uff, lykke til jenter. Har akkurat fått babyen min. Det å bli mor er fantastisk, men akkurat den kvalmen - dersom man er skikkelig rammet - misunner jeg dere ikke nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...