Nat27 Skrevet 29. september 2010 #1 Skrevet 29. september 2010 Jeg har mens termin og ul termin med bare 2 dagers mellomrom, ul termin først. Så det ser jo ut til å stemme ganske bra overens... Men - ut fra samleie ( som var dagen før siste mens), skulle jeg hatt termin to uker før. Samboeren min og jeg jobbet skift og traff på hverandre kun i døren de neste ukene etter det, ja egentlig helt til positiv test. Jeg vet at sædcellene kan overleve lenge og befruktning/festning kan skje så sent som en uke-to etter samleie, og da kan jo forsåvidt ul termin stemme... Men har liksom den følelsen av at det ikke er helt riktig allikevel... Var på ul uke 35+4, og da var babyen allerede ganske stor, hele 2970 gram, noe som visst tilsvarte uke 37+4, som stemmer mye bedre (ganske nøyaktig) med "min" termin... Tenk om de lar meg gå 14 dager over tiden dersom det er jeg som har riktig termin?? Da vil jo det egentlig si at babyen er 1 hel mnd over!! Syns det er litt dumt at de ikke tar mer hensyn til det mor tenker, at de bare stoler blindt på sine egne utregninger. Man kan jo bli gravid andre dager i mnd enn akkurat det døgnet man har eggløsning??!!!! Kjenner dette med str på babyen bekymrer meg litt... ikke noe kjekt å bare grue seg slik.. Noen tanker/ erfaringer?
Aliena Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Har ikke erfaring ang befruktingstidspunkt, men vil råde deg til å stole på deg selv og prøve å få gehør på å ikke gå så lenge over termin. I mitt forrige svangerskap lå SF-målet mitt hele tiden øverst på det grønne feltet. Jeg ble ikke sendt til vekstkontroll pga jeg lå akkurat kant i kant med feltet og ikke over. Magen min var enorm, og jeg var selv overbevist om at dette kom til å bli et stort barn. Ingen ville høre på meg, verken lege eller jordmor. Gikk en uke over termin og fikk et barn på nesten 4,8 kg. Endte med akutt keisersnitt og masse komplikasjoner. Hos meg stemte terminen altså, jeg får tydeligvis bare store barn. Hvis du har på følelesen av at terminen ikke stemmer og er redd for å få stort barn, ville jeg bedt om flere vekstkontroller fram til termin. Stå på ditt! Lykke til.
Sara Maria Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 De aller fleste fødsler starter jo av seg selv når barnet er "passe stort", så dette ville jeg prøvd å ikke tenke så mye på foreløpig. Vi du så skulle gå over tiden på det som du mener er termin, så kan du jo heller "ta kampen" da. Sannsynligvis blir det ikke nødvendig. Lykke til!
Eurecaღmed spireღ Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Hei, du har jo allerede fått en vekstestimering, så antar at det er en grunn til det. Ring føden og si at du er nervøs ang størrelse og ønsker en ny estimering i uke 38. Det gjorde jeg. Jeg har født stort barn før. Min baby var 2800 i uke 35, og nå i uke 38 hele 40000g. I mitt tilfelle blir det keisersnitt pga tidligere ruptur, med stort barn. Dene baby er estimert til å bli rundt 4500 og kanskje mer, når vi ser veksten de siste tre ukene... Ikke vær redd for å ringe og komme med bekymring, du blir hørt. Poenget mitt er at det kan være stor forskjell fra uke 35 til 38 hvor stor dem tror babyen blir til termin. Du kan helt sikkert bli igansatt til termin om babyen din blir stor... Det var snakk om det hos meg, men dem vil ikke pga fare for ny ruptur, derfor KS. Ikke vær redd for å stå på, krev ny vekstestimering, krev igansetting om du syns baby blir for "stor" i forhold til hva du er trygg på. Bruk argument som rupturskade, for det er ikke noe å tulle med. Hadde jeg visst det jeg vet i dag, så hadde jeg krevd igangsetting før termin ved forrige fødsel. Uansett så er det en fordel for føden å vite om at barnet er stort når du er i fødsel, i forhold til når dem bør gripe inn. Lykke til
Aliena Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 Må bare spørre deg, Eureca, hva slags ruptur hadde du? Livmor eller underliv? Hadde begynnende livmorruptur i forrige svangerskap, og lurer på om de vil sette meg i gang før termin eller ta planlagt keisersnitt.
Oppnedx2 Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Jeg var på ul i uke 26+5 , og fikk estimert jenta tilfeldigvis da, og det viste 1168 gram. Jeg fikk helt sjokk og ble livredd for størrrelsen , da begynte legen å le og sa at jenta mi lå i den øvre delen av gjennomsnittet, og kom til å bli mellom 3.8 - 4 kg ved fødsel. jeg synest hvertfall ikke det var avskrekkende, med tanke på ingen på morssida har født under 4 kg, verken meg eller sambo var heller under 4 ved fødsel så det ligger jo i genene. Må ikke se på hva som står på dine sider på ukene, babyverden stemmer bedre, men ikke helt heller. FIkk ett skjema av legen som hun kopierte opp til meg med de ulike ukene og vekt som hun hadde liggende, og de skal være ganske store nå :-)
Oktobergutt2010:) Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Jeg er også ufornøyd med min termin, og er livredd for å ende opp på overtid og vel så det. Jeg forklarte JM dette, og at vi hadde full kontroll på når terminen var. Hun har nå notert seg opp at om jeg går gravid fram til 10. november vil hun sende meg til sykehuset for en ny vurdering. Dette 6 dager etter jeg selv mener jeg har termin.
MamsenBamsen Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Jeg har mens termin 3 uker før UL termin.. 21 oktober er min egen termin, 10 november fikk jeg på ultralyd.. Jordmor sa da at to uker etter min egen termin, vil jeg få komme på ultralyd og sjekke at alt er i orden og at jeg ikke er på overtid. Dette er for å være på den sikre siden. Så jeg ville snakket med jordmor og si at du ønsker dette.. Jeg ble veldig lettet når jordmor fortalte meg dette, for tre uker forskjell er en del ! Håper du finner ut av det
Nat27 Skrevet 30. september 2010 Forfatter #9 Skrevet 30. september 2010 Tusen takk for tilbakemeldinger, jenter! Har gått å tenkt litt sånn at hvis det bare er meg som er uenig og alle andre stoler på legene burde jeg vel innfunnet meg med det jeg også... Men jeg skal jammen meg ta en prat med de på neste kontroll som er rett over helgen. Takk igjen )
estrellita Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 2970 i uke 35+4 er ikke såååå stort da ;-) Min var 2900 i uke 33, og ca 3300-3400 i uke 35. Han er stor ja. Husk at mange unger må være over og under gjennomsnittet for å få lagd et gjennomsnitt. Men hvis du er urolig kan du jo be om en vekstkontroll, som flere sier over her :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå