Jippi-77 Skrevet 28. september 2010 #1 Del Skrevet 28. september 2010 Hei. Jeg lurer på om det er flere enn meg som bekymrer seg for om barna deres skal få den femte barnesykdommen (parvovirus). Har jo lest at dersom gravide smittes med dette viruset kan det være skadelig for fosteret. Er det hysterisk å bekymre seg for dette? Datteren min er nå hjemme fra barnehagen grunnet feber. Egentlig ingen andre symptomer, så trolig er det en virusinfeksjon av et eller annet slag. Kan jo være alt mulig annet enn den femte barnesykdommen, men jeg blir litt engstelig. Leser blant annet at dersom man tror man kan ha vært utsatt for parvovirus bør man ha tett oppfølging. Men jeg tror liksom at fastlegen vil synes det er å overdrive dersom jeg kommer for å teste dette hver gang vesla har hatt feber og diffuse symptomer. Hun er to år og går i barnehage, så det kan jo bli noen feberrunder utover høsten. Lurer litt på om hva dere andre som har småbarn tenker i forhold til denne problemstillingen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142375959-dere-som-har-barn-fra-f%C3%B8r-ang-smitte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
JenteOgGutterMamma! Skrevet 28. september 2010 #2 Del Skrevet 28. september 2010 Hei! :-) Jeg tenkte også veeldig på dette i mitt forrige svangerskap.... Med barn på skolen og i barnehagen og at det hadde vært noen epidemier, og at det kunne være farlig særlig før uke 18 ble jeg veldig usikker! Dro til legen og forklarte situasjonen, og han tok en blodprøve for å se om jeg hadde hatt den, for er man immun er det ikke er farlig for fosteret. Jeg hadde hatt den og var immun, så nå slipper jeg heldigvis å tenke på det! Så jeg anbefaler deg å få legen til å ta en blodprøve for å se om du også har hatt den, da er man en bekymring mindre om du er immun :-) Lykke til og klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142375959-dere-som-har-barn-fra-f%C3%B8r-ang-smitte/#findComment-142376055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jippi-77 Skrevet 28. september 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 28. september 2010 Takk for at du svarte! Da er jeg ikke alene om å ha tenkt på denne problemstillingen. Jeg har tatt blodprøve for litt over to uker siden, svaret er ikke klart enda. Håper så inderlig jeg har hatt viruset tidligere slik at jeg er immun. På legekontoret mitt hadde de ikk hørt om parvoviruset og måtte sjekke opp med sykehuslabben hva slags prøve det var snakk om. De var hjelpsomme og jeg fikk jo ta prøven, men jeg følte de tenkte at "her har vi enda en hysterisk dame som har funnet noe på nettet å bli hysterisk for." Dette kan ikke være så veldig vanlig da, sa de. Jeg sa at det er en relativt vanlig barnesykdom og at det kan være alvorlig for gravide dersom de smittes. Men, men... nå får jeg ta en ting av gangen. Er jeg immun så er jo alt greit. Er jeg ikke det så får jeg vurdere å ta en prat med legen om hvordan jeg skal forholde meg til dette fremover. Kan hende legen vet mer om dette enn det sykesøsteren som tar prøver gjør. Er jo rart om legen ikke kjenner til slik risiko. Så godt for deg å vite at du er immun. Lykke til videre til deg, også!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142375959-dere-som-har-barn-fra-f%C3%B8r-ang-smitte/#findComment-142376305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma`n_til_snupperuska Skrevet 4. oktober 2010 #4 Del Skrevet 4. oktober 2010 Hei! Jeg var til legen for en time siden og spurte om det samme. Datteren min (3 år) har fått et rødt utslett, hatt 1 dag med feber og er ganske forkjøla. Men legen beroliget meg med at så lenge ikke utslettet satt i "klynger", så var det ikke den femte barnesykdom. Hun sa også at selv om det hadde vært det, og jeg hadde blitt smittet (smitten oppstår jo før symptomene) så var det størst sannsynlighet for at alt ville gått bra med fosteret likevel. Jeg tror vi blir litt hysteriske av å være gravide, jeg. det hører liksom med i beskyttelsesinstinktene våre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142375959-dere-som-har-barn-fra-f%C3%B8r-ang-smitte/#findComment-142396112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå