Gå til innhold

Hva ville dere valgt: Granitt eller heltre benkeplate?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har benkeplate i granitt og er veldig fornøyd m det. Digg å kunne sette varme kjeler og stekepanner rett på benken uten å tenke på svimerker, og digg å slippe å tenke på fuktskader rundt vasken. Synes også at den er grei å holde ren, men klart- det synes jo veldig godt når den er skitten- og dannes lett et "fettbelegg" på toppen hvis man ikke vasker godt nok (vi har sånn blank granittplate da)

Den ene gangen jeg har bygd kjøkken, sørget jeg for stein benkeplate ved siden av komfyren. Resten av benkeplaten er det best å ha i - hmm - respatex? eller noe sånt - ihvertfall noe det ikke blir hakk og tull i med en gang. Derfor ikke heltre. Bedre da med en "plastbenk" med fin list på.

Jeg synes det er mye finere med heltre enn stein, men det kommer også litt an på hvor mye arbeid du vil legge i det. Vi har heltre benkeplate i hvitoljet eik, og den er nyyydelig, men må behandles forsiktig og oljes ofte. Granitt tåler mye mer, og jeg ville nok valgt det hvis du ikke har noen preferanser i forhold til utseende og ikke vil legge så mye arbeid i det. (vi visste hva vi gikk til og angrer ikke siden den er så fin :-)

Ellers kan du også kjøpe noe som heter Corian og kan bestilles i masse forskjellige farger. Tåler omtrent det samme som stein, men støpes (og kan tilpasses vask etc.

Annonse

Jeg ville valgt granitt, for jeg er elendig på vedlikehold..... Heltre skal jo oljes i hytt og pine!

Vi valgte laminat, når vi pusset opp kjøkkenet sist. Det er billig, fint, og når ungene er store nok til å ikke herpe den,kjøper vi ny... =)

Jeg ville valgt heltre... det skal pusses og oljes en gang i året eller ved behov - ser ikke helt at det skal gjøres i hytt og pine:o)

Om ungene skulle være uheldige å lage merke i benkeplaten legger du en våt klut på merket slik at treet trekker ut igjen og voila- klar for ny olje:o)

Granitt er kaldt og kjedelig synes jeg...

Har heltre og hater den som pesten.

Den blir fort stygg, er den litt slitt ser den aldri ren ut uansett hvor mye du vasker, flekker setter seg fast så du må jobbe deg halvt ihjel for å få de bort. Ingenting er enkelt med heltre.

Har sakt at når vi nå skal bygge hus skal jeg ha granitt eller noe lignende uansett hva det koster. Heltre benkeplater egner seg bare til en ting: Å fyre opp i peisen med.

Prøvde å legge ut innlegg i går kveld, men fikk ikke lov..! Så prøver igjen i dag:-)

Tusen takk for innspill!! Er fortsatt i tvil på hva jeg skal velge:-/

Jeg syntes heltre er finest, mens granitt er mest praktisk..

Dere med heltre, blir det mye fett og flekker rundt kokeplaten??

Gi meg gjerne mer inspill!!

Annonse

Ja takk begge deler:) Vi har granitt på den siden vi har vasken og induksjontoppen. Synes det er utrolig fint i tillegg til at en kan sette fra seg varme ting og ikke får fuktskader rund vasken:) Det er jo lettere å knuse feks glass hvis en mister det rett på granitten, men har aldri vært noe problem hos oss. Synes også det funker fint å ha en side med heltre. Burde nok vært flinkere til å olje den, men holder seg ganske fin og tror ikke vi har noen riper i den. Har mahogny så kanskje det er mer robust, ikke vet jeg.

Min er faring med det som spruter og drypper fra kjeler når du lager mat setter seg fast som lim hvis det ikke tørkes av med en gang. Det verste er pannekakerøre.

Disse flekkene må da bløtes opp og forsøkes vaskes bort over flere ganger. Har blitt sint og skrapet noen ganger, men det setter jo merker.....noe jeg gir blaffen i nå siden jeg hater den benkeplata.

Den som fant på den ideen å lage benkeplate av heltre brukte nok bare kjøkkenet til pynt.

Et tips i forhold til heltre er at man må olje og olje masse når den er ny, da sparer du deg selv for mye arbeid siden. Hvis den ikke er ordentlig mettet, skjer det som nevnt over - flekker setter seg fort. Hvis den er ordentlig vedlikeholdt, går det greit. Vi har heltre benkeplate over det hele, men har nedfelt noen stålstenger på siden av kokeplaten til å sette gryter på. Får mye skryt for hvor fin den er, og den ser ikke slitt eller skitten ut. Men man må altså belage seg på litt vedlikehold!

Vi har benkeplate i larvikitt. Det er vakkert og veldig praktisk. Har ikke knust noen glass på det enda... Og jeg baker på det med stort hell ;-)

Har igrunnen aldri hørt noen som har vært misfornøyd med steinplate, men heltre derimot... Eneste fordel med sistnevnte er nok utseendet, for de som foretrekker det.

Obs folkens!

Om du har en polert benkeplate i granitt, så kan du risikere at benkeplaten sprekker om du setter en varm kjele direkte på stenen. Dette er pga vakuumet som oppstår mlm gryten og stenen. Og dét er ikke gøy!

Personlig synes jeg heltre eik er best å ha, fordi det er miljøvennlig, varmt å ta på, lett å vedlikeholde, og gir en lunhet til rommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...