Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å forstå dette riktig??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Status er slik: Jeg er helttidsstudent med 30% jobb ved siden av. Far er i 100% jobb.

Termin er ca 1.juli 2011.

1) Begynner jeg å få foreldrepenger fra 3 uker før termin og i 36 uker? (dvs fra10.juni 2011 til ca 17.feb 2012)

Studiene er slik at jeg bare kan begynne igjen høsten 2012. Vi vil gjerne at pappa tar sine 10 uker permisjon når jeg begynner på skolen i august.

2) Kan vi ha et opphold mellom mine 36 uker med foreldrepenger som slutter i februar, og hans 10 uker som begynner i august, eller må de være sammenhengende??

3)Og hva skjer i perioden mellom, kan jeg velge å ta ulønnet permisjon fra jobben, er det noe jeg har rett til? Kan jeg ta det også når far er i permisjon og mottar foreldrepenger?

4)Ang penger fra Lnekassen, vil jeg få det som vanlig fra august 2011 til mai 2012 slik jeg ville gjort hvis jeg studerte?

5)Og et spm ang jobben. Den er av slik art at det ikke vil være mulig å jobbe helt frem til 3 uker før termin. så hvis jeg blir sykemeldt den siste perioden, hva har det å si for foreldrepengene? Vil sykepenger og foreldrepenger da utgjøre det samme?

Håper dette ble litt forståelig og at noen kan hjelpe meg.

Fortsetter under...

1) ja, forutsatt at du har rett på foreldrepenger gjør du det. Det er vel et forslag nå om at permisjonen utvides med 1 uke og at far skal ha 12 uker, men er usikker på når det gjelder fra. I tillegg må du huske på at du mister resterende av de 3 ukene om du føder før termin.

2)Ja, bare husk å søke om utsettelse av fedrekvoten FØR din permisjon er over (helst 2 mnd før)

3) I perioden mellom avslutning av din permisjon og start på studier/fars permisjon kan du ta ulønnet permisjon fra jobben - det har du krav på i inntil 1 år pga omsorg for barn. Når far tar ut fedrekvoten bryr ikke nav seg om hva mor gjør - hun kan jobbe, ta ulønnet permisjon eller ferie.

4) Du får fødselsstipend i 42 uker fra fødsel. Du får med andre ord en periode uten noen inntekt før du starter å studere igjen og da vil du få vanlig lån/stipend fra låneksassen som vanlig,.

5)Om jobben er farlig for fosteret (ettersom du sier du ikke kan jobbe frem til permisjonsstart) og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge kan du ha krav på svangerskapspenger. Blir du syk i svangerskapet kan du få sykepenger. Begge ytelsene gir opptjening til foreldrepenger, og det blir samme utbetalting i svangerskaps/sykepenger og foreldrepenger.

Håper dette ga deg svar på det du lurer på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...