Gå til innhold

når begynte dere å trene igjen og hvordan trener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst å komme i form igjen... Men er så usikker på hva jeg bør begynne med. Har vært litt dårlig til å trene bekken (litt dårlig motivasjon og at jeg glemmer det), så jeg burde nok absolutt gjøre en liten innsats der før jeg begynner med annen trening.

Men hvor forsiktig må man gå frem sånn egentlig? Og hvis noen har tips til bekkentrening så tar jeg gjerne imot, finnes det feks sider på nett.....?

2 måneder siden jeg fødte.

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull2010
Skrevet

Det er 3 mnd siden jeg fødte nå. Jeg har hatt lyst lenge til å begynne å trene igjen, men har manglet energi. Men jeg har begynt med å gå en time trilletur hver dag i ulent terreng. Jeg hadde problemer med bekkenet og ønsker å gradvis trene meg opp, så nå trener jeg bekkenet og planen er å trene opp kjernemuskulaturen grundig (mage, rygg) før jeg gir meg ut på vanlig saltrening.

Når det gjelder bekkenmuskulaturen kan man gjøre knipeøvelser mens man f.eks. ammer. Jeg er avhenig av å gjøre tøyeøvelser i tillegg, da tøyer jeg ut bekkenet, lår, korsrygg osv etter å ha gått tur. Fysioterapauten på sykehuset jeg fødte med, anbefalte å være nøye med pusten når man kniper. Altså, du puster ut og samtidig kniper, da får du løftet bekkenet høyere opp enn når når du puster inn luft.

Det er nok bare å sette igang med å trene hvis du er vant med det. Det står mye grei info i denne artikkelen:

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/trening/formetterfoedsel.php

Skrevet

Det kommer jo an på hvor vant kroppen er til å trene fra før også.

Jeg er godt trent, jobber litt ekstra som instruktør, vant til å trene 5 ganger i uken, og var i toppform sånn sett gjennom svangerskapet. Trente til dagen før jeg fødte.

Begynte å trene etter 6 uker, lett styrke og de "lette" timene på senteret.

Gikk fort over på det jeg vanligvis trener, fordi jeg følte det gikk greit. Ventet litt ekstra med mageøvelser som går på de rette musklene, men tok mange andre mageøvelser (skrå, planken..) i stedet, og trener nå som før. Nesten ;-)

Er ikke helt opp på antall kg når jeg trener styrke som før graviditeten ennå...

Man er litt mer "slarkete" i leddene, og det er lurt å ta det rolig og bygge seg opp igjen. Burde nok ha tatt det litt med ro med step o.l, men jeg har ikke hatt noen problemer, så jeg kjenner etter underveis. Nå går det i step, styrke, aerobic, yoga, pilates, piloxing - det meste, egentlig.

Men jeg vil si at hopp og sprett og tjo og hei, og heftig trening på step er noe man bør være forsiktig til å begynne med av hensyn til bekkenet :-)

Er forresten 3 mnd siden fødsel, og har vært heldig som har hatt ork til å trene, og jeg får dessuten masse energi av å trene.

Er det et treningssenter der du bor? En treningsveileder kan, vel...veilede, deg ;-) Og det er gjerne gratis.

Skrevet

Det er mange gode tips i Jill Jahrmanns bok "Trening for kule mager" - både øvelser og treningsprogram for opptrening etter fødsel.

Jeg venter på den magiske 6-ukersgrensen før jeg setter i gang med "skikkelig" trening igjen. nå er det bare trilleturer + bæring av vognbag (bor i 4. etg uten heis). Nøye på å knipe bekken og aktivisere korsettmusklaturen ved alle løft og i oppoverbakker.

Husk å tøye skuldrene før du legger deg om kvelden! gjør underverker or holdningen :)

Skrevet

Jeg begynte å trene 2 uker etter fødsel. Trente mye under svangerskapet også. Trente kun spinning den første uken, deretter lett styrke på armer/skuldre. Altså liten eller ingen mage/coretrening.

Etter 4-5 uker gjenopptok jeg litt hardere treninger.

Om du er normalt i god form og hadde en normal fødsel er kroppen din i god form til å trene ofte og hardt etter 2 mnd, så det ville jeg ikke tenkt på. Men om du ikke har trent på lenge, er det vel uansett smart å starte i det små..

Skrevet

Jeg trente masse under svangerskapet og var igang igjen rett etter fødsel. Det var styrketrening som var mest ok i starten, pluss planken og sideøvelser for magen. Løping var ikke greit før etter fire mnd, men ellipsemaskin eller sykkel fungerte fint. Kan også anbefale svømming.

Dessuten er tur med barnevogn veldig god trening. Lange turer og korte kaffepauser er tingen!

Skrevet

Kan man for eksempel begynne å jogge hvis man bare tar korte joggeturer? f.eks 20-30 min rolig jogging på flatt underlag?? Gleder meg så veldig til å begynne å trene igjen!!!!!

Planlegger å løpe birken i 2011, og har lyst til å trene meg gradvis opp til det. Det var knallgøy i 2009!!!!! Hehe, da vi snakket om det på jobben, og at det ikke ble noe birken 2010 for meg var det en som sa: "Jammen, du kan jo løpe Djupadalten i Oktober" (10 km løp her i nærmiljøet mitt) Hehehe, hun har ikke født før for å si det sånn.. (Terminen min var 28. september, og det løpet hun snakket om er nå om 2 uker. Jeg fødte riktignok 3 uker før termin, men...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...