Gå til innhold

Farge klær+ull! Anbefales!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde noen ullklær med stygge flekker som ikke gikk vekk, i lyseblå ull. Kjøpte alt-i ett farge (salt+farge) i mørkeblått på Coop og vasket det sammen med noen bomulls-gensere. I siste vasken brukte jeg Milo og skyllemiddel. Resultatet ble helt fabelaktig, det var som nytt! Anbefaler å farge stygge ullklær eller om man skulle få ett annet kjønn som 2-mann, går det jo ann å farge hvitt, lyseblått og lyserosa ull i brunt, grønt, mørkeblått, må jo være MYE billigere enn å kjøpe nytt!!

Er det forresten noen som farger klærne (bomullsbodyer etc) om de får et annet kjønn?? Jeg synes nesten jeg bare hører at folk kjøper nye ting i andre farger.. Det er jo synd når det er så billig og lett å farge..

Fortsetter under...

Skrevet

Tusen takk for supert tips! Hvordan tror du det blir hvis man farger noe med mønster? Har noen hvite ullbodyer med små grå hunder på. :)

Skrevet

Jeg hadde planer om å farge babyklær når vi ventet vesla. Hadde masse lyseblått som jeg ville farge lilla, men jeg ble frarådet å farge klær som var til babyer. Var noe med at det ville sitte litt restfarge og kjemikalier igjen i stoffet som de minste kunne reagere på. Så da ble det nye klær i stede. Nå viste det seg at svigerinnen min ventet gutt, og fikk en gutt 7 mnd etter vesla ble født, så da får hun gutteklærne i stede :-)

Skrevet

Jeg også tenkte den tanken når vi fikk vite vi skulle få en gutt, men vet av erfaring at sømmene ikke tar farge. Og rosa sømmer blir veldig synlige på en mørkebrun body... ;o)

Men å farge opp igjen ulltøy med stygge flekker er jo veldig smart da. Man kan jo bare kjøre de noen ganger ekstra i maskina så vil vel restfargen bli borte vil jeg tro...?

Skrevet

Vet ikke hvordan det blir med mønster, det kommer vel an på hvor sterk farge det brukes. Men det hørtes merkelig ut at det sitter igjen restfarge, det kan jo enkelt løses ved å vaske en ekstra gang? Kanskje de hyperallergiske reagerer, men 1-åringen vår har nå stabbet rundt i sin nye, mørkeblå ullbukse i to dager og er like myk og fin i huden..:). Det er jo bare farge, det kan jo ikke være værre enn den fargen som tilsettes på fabrikken.. Alle nye klær bør jo vaskes før bruk pga restfarge og kjemikalier. Men jeg er veldig fornøyd og hadde ikke hatt betenkeligheter å farge alle klærne om jeg ventet et annet kjønn. Synes det blir kjøpt sinnsykt mye klær i vår foreldregenerasjon, så farging er både lønnsomt og et bidrag til å dempe dette forbruket..:)

Annonse

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor, men hun som solgte klesfargen var veldig klar på dette, og tror jo hun hadde en viss peiling siden hun tross alt ikke tjente penger på meg heller når hun frarådet meg å kjøpe i fra henne ;-)

Er enig i at det er en del kjøp. Jeg er lite miljøvennlig der sånn sett. Jeg liker å kjøpe nytt til barna mine, og etter 3 gutter skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke ville ta på henne gutteklær, men kjøpe inn lilla osv. Gurr nr 2 og 3 arver jo så klart en del av eldstemann/mellomste, og nå får vi jo gitt videre det tøyet også til min svigerinne. Jenteklærne gir jeg bort til Fretex etterhvert som vesla vokser ut av dem, så sånn sett er jeg med på gjenbruks-delen, bare at det er jg som starter den :-P

Skrevet

Den fargen til ull heter Nitor Allfarge, og er til ømfintlige plagg. Dette var et generelt råd til alle som vil friske opp noen få flekkete og avfargete plagg, store og små, hadde egentlig ikke nyfødte i tankene, det beste for dem er jo faklisk de plaggene som er arvet og vasket masse.. Men til større barn og voksne er det et godt alternativ, det er kjedelig å sende ungene i barnahagen med lys ullgenser full av blåbærflekker.. Dessuten er det gøy å se at slitne joggebusker blir som nye igjen..Tviler på at det er noe mer skadelig å farge selv og vaske dem godt etterpå enn å kjøpe ferdig fargete og kjemikaliehandlede plagg i butikken, men det er iallefall min mening. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...