Lillemus Mei Skrevet 28. september 2010 #1 Skrevet 28. september 2010 Hadde noen ullklær med stygge flekker som ikke gikk vekk, i lyseblå ull. Kjøpte alt-i ett farge (salt+farge) i mørkeblått på Coop og vasket det sammen med noen bomulls-gensere. I siste vasken brukte jeg Milo og skyllemiddel. Resultatet ble helt fabelaktig, det var som nytt! Anbefaler å farge stygge ullklær eller om man skulle få ett annet kjønn som 2-mann, går det jo ann å farge hvitt, lysebøått og lyserosa ull i brunt, grønt, mørkeblått, må jo være MYE billigere enn å kjøpe nytt!! Er det forresten noen som farger klærne (bomullsbodyer etc) om de får et annet kjønn?? Jeg synes nesten jeg bare hører at folk kjøper nye ting i andre farger.. Det er jo synd når det er så billig og lett å farge..
lille sprelle Skrevet 28. september 2010 #2 Skrevet 28. september 2010 finnes det eget fargestoff for ull eller? Vanlig fargestoff ødelegger vel fibrene?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #3 Skrevet 28. september 2010 Må man gjøre noe spesielt med vaskemaskinen etterpå? Svært uerfaren, men veldig interessert i å begynne å farge!
Lillemus Mei Skrevet 28. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2010 Jeg hadde heller ikke gjort dette før. Den ene pakken (som du må kjøpe salt til utenom) sto det noe om en egen pakke til ull som de ikke hadde inne,men den jeg tok ( som var samme merke men sånn alt-i-en inkl salt) sto det ikke nevnt ull i det hele tatt, bare at man ikke kan bruke det på helsyntetiske plagg. Du legger bare helt rene, våte klær i maskinen, klipper opp posen og legger hele posen (med åpningen opp...) oppå klærne og skrur på 40 grader. Når maskinen er ferdig tar du ut den tomme posen og vasker normalt med vaskemiddel ( jeg brukte Milo og skyllemidde). Klærne ble ikke ødelagt, tvert imot var de både mykere og så bedre ut enn de har gjort på lenge.. Maskinen kan brukes til alt etterpå, det kommer ingen rester pga vasker jo en ekstravask.
lille sprelle Skrevet 28. september 2010 #5 Skrevet 28. september 2010 ok - egen pakke for ull, da har jeg tro på at det kan gjøres uten å ødelegge fibrene i ullen for mye.
Lillemus Mei Skrevet 29. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2010 Ja det finnes men som sagt sto det ikke på alt-i-en pakken at den ikke kunne brukes på ull, men kun at den ikke kunne brukes på syntetisk. Tror ikke det er så mye skadelige stoffer når det ikke er bleike eller enzymer, bare farge. Men det sto altså at det var en egen til ull bakpå pakken til de vanlige fargene (som brukes salt utenom). Så kanskje den alt-i-ett er anderledes, jeg vet ikke, men så lenge det ikke sto noe så tok jeg sjansen og det ble bra (men du må bruke Milo siste vasken for at de skal bli myke og gode igjen). Den pakken til ull må man vel bruke salt utenom, men det er jo lettvint å farge uansett. Men råder ingen til å farge dongeri! Husker for mange år siden jeg farget en slitt dongeribukse blå, og da endte jeg opp med en ny, fin snekkerbukse...
lilleღpersille Skrevet 30. september 2010 #7 Skrevet 30. september 2010 Men Lillemus, har du prøvd å farge noe rosa til blått og omvendt? Jeg kjøpte denne fargen som skulle brukes til ull, men det sto på pakken at man skal gjøre dette i en kjele på komfyren. Syns dette var tungvindt og tenkte at, nei, her får vi prøve i maskina, så får det gå som det går. Rosa ulltøy, ble lilla... Noen sømmer blå. (prøvde å farge til blått) Noen andre erfaringer? Kanskje jeg skal bare kjøpe noe helt mørkt noe å farge ulla med, ikke dueblå...
Lillemus Mei Skrevet 30. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 30. september 2010 Huff, i en kjele? Det hørtes tungvint ut gitt! Nei jeg har kun prøvd disse lyseblå tingene til mørkeblå, det blir vel verre med rosa ja pga sømmene...Men å friske opp ting i samme farge er jo greit, som utvasket og slitte bomullsbukser, hvitt ull etc. Må tydeligvis ta hensyn til sømfargen når man farger kan det virke som (dessverre ingen erfaringer pga har bare gutter Den fargen til ull ser jeg heter Nitor Allfarge. Den skal i maskin ser det ut som... Sjekk http://www.prosal.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå