Gå til innhold

Svangerskap og ulcerøs proktitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har blitt gravide etter at UC/UP har brutt frem, og kan fortelle litt om dette?

Vi vurderer å bli gravide i løpet av det kommende året, men jeg fikk ulcerøs proktitt da jeg gikk med førstemann, og det medførte en del plager. Nå som tilstanden har forverret seg så er jeg redd for at jeg ikke skal klare å nyte svangerskapet pga plager. Har dessuten en jobb som jeg elsker, så jeg vil nødig bli sykmeldt og bli borte i månedsvis.

Innspill mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva er forskjellen på procitt og colitt? Det du spør om vet jeg desverre ikke..

Skrevet

Proktitt angir at det er betennelse i endetarmen. Colitt angir at det er i tykktarmen det er action.

Skrevet

kolitt er i både endetarm og tykktarm.

Jeg har Ulcerøs kolitt og ble en del verren under svangerskapene. Bedre i 3 mnd etter fødsel og så en lang dårlig periode igjen.

Det er umulig å si hvordan du vil reagere under ett svangerskap. Det er forskjellig fra person til person.

Skrevet

mamma fikk ulc.kolitt under andre sv.skap. fikk ikke flere barn. Men hun var lite plaget resten av livet. Ingen medisiner eller noe.

Skrevet

Jeg har Crohn som angriper helt fra kjeften og til endetarmen. Og jeg ble som frisk under mine svangerskap.

Etterpå derimot...

Men det tok 1 år etter fødsel før sykdommen kom som normalt.

Åå det er så digg med kroniske sykdommer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...