Gjest Skrevet 28. september 2010 #1 Skrevet 28. september 2010 Har begynt såvid med innføring av grøt, og vil gjerne dele erfaringer og tips. Jenta mi er 4,5 mnd og har blitt fullammet, hun begynte å våkne 6-8 ganger på natten siste tiden så syns det var på tide å prøve med grøt, og heller ta en laaaang og sakte innføring. Har gitt 1 ss holle hirsegrøt første kveld blandet med mm (velling) 2 Kveld: 2 ss hirse - 100 ml mm (velling) 3 kveld: 2 ss hirse - mm (tynn grøt) 4 kveld 2 ss hirse - 2 ss vann + mm (tynn grøt) Nå venter jeg på at hun skal bæsje igjen og så skal jeg øke til 3 ss hirse siden hun ikke bæsjet i går, hvis ikke fortsetter jeg med 2 ss hirse og evnt litt sviskesaft/mos i. I natt har jeg kun ammet 2-3x og måtte pumpe da jeg våknet 160ml fra ene siden hvor hun drakk sist (andre sparte jeg til hun våknet) + hun er godt humør! Har hørt noen blander med nypeekstrakt? Noen som vet hvorfor og hvor vi får kjøpt dette? (for å øke jernopptaket?) Er det bare til å blande i grøten? Vet noen tilsetter rapsolje, hvorfor? Hjemmelaget sviskemos, hvor lenge står den seg i kjøleskapet, og hva med sviskesaft (vannet sviskene ble kokt i?), hvor lenge står den seg i kjøleskapet? Har blåbærpure samme virkning som sviskemos? Løsende på hard mage? Hva med aprikospure? Sist gang begynte vi med maisgrøten, men nå finnes jo ikke denne. Ser eneste 4 mnd fra nestle er risgrøt m banan eller havregrøt. Står på havregrøten at den er fin å begynne med, men hvordan var dette med å innføre kornprodukter (mht allergi). Mener å huske at dette bør innføres forsiktig og litt senere, derfor ris, mais og hirse i begynnelsen? Når begynner dere med grønnsakspureer? Her skal jeg ikke gi noe søtt og vil gjerne at hun skal spise mest mulig hjemmelaget mat. Storebror er kresen og der begynte jeg med banan og hadde fruktpure i grøten, så her går vi for grønnsaker og grøt uten smak (nå er jo mm søtt så blir uansett søtsmak når jeg blander med mm da). Eneste er eventuelt sviske hvis hard i magen da seff! Han ville også plutselig bare spise ferdigglass og det ble et stort problem senere..!
Gjest Skrevet 28. september 2010 #2 Skrevet 28. september 2010 Jeg begynte med maisgrøt da hun var 3 måneder (hun er 5 mnd. nå). Ga først bare smaksprøver og økte etter behov. Dvs. jeg lagde mer og mer grøt og så fikk hun spise det hun ville ha. Nå er hun 5 måneder og spiser nesten en posjon til frokost og en posjon til kvelds. Da hun var rundt 4 måneder begynte jeg med most gulrot til middag og lot henne få smaksprøver på banan og bringebær. Usukret bringebær i grøten har vært en stor suksess:) Nå spiser hun most gulrot, litt middagsglass, most potet, squash og brokkoli. Har et hefte som heter "Ernæring", fra Sandviks, og der står det flere gode oppskrifter på hjemlagt babymat. Og så prøver vi oss frem;)
sillyfilly og Olivia Skrevet 28. september 2010 #3 Skrevet 28. september 2010 Jeg vet ikke helt hvorfor noen tilsetter nype ekstrakt i grøten, men det inneholder ihvertfall mye C-vitaminer. Kan kjøpes i butikk tror jeg? Tidligere hadde vi det på apoteket(der jeg jobber) men ikke nå lengre. Som sagt jeg tror du får kjøpt det i butikken. Blåbærpure har motsatt effekt av sviske. Blåbær virker stoppende. Absorberer væske og dermed stopper opp avføring. Kan brukes ved feks diarè. Aprikos kan gi luft i magen så det ville jeg vært litt forsiktig med akkurat i innførings fasen. Jeg tror ikke lengre forskerne tenker på denne allergi-teorien. Jeg gav mitt barn sammalt hvete grøt fra begynnelsen. Jeg begynte med grønnsaker og litt rent kjøtt når grøten gikk greit. kålrot, potet, søtpotet og gulrot hovedsakelig blandet med litt enten grønnsaksvann(det vannet jeg kokte grønnsakene i) eller kyllingkraft. At jeg kokte en kyllingknoke(vinger?).
Gjest Skrevet 28. september 2010 #5 Skrevet 28. september 2010 Brukte den fra Nestlé som man kan tilsette mm eller mme
Nikki 75 Skrevet 28. september 2010 #6 Skrevet 28. september 2010 Unnskyld at jeg sier det, men det høres ut som et skikkelig prosjekt for deg, dette. Vi ga velling i fjorten dager, og gikk så over på grøt. Etter to-tre uker med grøt til kvelds, begynte vi med grøt til frokost også. Vi har brukt alle typer grøt, risgrøt med og uten banan, havregrøt, hvetegrøt med og uten pasta. Vi prøver alt, og tar heller bekymringene hvis han reagerer på noe. Og nå har vi begynt med middag fra enten glass eller most av det vi (jeg) har laget oss. Vi gir sviskemos ganske ofte, for han blir litt treg i magen av grøt.
Gjest Skrevet 28. september 2010 #7 Skrevet 28. september 2010 Tihi, ja høres ut som et lite prosjekt På en positiv måte for min del, men jeg tar det egentlig litt som det kommer. Men jeg går på butikken ganske sjelden (mannen handler og kan ikke handle barnemat, han er litt håpløs der), og dermed så må jeg planlegge litt hva jeg bør handle inn neste gang og som kan være lurt å ha i hus fremover
Nynte Skrevet 29. september 2010 #8 Skrevet 29. september 2010 Jeg bruker også Holle sin Hirsegrøt. Hvis man skal følge anvisningen bak på pakken, så blir det jo nesten velling, altså 170 ml blandet med 4 ss pulver. Hva gjør du? Blander du bare selv slik at du får den tykkelsen du vil ha, eller skal den være skikkelig tynn? Vi begynte med 1 ss blandet med mme og har nå gått opp til 2 ss. Han er nå 4 mnd og dette har vi holdt på med i et par uker. Den ene dagen kan han spise nesten hele porsjonen med 2 ss, men en annen dag kan han bare grine og brekke seg når jeg gir han det, så jeg ser for meg at det er lenge til vi kommer til å komme opp i full porsjon. Vi har forresten planer om å begynne med grønnsakspure av gulrot nå om noen dager for å se om han liker det bedre..
Gjest Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 Jeg har gitt 2 små ss siste dagene blandet med litt mm sånn at det har blitt passelig konsistens. Mm gjør jo også at det blir helt rennende med en gang nesten. På nestle sine pakker er en smaksporsjon 2ss pulver og 2 ss vann.. Her har snuppa imidlertid fått treg mage nå, så her blir det stopp nå inntil videre. Har gitt henne sviskesaft i går, men har ikke skjedd noe, så kjøpte maltekstrakt og gitt henne i dag + sviskesaft, så nå håper vi det får fart på sakene. Men leste at for mye sviske/malt også kan gi motsatt virkning så nå får vi bare vente.. Har massert litt på magen, og hun promper (stinkbombe) så håper at det kommer snart. Med andre ord så ser det ut til at 2ss pulver er altfor mye for henne nå, har nok gått litt for raskt frem (dårlig samvittighet sa du?!?!).. I ditt tilfelle ville jeg gitt det han vil ha, han er jo fortsatt liten så når han trenger mer så spiser han nok mer. Men kan det ha noe med at han ikke er så sulten når du gir han mat? Ammer du før eller etter? (hvis du ammer da)..
Nynte Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 Jeg har pleid å gi han grøt ca en time før leggetid for at han ikke skal være altfor trøtt og da er det ca 2-3 timer siden siste måltid, så ikke sikkert han er skrubbsulten. Hvis han blir for trøtt, er ikke grøt noe særlig... Og så ca en halv time senere gir jeg mme på flaske. Jeg skal bare fortsette med den porsjonen på 2 ss, han er som du sier fortsatt liten. Det fine er at han ikke ser ut som å ha fått noe problemer med magen da. Bæsjer hver dag med samme konsistens som før. Bruker ikke noe malt eller svisker i melka. Men har i et par dager gitt litt smaksprøver på gulrotmos, og i dag litt mer for han likte det så godt.. Det har han fått vondt i magen av og blitt hard, så nå sitter jeg her med dårlig samvittighet også!!! Det får holde med grøt en stund fremover da... Håper det kommer noe ut av snuppa di snart da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå