rampete robin Skrevet 28. september 2010 #1 Skrevet 28. september 2010 Del den gjerne med meg :-) Selve ostekaka synes jeg at jeg allrede har verdens beste oppskrift på, men kom gjerne med den også.
tine0810 Skrevet 28. september 2010 #2 Skrevet 28. september 2010 jeg pleier bare å blande bixitkjeks med sjokolade, bixitkjeks vanlig og smeltet meierismør..... kanskje litt kjedelig, men veldig godt synes jeg:-)
SnekkerPelle Skrevet 28. september 2010 #3 Skrevet 28. september 2010 En pakke vanlig gjendekjeks knuses med en kjevle ( i en dobbel frysepose)Bland i 120 gram smeltet smør. Trykk det ned i forma og sett til avkjøling. Deretter kommer alle de fantastiske lagene. Olala
rampete robin Skrevet 28. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. september 2010 Jeg bruker digistive havrekjeks med meiereismør. Synes det er litt kjedelig... Gjendekjeks høres godt ut, det skal jeg prøve :-)
Mammaen til Isak Skrevet 28. september 2010 #5 Skrevet 28. september 2010 Jeg syns bixitkjeksen gir god smak ) har aldri prøvd blande med den med sjokolade, kanskje prøve det en gang. Men jeg smelter aldri smøret, bruker bare mykt smør og blander med kjeksen i kjøkkenmaskin ) blir like perfekt hver gang det.
Mamma`n til turbo Skrevet 28. september 2010 #6 Skrevet 28. september 2010 Vil gjerne ha oppskriften din på selve ostekaken også :-)
rampete robin Skrevet 28. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 28. september 2010 Smaken er som baken, men min ostekake er som følger; 200 g smøreost (100 g philadelphia+100 g tine mandarin/ananas) 1 fløte pisket til krem nesten 1 rømmeboks 120 g melis 1 ts vanlijesukker 1 pk gele (sitron, jordbær, blåbær) blandet med halvparten vann. Geleen røres inn i det andre når geleen er avkjølt, men ikke stiv. Når alt dette er avkjølt, kan kaka pyntes med et lag gele oppå. Kan være interessant å høre hva andre bruker i kaka også :-)
Mammaen til Isak Skrevet 28. september 2010 #9 Skrevet 28. september 2010 sitrongele, er blåbærgele i ostefyllet er godt syns jeg ) jeg bruker kun philadelphia ost, ikke noen ost med smak men det er fordi jeg ikke liker ananas og appelsin i kaker. Hvis jeg har sitrongele i fyllet bruker jeg ofte bringebær gele oppå. Bruker kun creme fraiche, ikke rømme- fordi jeg liker smaken best. Ekte vanilje, ikke vaniljesukker.
tine0810 Skrevet 28. september 2010 #10 Skrevet 28. september 2010 hørtes god ut:-) har notert meg oppskriften! jeg pleier å lage osteiskake, jeg da....og den er supergod:-) Ca 1 pakke Bixitkjeks (vanlig eller med sjokolade) 100 gr smør 3 dl kremfløte 1 ts vaniljesukker 3 stk eggeplommer 1,5 dl sukker 1 beger kremost naturell (f.eks Philadelfia) (200 gr) - Knus kjeksen - Bland kjeksen med smeltet smør og ha i bunnen av en rund form (strl 24, helst) - Ha bakepapir i bunnen av formen - Sett formen i kjøleskapet - Du må ha 3 skåler: 1. Pisk fløte og vaniljesukker til krem i en skål 2. Rør sammen eggeplommer, sukker og ost i en skål 3. stivpisk eggehviter i en skål Bland alt forsiktig sammen, kremen til slutt, og hell det over springformen. Settes i fryseren minst 4 timer før servering. Server kaken med rørte jordbær eller bringebær. Ta kaken ut ca 15 min før servering.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå