Gå til innhold

Hjelp! 9 mndr gammel baby som våkner omtrent hver kveld/natt og hyyyylskriker! Helt hysterisk, vanskelig å roe!(samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har aldri sovet en hel natt, men stort sett har det funket å gi henne smokken. De siste ukene har hun derimot våknet omtrent hver kveld, et par timer etter at hun har lagt seg, og vært fullstendig hysterisk. Hun våkner med et hyl, ingen trøst hjelper. Noen med slike erfaringer?

Jeg har vært inne på tanken om tenner på vei, nattskrekk, mareritt, utviklingssprang, men er fryktelig usikker på hva det er som plager henne.

Hun gikk sine første skritt for en måned siden, og nå går hun veldig bra, så føler ikke det er midt i et stort utviklingssprang heller egentlig. Kan heller ikke kjenne tenner på vei, så da står jeg egentlig igjen med mareritt eller nattskrekk.

Hjelp, hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, sånn har vi det og.. Ho sover stortsett natta gjennom kvar natt, men har hatt disse oppvåkningane dei siste vekene og i perioder før også. Eg trur det er mareritt, men veit jo ikkje sikkert.. Hugser kor fælt det var med mareritt når eg var lita, tok lang tid før eg turte sove igjen. Har du spurt hs om ho veit kva det kan vere?

Skrevet

hm..ja, jeg mistenker at det kan være mareritt jeg også. Hun smågråter og sutrer litt i søvne hele tiden, men disse skikkelige skrekkshylene har kommet oftere og oftere. Fælt! Jeg tenkte jeg skulle ringe helsesøster i morgen. Håper hun har noen forslag til hva jeg kan gjøre. Syns det er ganske frustrerende og vondt å se på!

Skrevet

Kjenner til dette. Datteren min er 11 mnd snart. Hun drømmer mye. Våkner og hylgriner. Vanskelig å roe henne, selv om hun ligger litt i vår seng. Har fått noen tenner. Fått 2 tenner omtrent samtidig. Regner med at det også har plaget henne en del...

Har snakket med helsesøster og hun hadde flere grunner til hvorfor det er sånn. Det kan være at det er fordi hun har seperasjonsangst. Jeg har hørt at de har det rundt denne tiden. Det kunne også værre at det er fordi hun nå er så aktiv. Hun går ikke, men hun lærte seg å krabbe og reise seg opp på 2 dager. Hun sa at det er en periode, men det er ganske slitsomt når det står på....

Skrevet

Takk for svar :) Ja, får håpe det bare er en periode. Hun har jo lært å gå den siste måneden, så kan jo være noe i aktivitetsnivået ja. Krysser fingrene for at det går over snart.

Skrevet

Datteren vår har natteskrekk og det forløper seg på samme måte som det du beskriver. Du kan google natteskrekk og lese litt om det og se om du synes det passer med det du opplever med datteren din.

Skrevet

Jeg har lest litt om nattskrekk og det er ikke umulig at det er det altså! Hvor gammel er datteren din? Hva gjør dere med det?

Skrevet

Datteren vår har nettopp fylt 2 år men hun har hatt dette en god stund. Husker ikke helt når det startet men jeg tror kanskje det var når hun var rund ett år. Det som er så frustrerende er at det ikke er noe man kan gjøre med det annet enn å holde dem mens det pågår og forhindre at de skader seg. Datteren vår blir veldig sint samtidig og klorer, slår, sparker og biter, ikke alltid like greit å holde på henne heller... Det som har fungert til en viss grad for oss er å ta henne ut av soverommet og til en annen del av huset, skru på alt lys og totalt endre "miljøet". Da virker det som om hun våkner av og til og da kan vi begynne å roe henne ned men dette kan la laaaang tid. Jeg hadde også natteskrekk da jeg var liten og min mor sier at jeg ga meg litt når jeg fikk noe å drikke så det kan jo også være verdt et forsøk. (Dette fungerer ikke i det hele tatt for oss, da blir hun bare enda mer sint og oppspilt.) Trøsten er at dette er noe man vokser av seg men det kan bli værende helt opp til skolealder så for vår del er det ihvertfall bare å stålsette seg.

Lykke til!

Skrevet

Huff, det høres jo helt forferdelig ut! Jeg har også tatt datteren min ut fra soverommet, skrudd på lys osv, da har hun roet seg. Hun gråter likevel endel etterpå, men da ikke på samme måte. Det har fungert med litt vann eller melk også, så vi får vel bare prøve oss frem. Håper egentlig det bare er en fase ifht utvikling jeg da, men vi får jo se hvordan dette utarter seg. Har hatt en bedre uke denne uka, så krysser fingrene.

Håper det går over hos din datter snart! Og takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...