Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #26 Skrevet 27. september 2010 Det er eigentleg meir skremmande kor dårleg mange av bokmålbrukarane her inne er på sitt eige målføre bokmål..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #27 Skrevet 27. september 2010 Kvifor skal man ta vekk nynorsk undervisninga, når man veit frå å sjå på nynorsk elevane, at det faktisk er ein fordel å ha god kjennskap til begge målføre? Skal det vere eit mål å ha ein snever horisont, når man veit at kjennskap til både ulike dialekter og skriftspråk er naudsynt for å bli gode i norsk? Og kva språk skal velgast, skal det vere nynorsk som bør vere hovudmålet for alle, ettersom nynorsk elevane gjamt over gjer det betre i sitt hovedmål? Er det best å ha nynorsk som hovudmål for alle, då flesteparten også i Oslo og sentrale austlandsområde faktisk har ein dialekt som ligg nærast nynorsk? Er det fordi det er vanskelegt å ha eit skriftspråk som ligg så langt unna det vi snakkar at dei slit med norskkunnskapane i bokmåls områda? Kanskje vi skal stemme for å ha nnorsk som hovudmål for alle :-)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #28 Skrevet 27. september 2010 Hvor har du det fra at vi som skriver bokmål ikke forstår nynorsk? Hadde vi vært omgitt av nynorsk slik som dere er av bokmål, så hadde ikke vi heller hatt noe problem med å skrive nynorsk. "hmmmmm....................... nokon som har litt meir tungt for det, enn andre?" Vet ikke hvem som har mest tungt for det, jeg....
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #29 Skrevet 27. september 2010 Kvifor skal man ta vekk nynorsk undervisninga, når man veit frå å sjå på nynorsk elevane, at det faktisk er ein fordel å ha god kjennskap til begge målføre? Skal det vere eit mål å ha ein snever horisont, når man veit at kjennskap til både ulike dialekter og skriftspråk er naudsynt for å bli gode i norsk? Og kva språk skal velgast, skal det vere nynorsk som bør vere hovudmålet for alle, ettersom nynorsk elevane gjamt over gjer det betre i sitt hovedmål? Er det best å ha nynorsk som hovudmål for alle, då flesteparten også i Oslo og sentrale austlandsområde faktisk har ein dialekt som ligg nærast nynorsk? Er det fordi det er vanskelegt å ha eit skriftspråk som ligg så langt unna det vi snakkar at dei slit med norskkunnskapane i bokmåls områda? Kanskje vi skal stemme for å ha nnorsk som hovudmål for alle :-)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #30 Skrevet 27. september 2010 Ja, det er eigentleg det verste HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #31 Skrevet 27. september 2010 Jeg bor i Osloområdet og leser desverre litenynorsk i hverdagen. Det gjør at jeg har blitt dårligere og dårligere til å skrive det også selv om jeg lærte det som sidemål. Å lese det er selvfølgelig ikke noe problem, men forsøker jeg å skrive blir det mye knoting og ikke skikkelig nynorsk. Det er synd. Jeg tror nok du harrett i at de fleste som hadde nynorsk som hovedmål er bedre i bokmal enn desom hadde bokmål som hovedmål er i nynorsk. At den ene gruppen er smartere enn den andre blir nok en litt forhastet sluttning, men deter pinlig å ha glemt så mye av det jeg lærte.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #32 Skrevet 27. september 2010 Jeg mener bokmål er bedre enn nynorsk. At bokmål kommer fra dansk er meg revnende likegyldig. Norsk, svensk og dansk er alikevel så likt, og like forståelig som alle våre ulike dialekter. Så ekte norsk? Kall det hva du vil.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #33 Skrevet 27. september 2010 Ja da burde vi egentlig holdt oss til norrøn, det er jo virkelig det urnorske! Språket vårt har vært i forandring hele tiden (og fortsatt er), dialekter har forandret seg, kriger, invandring okupasjon, relgion osv. alt har jo formet språket våres. Så hva er egentlig norsk da? det vi er i dag, eller "rester" fra div dialekter kokt sammen til et nytt skriftspråk?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #34 Skrevet 27. september 2010 Det kan jo virkelig ikke sammenlignes. De som bor i nynorskland bli eksponert for bokmål i det vide og det brede. Lærebøker, aviser, teksting, bøker, internettsider osv. Vi i bokmålland blir kun eksponert for den nynorsken vi blir påtvunget i skolen, pluss en og annen teksting på NRK. Forutsetningen for å mestre sidemålet blir da helt forskjellig, og det skulle bare mangle at nynorskbrukerne mestrer bokmål bedre enn omvendt.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #35 Skrevet 27. september 2010 Utan at skriftspråket skal ligge nokelunde nær tale kunne vi like godt brukt engelsk skriftleg, eller dansk/svensk for å få eit einskapeleg skandinavisk språk. På bokmål kan eg ikkje uttrykkje mitt eige språk, da er det meir naturleg å bruke engelsk, det er tross alt langt fleire her i verda som forstår engelsk enn som forstår bokmål. Nynorsk, bokmål, svensk og dansk er så likt at ein forstår einannan om man ikkje legg vrangvilje til. På høgare utdanningar vert det teke for gitt at ein brukar av norsk i ei eller anna form kan lese ei pensumbok på dansk/svensk. Hugsar at me hadde ein islansk forelesar som det var lagt opp til at vi skulle forstå utan problem med mindre justeringar i språket...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #36 Skrevet 27. september 2010 jeg vet ikke hva du hi har som hovedmål, men du lager en blanding av begge deler i alle innleggene dine og bruker mange rare setninger, så selv om du forstår begge målformene godt er grammatikken din ræva for å bruke et slikt ord.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #37 Skrevet 27. september 2010 Ja og det vil da si at toppsjiktet vi har i Norge er nynorsk folk???? Ser virkelig ikke hvilke fordeler det skal ha å skrive begge målformer, har da nok utvidet horisont om ikke noen skal flisespikke på om jeg kan skrive stil på nynorsk.... meningsløst.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #38 Skrevet 27. september 2010 Mi svigerinne er ikkje frå Norge, og ho ynskje å lære nynorsk. Men alle kurs er på bokmål. Ho lærer der eit målføre ho ikkje treng i fyrste omgang. Så vi har private "timar" med ho utanom, slik at ho lærer det ho vil. Hadde det vore meir nynorsk på desse kursa, så kan det vere at innvandrarane hadde blitt meir og lettare integrert i Norge. Det er ikkje berre ihuga nynorskbrukarar som vil halde på språket. Vi har to(tre, om vi tek med samisk) målføre i Norge, og dei aller fleste snakkar eigentleg nynorsk. Kvifor skal ein då ikkje ha dette som eige fag i skulen? Heller det, enn bokmål, som ingen eigentleg snakkar heller..... HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #39 Skrevet 27. september 2010 Jeg tilhører bokmåldelen av dette landet, men har alltid hatt bedre karakterer i nynorsk enn i bokmål:) Bor heller ikke i en del av landet der det faller naturlig å skrive nynorsk på grunn av dialekt heller. Hadde 5 i bokmål og 6 i nynorsk på videregående. Nynorsk er jo ikke et vanskelig språk det heller.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #40 Skrevet 27. september 2010 Syns det er så fint at skolen prioriterer to skriftspråk, selv om vi fint kan forstå nynorsk ( dansk, svensk) uten å måtte slite seg ihjel med stiler, prøver og eksamner. Det er jo selvfølgelig ikke viktigere å lære seg andre ting som realfag eller bare kunne skrive riktig. Nynorsk er dødsviktig, åssen i all verden skulle vi klart oss uten....
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #41 Skrevet 27. september 2010 Åssen?? Kanskje du har mer behov for norsk enn realfag??
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #42 Skrevet 27. september 2010 Mitt ynskje er ikkje at bokmålsbrukarane skal bli meistrar i nynorsk, men at dei skal akseptere nynorsk. Ikkje sjå ned på nynorsk og nynorskbrukarar, slik mange gjer. Eg er glad i mitt skriftspråk, og tykkjer det er hundre gongar vakrare enn bokmål. Det vil ikkje seie at eg ikkje forstår at mange føretrekk bokmål, og at bokmålsbrukarane slit med å skrive nynorsk. Det er vanskeleg, når ein ikkje brukar det sjølv, men berre vert tvinga til å skrive det på skulen. Dårleg nynorskopplæring og eigen nynorskkarakter som tel like mykje på snittet som alle andre karakterane er ikkje kjekt for ein bokmålsbrukar, det forstår sjølv ein ihuga nynorskforkjempar. Har alltid vore sterkt for sidemål, men byrjar å tvile på kor mykje hensikt det eigentleg har. Eg er framleis usikker, er redd nynorsken forsvinn etter kvart om ein fjernar sidemålet.. Vil seie at spørsmålet ditt var ein smule unødvendig, HI, sjølvsagt forstår me bokmål, det er jo OVERALT! (Er einig i at det er irriterandes med folk som "ikkje forstår nynorsk" altså, for dei fleste burde det vere overkommeleg å forstå det, om ikkje skrive det!)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #43 Skrevet 27. september 2010 Kanskje fordi dere omgir dere med bokmål i en større grad enn hva man omgir seg med nynorsk? Ikke så rart syns jeg.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. september 2010 #44 Skrevet 28. september 2010 Jeg likte ikke nynorsk i det hele tatt før jeg jobbet på en skole som hadde nynorsk som målform, da lærte jeg meg å sette pris på at det er større nyanser i nynorsk enn bokmål. Likevel skriver jeg aldri nynorsk frivillig, jeg er ikke trygg nok på det. Det som forundrer meg er at både du og andre nynorske på denne tråden skryter så veldig av hvor mye bedre nynorsk er og hvor mye bedre dere skriver, når til og jeg som er bokmålsmenneske og ikke er noen videre ekspert i nynorsk faktisk kan plukke opp en haug med skrivefeil fra dere. Du holder deg f.eks ikke konsekvent til a'endinger i verb når du bøyer dem, en over her skrev på dialekt som ikke er godkjent som skriftspråk, og du bryter ofte veldig på bokmål en stund før du plutselig blir mer nynorsk igjen. Skal du først skrive nynorsk bør du absolutt bli mer konsekvent. Dette opplevde jeg også når jeg underviste på skolen, og er vel også en av grunnene til at mange opplever nynorsk som vanskeligere enn bokmål. Det er, som jeg nevnte øverst, et skriftspråk som åpner for mer variasjon. Problemet er at folk sliter med akkurat denne variasjonen, og i tillegg blir de usikker siden de eksponeres så mye for bokmål ellers. Elevene der hadde faktisk mye oftere dårligere karakter og mer feil i nynorsk enn bokmål. Mest fordi de blandet inn dialektord og ikke var konsekvent med måten de bøyde verbene på. Bokmål er mye lettere fordi det er færre muligheter og færre regler. Man må ikke ha med hunkjønnsform i det hele tatt om en ikke ønsker, og det er ikke mange ord som kan skrives på både den ene og andre måten. F.eks ordet som du bruker i overskriften, der kan en både vege å bruker "brukar", men også "nyttar", på bokmål kan en kun bruker ordet "nytter", det er ikke noen tvil om hva som er riktig. Og bare for å pirke litt, så finnes det strengt tatt 5 skriftspråk i Norge og 7 anerkjente talte språk, i tillegg til veldig mange andre som ikke er anerkjente.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 28. september 2010 #45 Skrevet 28. september 2010 Herlighet, er trøtt i dag. Kun bruke ordet "bruker" skulle det selvsagt stå. "Nytter" betyr jo stort sett noe annet på bokmål selv om en kan bruke det også, men da slenger en gjerne på et "be" foran og " seg av" som egne ord bak slik at det blir "benytter seg av".
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #46 Skrevet 28. september 2010 Det er egentlig ikke rart. De som har nynorsk som hovedmål treffer på bokmål over alt i samfunnet allikevel, i aviser, bøker, på internett, etc. Mens bokmålsbrukere bare i liten grad ser nynorsk i bruk i samfunnet rundt seg. Selv bor jeg i Østfold, og begynte først å ha nynorsk som en del av hverdagen da jeg bevisst begynte å opsøke det ved å lese bøker på nynorsk. Men jeg er enig med deg i at det er veldig rart dersom man er bokmålsbruker og ikke "forstår" nynorsk. At man ikke behersker det spesielt godt når man selv skal produsere, er mer forståelig.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #47 Skrevet 28. september 2010 Åh, den som kunne reist tilbake i tid og forhindret Ivar Aasen og A.O Vinje i å dra på dialektjakt... Den norske folkesjela eksisterer på ingen måte i et skriftspråk. Vi bor knappe fem millioner mennesker her til lands, og jeg ser virkelig ikke behovet for å mestre to skriftspråk til det fulleste. Dessuten er det fint få mennesker som snakker rent nynorsk; de aller fleste snakker en salig blanding av flere dialekter, så da kan det jo argumenteres for at alle egentlig burde få lov til å skrive akkurat slik som de prater.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #49 Skrevet 28. september 2010 gud, begyn å grin da vel... buhu!! stakkars dere som blir bomba med bokmål!! det må gjøre vondt altså, siden du gidder å syte så jævlig over det...... jeez!! skal jeg syte litt også kanskje? åååh buhu!! jeg syns det er så fælt at sønnen min ser på barne-tv på nrk for der snakker de nynorsk!! og vi snakker jo bokmål!! nei nei nei stakkars oss!!! shut up sier jeg bare......
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #50 Skrevet 28. september 2010 Jeg kan skrive både nynorsk og bokmål like godt. Da jeg hadde bokmål først, så flyttet jeg til Sogndal og måtte ha nynorsk. Når jeg flyttet videre til Tønsberg måtte jeg faktisk rette på norsklæreren min flere ganger. Da hun rettet nynorskstilene mine feil. Men jeg bruker bare bokmål nå. Men dette forumet har mye fokus på rettskriving, og dette liker jeg svært dårlig. Det er faktisk flere der ute som sliter med skriveferdighetene sine, men jeg forstår da poenget alikevell. Føler innlegget ditt er litt sytete, om du skjønner
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå