Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 .... dei som svergar til bokmål, ikke forstår nynorsk Både nynorsk og bokmål er norske målføre, og skulle då vere like lette å forstå av alle som er nordmenn...... hmmmmm....................... nokon som har litt meir tungt for det, enn andre?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Joda, men du hadde understreka poenget ditt langt betre om du hadde halde deg til eitt målføre i innlegget, og ikkje blanda slik...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Her på sørlandet er det lite nynorsk ute å går i tillegg er det ikke rare greiene de lærer bort på skolen. Men forstår nå hva som skrives like vel da, he he
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 Det er egentlig ikke så merkelig, tenker jeg. Mennesker som skriver og jevnlig bruker nynorsk leser ofte på bokmål (som bøker, magasiner, nettaviser osv.) Mens mennesker som kun bruker bokmål lir ikke jevnlig eksponert for nynorsk og da er det en liten omstilling når man først treffer på det.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 Eller kanskje et stort flertall som syns det er tull å ha nynorsk som sidemål, når det er så mye dårlig norskkunnskap i skolen idag, at man burde konsentrere timene om et skrivespråk og ikke to.......
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Det er litt flaut på deira vegne.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #7 Skrevet 27. september 2010 Kva er blanda då? Du kan gjerne rette meg HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #8 Skrevet 27. september 2010 Signerer!! Hadde tenkt å skrive akkurat det samme
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #10 Skrevet 27. september 2010 Ikke er bokmål, det heiter ikkje på nynorsk..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #11 Skrevet 27. september 2010 ikke ??? du burde kanskje skrive ikkje???
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #12 Skrevet 27. september 2010 Kjære HI, det er fordi vi lærer bokmål fra første klasse! Get it?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #13 Skrevet 27. september 2010 Dokke beviser til stadigheit at dokke treng nynorsk sidemål, i motsetnad til oss, som hadde greidd oss fint utan bokmål sidemål..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #14 Skrevet 27. september 2010 ahhh... hehehe..du tok meg der, men det var ikkje meininga å skrive, som du sikkert skjønar. Ein liten glipp For lang tid på Dib og bokmål.... hehehehe Men jeg klarer like godt å skrive bokmål, om det er det som trengs. Har ingen problemer enten det er bokmål eller nynorsk Så bare si hvilken språkform du vil ha, og jeg kan skrive det:) Klarer du? HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #15 Skrevet 27. september 2010 Jeg forstår nynorsk ja, men jeg skriver det ikke like bra. Det er ikke så forskjellig fra dialekter rundt i Norge. Tar det ikke så tungt at jeg ikke mestrer nynorsk skriftlig så bra, har aldri hatt bruk for det. Men siden dere som bruker nynorsk er så gode i bokmål, så kan vi jo egentlig bare alle bruke bokmål. *Vips* mange glade skole elever som slipper å slite seg igjennom to skriftspråk.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #16 Skrevet 27. september 2010 Jada, har ingen problem med bokmål, har faktisk 6'er i bokmål sidemål fra videregående..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #17 Skrevet 27. september 2010 Vi lærer ikkje bokmål frå fyrste klasse, men likevel kan vi forstå kva som står på bokmål og kva som blir sagt på bokmål hihihihi.. GET IT???? Kanskje de treng nynorsk sidemål for å forstå? HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #18 Skrevet 27. september 2010 Norge er et lite land, vi har ikke behov for to skriftspråk. Jeg sverger til bokmål, selv om jeg snakker mer tilnærmet nynorsk, og det er det nynorsk blir for meg. En dialekt. Nekter å anerkjenne det som et ekte skriftspråk. Det er bare tull.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #19 Skrevet 27. september 2010 Eg er god i engelsk også, utan at det er eit argument for å droppe det norske skriftspråket. Det har med identitet å gjere.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #20 Skrevet 27. september 2010 Kva då med dei som brukar nynorsk i daglegtale? *vips* så blei det ikkje lenger så enkelt som at alle skal bruke bokmål.... Bokmål er eigentleg dansk som er litt omgjort til norsk. Nynorsk er frå norske dialekter. Så eigentleg er nynorsk det som er norsk, og bokmål er frå dansk okkupasjon....... HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #21 Skrevet 27. september 2010 Det er da inga dialekt, det er ingen som snakkar nynorsk...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #22 Skrevet 27. september 2010 Så du meiner dansk er betre enn ekte norsk? HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #23 Skrevet 27. september 2010 Synes faktisk det er eit dumt spørsmål. Vi blir bombadert med bokmål på tv, i bøker, på filmar osv.' Synes det er ein uting å rakke ned på at andre ikkje klarar nynorsk like bra som vi andre klarar nynorsk. Det har ingenting med hjernekapasiteten å gjere. Du hadde nok slite du og hadde du vakse opp med bokmål som hovudmål.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #24 Skrevet 27. september 2010 Nå skriver jo du mere dialekt enn nynorsk da.... Og er dere virkelig så dumme at dere trur at bokmål folk ikke skjønner nynorsk? hehe bra det er akkurat det vi ønsker for å bli kvitt faenskapen......
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #25 Skrevet 27. september 2010 Som hun under skrev blir nynorsk under dialekt for meg også, det er en identitet det også. Norsk og nynorsk er forskjellige skriftespråk, engelsk og norsk er forskjellige språk. Så klart det er mere forvirrende for elever ved skolen å lære seg enn å lære et annet språk. Hold det til et skriftspråk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå