Gå til innhold

Hvordan gjør dere det med tidspunkt for middag og kveldsmat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er litt vanskelig mtp tidspunkt for middag og kveldsmat nå når frøkna har startet i barnehagen.

De spiser lunsj der ca 11, også får de et lite måltid rundt 1430-tiden. Dvs at hun er veldig sulten når vi skal spise middag. De fleste dagene får vi ikke spist middag før fire-halv fem, og synes da det er så kort tid igjen før hun skal ha kveldsmat. Blir ikke helt sulten igjen til dette måltiden, noe som har resultert i at hun våkner tidlig neste morgen (ca 05!) fordi hun er sulten.

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I barnehagen til snuppa spiser de lunch ca 12.45 og så et lite måltid rundt 15.30 tiden.

Vi er som regel ikke hjemme før 5 og hun er ganske sulten da, selv om hun har spist rundt 15.30 tiden. Pleier å gi henne en banan eller en liten yoghurt før middag.

Vi spiser ikke kveldsmat siden vi spiser middag forholdsvis sent (ca 18) og hun legger seg ca 19. Hun får en flaske melk før hun legger seg da (til barnetv) og hun sover som regel helt frem til 7 neste morgen.

Dette fungerer hvertfall for oss...

Skrevet

Her spiser vi middag rundt fem-halv seks, så det blir for kort tid før sengetid klokka 19.30-20.00. Vi gir bare litt yoghurt med musli i, cornflakes med melk eller annet sånn småtteri og/eller velling hvis han spiste litt lite til middag. Spiste han greit så trenger han ikke spise noe før sengetid.

Skrevet

Her er det lunsj i barnehagen kl 12 og så spiser han litt når han kommer hjem kl 15. Da holder han fint til middag kl 18. Kveldsmat er ca kl 20 og synes ikke det er noe problem at det er såpass kort tid. Noen ganger spiser han bare ½ brødskive eller en yoghurt før han legger seg og det går helt fint når han har spist godt med middag.

Det hender ofte vi snur litt om slik at han får en brødskive eller noe annet til "middagstid" og så spiser vi vanlig middag når han skal ha kveldsmat. Man må jo ikke spise middag så tidlig som 16, jeg synes det er veldig tidlig og er vant til middag tidligst kl 18 og det passer meg helt fint å vente med middag til 20 og heller spise noe lett før det. Å snu litt om på måltidene kan jo gjøre at hun spiser mer til siste måltid.

Skrevet

Jenta mi spiser varm lunch kl.11.15, jeg smører alltid med noen skiver og legger oppi litt frukt og youghurt som hun får spise til fruktmåltidet som er rundt 14.00. Vi spiser middag i 4- hall 5 tida og kveldsmaten er rundt 6. Det går helt fint her. Hun blir i alle fall tilbydd mat så får hun spise det hun orker. Vil hun ikke ha skive får hun heller youghurt eller banan som andre alternativ, og hun sover hele natta frem til mellom hall 7 og 8 :)

Skrevet

Vi har samme spisetider som deg i barnehagen - ca 14.

Han er da veldig sulten ca 16 så vi prøver å ikke drøye for lenge med middagen, selv om det noen ganger blir 16.30.

Han spiser likevel grøt kl 19, og han drikker 150 ml mme i sengen etter at han er badet og stelt.

Noen ganger som middagen har blitt så sent som 17 eller mer så har vi bare gitt ham en flaske med velling på kvelden. Dette ser ut til å være en god løsning. Føler ellers at det blir veldig mye mat på kort tid på kvelden..

Skrevet

her spiser de lunsj 11:30 i bhg og frukt og youghurt 14:30, vi spiser middag 16:00 også får han grøt og melk klokken 18 , og sover fra 18:30-07:30.

Skrevet

Her får han også lunsj rundt 11.00 og frukt kl. 14.30.

Han er veldig sulten når vi kommer hjem (mellom 17.00 og 17.30), og får knaske på knekkebrød og grønnsaker mens jeg lager middag. Vanskelig å spise seg mett på det, samtidig gir det han noe å tygge på mens han venter.

Vi spiser middag rundt 17.30-18.00, en varm rett pluss en dessert (f. eks. ost, frukt eller yogurt naturell) og han får ingen kveldsmat. Han klarer seg til han våkner rundt 06.3-07.00 dagen etter.

Skrevet

vi har samme måltidsrytme i barnehagen. tøtta spiser middag hjemme ca 17-18. da blir det sjelden mye kveldsmat. gjerne en yoghurt og frukt, eller kanskje en skive eller et knekkebrød som hun ikke spiser opp. drikker melk til. Det virker som det holder. spiser frokost ca 6:30, neste måltid i barnehagen 8:30.

Skrevet

her har de lunsj kl 11 og ettermiddagsmat kl 2 så han er som regel sulten når jeg henter han i 3-4 tiden..

men her har jeg ALLTID vann på flaska i bilen når jeg henter han slik at han kan få dempet sulten litt før vi kommer hjem. Når vi kommer hjem i 4-5 tiden begynner jeg rett på middag om ikke pappaen har kommet hjem og begynt på mat. Da får han enten ei lita skjeve eller ei flaske melk hvis middagen er ei stund unna.. spørs hva slags humør han er i :)

Så blir det leking/kosing til halv 6.. Da er det kveldsmat og barnetv på programmet før ei lita koseflaske med melk i 6- halv 7 tiden før tannpuss, bleieskift og pyjamas før leggetid.. sover til halv 7 tiden ca.. men han våkner enda en del på natten enkelte netter, men da får han vann.

Skrevet

Hei. I barnehagen hvor vi har poden vår spiser de mellom 10:30-11:00 og mellom 13:30-14:00. Når vi kommer hjem på ettermiddagen er ingen av oss klar for middag så vi spiser middag tidligst kl 17 og selv om vi spiser sent så vil ikke poden ha mat. Middag er det siste måltidet her i huset. Hvis vi har spist litt tidlig så får poden en kopp med biola før han legger seg. Vi har aldri problemer med at han våkner tidlig av den grunn.

Skrevet

Og da må jeg gjøre som man blir minnet på i et annet innlegg her, nemlig takke for alle gode svarene:)

Heldigvis har det gått seg litt til for oss når vi nå har kommet ordentlig inn i rutinene, og jeg prøver å ikke være altfor "streng" når det kommer til klokkeslett og mat

Skrevet

Sen middag her ( Ca 17) Da får hun fks bare en youghurt/frukt som dessert, og dermed ikke kvelds.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...