Gå til innhold

Hva bør jeg huske å spørre jordmor og legen om? Hva gjør de 1 på kontroll?

Anbefalte innlegg

Jeg skal til jormor på onsdag, og til legen på torsdag.

Dette er første svangerskap, så alt er nytt for oss:)

Skal mannen være med til jordmor? Er det en sjanse for at vi får høre hjertelyden der? Vil at begge skal høre den sammen første gangen :)

Ellers har jeg tenkt å spørre om når det er best å ta tidlig UL for å få vite at alt er bra osv. Hva gjør hun ellers? Noe jeg må huske på?

Legen skal vel bare ta blodprøve for å bekrefte svangerskapet? Og så måtte jeg levere urinprøve.

GU håper jeg at jeg slipper..det er riktig nok et par år siden siste celleprøve, men tror alt er greit oppi der.

Fortsetter under...

Du skriver ikke noe om hvor langt du er på vei.

De færreste jordmødre/leger leter etter hjertelyd i 1. trimester. Ang tidlig ultralyd tror jeg ikke jordmor støtter deg i det om alt ser ut til å være normalt. Så ikke ha forhåpninger om det.

Ellers er det lite jordmor gjør så tidlig.

Jeg var hos jordmor i uke 12 forrige svangerskap, og hun sjekket urinen min, samt blodprosenten. Ellers var det bare samtale. Jeg fikk også høre hjertelyden, med sterkt forbehold om at det ikke var sikkert hun fant den, og at det var ingen grunn til bekymring om den ikke var å høre.

Mannen trenger ikke være med, men har dere lyst til det så gjør dere det. Kan hende jordmor ber han om å heller være med senere i svangerskapet.

Hos legen første gang skal helsekortet for gravide fylles ut. Graviditeten trenger ikke bekreftes, de stoler på at du har fått positiv test. Men div andre blodprøver må du ta. Bla for å sjekke for klamydia, Rubella, blodtype, hemoglobin og Hiv. Også blir du sikkert veid.

Gu varierer fra lege til lege, men det er ikke rutine ved svangerskapskontroller lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...