Gå til innhold

Gravid og ansatt i fengsel

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei :o)

Er det noen der ute som kanskje er i samme situsjon som meg, kjenner noen som er eller kanskje har vært tidligere.

Jeg er gravid i 7 uke (6+2) og jobber i fengsel. Hvilke erfaringer i forhold til arbeidsoppgaver/permisjon har du/dere?

Kjenner meg usikker i forhold til ulike situasjoner som jeg daglig kan stå i (utagering/innsatte som ruser seg/løping på alarmer etc).

Jeg er IKKE redd for å gå på jobb, jeg føler meg trygg. Men nå som jeg har en liten en i magen har jeg jo noe extra å ta hensyn til.

Vet ikke hvordan jeg skal gå frem i denne saken, hadde ikke lyst å si noe på jobben enda siden det er så tidlig enda. Tips og tanker mottas med glede :o)

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jobber ikke i fengsel men på lukket psyk. avd med "tunge" pasienter med rusproblematikk og til tider mange utageringer...

Jeg løp på alarm frem til uke 12, etter det har jeg heller ikke vært involvert i utageringssituasjoner på min egen avd. Har trukket meg vekk ved tegn til "bråk". Har selvsagt avklart dette med sjefen på forhånd. Nå som det begynner å synes så skal jeg ikke jobbe ved minimumsbemanning altså kvelder og helger. Og rundt 6 mnd, går jeg nok ut i sv.skapsperm.

• 3 uker senere...

Jeg jobber også i fengsel og er 8 uker på vei, er sykemeldt pga kvalme og blødninger. Har vært i kontakt med ledelsen i fengslet og de er pliktig og ønsker å tilrettelegge arbeidet siden jeg er gravid. Slipper å jobbe på avdeling og jobbe turnus, fengslet skal ha samarbeid med NAV så jeg ikke taper penger på å jobbe dagtid. Blir å hjelpe til på kontor og div. arbeidsoppgaver, helt greit :)

• 2 måneder senere...

Du beholdt altså alle tillegg, samtidig som du jobba dagtid?! Er dette noe vi har krav på gjennom KY og NFF?

Min nærmeste leder er klar over at jeg er gravid, og vi er enige om at ettersom jeg ikke er noe særlig kvalm eller merker noe særlig til det, så skal jeg jobbe på avdeling fram til de innsatte skjønner at jeg ikke bare har lagt på meg noen kilo, men faktisk er gravid :) Eventuelt at noen av mine kolleger ikke føler seg trygge med å jobbe sammen med meg. Men jeg har jo skjønt at jeg nok ikke klarer å gå nattevakter i lengden.. Kveldsvakter går foreløpig greit, men jeg sliter altså på natt. Men vil jo ikke miste tillegga heller - så hvis det er som du sier, at jeg har mulighet til å beholde tillegg - så tar jeg en runde med ledelsen. Trenger jo ikke slite meg ut om jeg kan slippe!

Jeg mener det er legitimt å be om tjeneste hvor man ikke er eksponert for fanger når man er synlig gravid. Det handler jo også om at eventuelle utspekulerte fanger ikke skal kunne identifisere deg som særlig sårbar. Når det gjelder tillegg ved eventuell endret tjeneste er det garantert avtaleregulert og fagforeningen din kan fortelle deg hvordan det henger sammen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...