Gå til innhold

Litt usikker...hjelp?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er litt usikker på hvem som er far til det barnet jeg bærer. Eller, jeg føler meg sikker, men trenger en eller flere second opinion bare for å kunne være helt sikker.

Legen mener, etter en hcg-prøve, at per 22.september var 6-7 uker på vei. Jeg håper å få tatt en ultralyd ila denne uken for et helt klart svar. Får jeg ikke et klart svar er alternativet å ta abort. Han som jeg tror (og er sikker på) er far til barnet skal ikke få vite om usikkerheten. Vi er ny som kjærester og graviditeten kom veldig overraskende. (Jeg har tidligere ikke kunnet bli gravid.)

Jeg hadde sex med X 12. august. Etter dette har jeg hatt sex med Y jevnlig frem til dags dato. Jeg tok en graviditetstest 7. september fordi jeg kjente på meg at jeg skulle få mensen(ømme bryster og stikkinger i nedre del av mage), men den kom ikke.Testen 7.september var negativ. Tok så en test først to uker senere, 21. september. Denne var klart positiv. Tok blodprøve hos legen 22. september. Denne indikerte som sagt at jeg var 6-7 uker på vei.

Jeg tenker at siden testen ikke slo ut 7.september, så var det på dette tidspunkt i alle fall ikke to uker siden befruktningen. Altså har jeg blitt gravid i god tid etter 12. august. Sett i lys av at legen anslår at jeg er 6-7 uker på vei 22.september er det sannsynlig at befruktning har skjedd i perioden 20-25. august. Kan sædcellene fra X 12. august ha overlevd frem til dette? Jeg har lest og hørt at sædcellene lever lenge, men vil tro dette er veldig uvanlig.

Håper noen våge seg på en velbegrunnet second opinion, eventuelt bare ber meg ta det helt med ro og nyte at heg er gravid og at Y er far.

mvh,

mamma-nå?

Fortsetter under...

Hei

Jeg har ingen velbegrunnet second opinion, og jeg kommer ikke til å fortelle deg at du skal ta det helt med ro...

Jeg vil fortelle deg min egen historie, som startet ganske likt som din..

Nå husker jeg ikke helt datoene, da dette er 4 år siden. Jeg dro ihvertfall til legen for en tidlig ultralyd for å prøve å finne ut ca. når det ble unnfanget. Utifra ultralyden (som jeg var på to ganger med to forskjellige leger), siste mens og datoer for når jeg hadde hatt sex med X (som jeg i tillegg tok angrepille etter) og sambo, kunne legen berolige meg med at det mest sannsynlig var sambo som var far. Jeg slo meg til ro med det der og da, men bekymringene kom fort tilbake, og det ble et helvetes svangerskap. Da jeg var 8 mndr på vei, gnagde dette veldig, og jeg var så usikker at jeg så meg nødt til å fortelle det til sambo.

Vi tok en DNA test etter barnet var født, og det var faktisk ikke sambo sin... selv om legene i utgangspunktet var ganske sikre på dette.

Jeg vet at dette var veldig lite beroligende for deg, skulle ønske jeg hadde en hyggeligere historie, men dette er min erfaring.

MEEEN... siden den testen du tok 7. sept var negativ er det jo rart om du skulle blitt gravid 12.aug...

Uff, jeg vet virkelig ikke hva jeg skal råde deg til. Men jeg vet at det hadde vært bedre for sambo å høre om dette når jeg ble gravid, istedet for når jeg var 8 mndr på vei. Historien min har en tragisk slutt desverre, men jeg sitter alikevel igjen med et barn jeg elsker over alt på jord, som jeg er veldig glad for at jeg ikke valgte bort, selv om det kostet sambo livet....

Jeg unner ingen å gå igjennom et så usikkert svangerskap! Jeg har veldig tro på magefølelsen da, og magefølelsen min sa at dette var feil. Hva sier din magefølelse?

Ønsker deg masse lykke til, og sender en haug med gode tanker! Hva med sånn fostervannsprøve i Sverige? Har du tenkt på det?

ser det er ca to ukers mellomrom på partnerene dine.

Da er ingen til desverre helt 100% sikkert.

Om du hadde hatt mensen i mellom partnerene hadde du vært så nærme 100% sikker som du kunne kommet.

Jeg var helt fra meg under svangerskapet mitt ang det samme. Hadde 2 partnere på 1 mnd mellomrom. Desverre huskerjeg ikke om jeg hadde hatt mensen i mellom eller ikke.

Jeg var på ultralyd så tidlig som i uke 4 pga dette og gynekologen min sa at mengde HCG ikke er god nok indikator på svangerskapets lengde og at hvor tidligere man har ultralyd hvor mer nøyaktig er datoen for befruktning, selvfølgelig med slingringsmonn på ca 1 uke.

Gynekologen sa til meg at om jeg hadde vært 2 mnd på vei og hjertet ikke hadde slått ville fosteret gått til grunne. Så ultralyd før hjertet er på plass er altså den beste indikator på når evt du ble gravid.

Dette ble kanskje veldig rotete.. :/ Ønsker deg ALL lykke og hell fremover.

• 3 uker senere...

Når var forrige mens hos deg, og har den vært regelmessig eller uregelmessig, i såfall hvor mange dager?

Jeg vil nok tro at i og med at testen var negativ nesten en måned etter samleie nummer 1, så er det nok nummer 2 som er barnefaren. Spesielt med tanke på at hcg sier befrukting 20-25 august.

Tiden fra eggløsning til mens er fra 10-16 dager, og får man ikke positiv test innen 18 dager etter eggløsning, er man i utgangspunktet ikke gravid. Jeg vil tro at du har normal lengde på tider fra eggløsning til mens, og dermed hadde eggløsning tidligst 21 august (da er 7. september 18 dager etter denne datoen). Håper du har blitt beroliget allerede :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...