Gå til innhold

Når kan jeg slappe litt av ang. nakken til baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en viss veldig nær slektning i min samboers familie som ikke er flink til å passe på hodet til vesla vår. Og det helt siden vesla var nyfødt. Hun tror visst at det er en dukke hun holder. Jeg spretter frem og "hjelper til" å holde hodet av rent instinkt. Hun tar tydeligvis ikke hintet og sier "ååå se såå sterk ungen er til å holde hodet selv". Og det er vesla også, men plutselig bums - der detter det sideveien. Der er hun ikke så sterk enda.

Når kan jeg slappe litt mer av angående dette? Vesla er forresten snart 2 mnd. Og hva med når denne samme nære slektningen setter babyen rett opp med rompa på kneet sitt og liksom lar babyen sitte noen minutter. Den skal jo ikke få slikt press på rompa og ryggen enda.

Er jeg overhysterisk her? Håper noen erfarne mammaer kan komme med noen råd. Ååå jeg blir så irritert når dette skjer at det damper. Amme hormoner attpåtil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt på denne da jeg oxo lurer på dette med nakken!

Skrevet

Mitt barn er nå straks 4 mnd, men det er vel siste mnd jeg har tatt det med ro ang nakken. Hun har forøvrig hatt en strekk på den ene siden så jeg har trent mye på å ha henne liggende på magen for å styrke nakkemuskulaturen. Mageleie kan man begynne med ganske tidlig for å styrke muskulaturen i nakken.

Skrevet

Hei

Min jente er snart 3,5 mnd og hun har blitt flink til å holde hodet sitt nå, men jeg har bestandig en hånd klar til å beskytte nakken hennes uansett. Plutselig kan hun jo bare slenge det bak. Ettersom vesla ikke er 2 mnd ennå så hadde jeg ville passet godt på at de som holder henne passer på nakken. Å nei...du er ikke overhysterisk!!! Når de er så små så skal de slett ikke sitte så lenge som noen minutter på kneet. Ryggen er ikke nok utviklet til det.

Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen og hør med dem. På helsestasjonen her hvor jeg bor jobber det en fysioterapeut som er gull verdt når det gjelder sånne spørsmål. Det hun sier ang sitting er at babyen kan sitte på fanget i perioder når den blir støttet opp, altså sitter inntil med ryggen. Vet ikke hvordan det er å sitte på kneet og hvor godt denne slektningen (svigermor?? ;o) støtter opp, men det høres jo ikke helt bra ut.

Snakker du med dem så blir du enten beroliget og fortalt at dette er helt greit ellers får du en forklaring og gode argumenter for hvorfor babyen ikke skal sitte sånn til neste gang hun holder henne. Greit å kunne fortelle hvorfor, og ikke bare si at hun ikke skal gjøre det. Du risikerer vel uansett at hun blir fornærmet men heller det enn at barnet ditt skal belaste nakke og rygg før hun er sterk nok.

Hun blir nok snart mer stødig i hodet, sønnen min er snart 3,5 mnd og har vært stødig i hodet den siste måneden.

Skrevet

Det er nok svigermor ja ;) Hun er glad i barn og er snill, men fytti som hun klumser med den lille babyen min. Har nesten ikke lyst til å dra på besøk dit før ungen er sterk og stor nok til å omtrent si "auuuuu ikke gjør det der gamla", HEHE, Der var jeg stygg,

Skal ta å snakke med helsestasjonen ja. For argumenter kan være greit å ha. Er glad for at jeg følger instinktet mitt. Men det er grusomt vanskelig å si fra til svigermor. Det forholdet kan jo lett bli litt vanskelig som mange vet. Frem til nå har jeg sagt lite med ord, men handlet mer for å si det slik. Tatt fra henne ungen og slikt ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...