Noe vakkert i vente:) Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 Hei Jeg er en dame på 38 år. Vanligvis godt trent, men pga et litt komplisert svangerskap -fødeklar- så har jeg desverre de siste 4 mnd ikke kunne beveget meg mye. Sist jeg var hos jordmor ble blodtrykket målt til 105/70. Er det vanlig,bra eller dårlig?
Nat27 Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Litt lavt kanskje i forhold til mange, men det er jo bare bra? )
Spinella Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Hm, dette er jo veldig individuelt da. Jeg er ikke godt trent, og sliter med overvekt. Mitt utgangspunkt (da jeg ble gravid) var 125/80, så det er jo høyere enn ditt. Nå sliter jeg med høyt blodtrykk, og da ligger jeg på 140/100. Så jeg synes trykket ditt hørtes ganske normalt ut, og ikke høyt i det hele tatt. Men så er jeg hverken lege eller jordmor da, bare gravid
tine0810 Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 litt usikker... jeg målte på sist kontroll 100/55....hun sa det var lavt, og bra... kan man bli sliten og svimmel av lavt blodtrykk, eller er det bare lav blodprosent? eller en kombinasjon av disse?
Nat27 Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 Ja, man kan bli sliten - utmattet av lavt blodtrykk. Svimmelhet og en type "tetthet" i hodet er også vanlig for min del, hvertfall. Har veldig lavt blodtrykk til vanlig, og nå når jeg er gravid er det enda lavere igjen... Sliter med blodtrykksfall konstant, vet aldri når jeg går i bakken.. Sliiiitsomt! jaja... Blodtrykket mitt på det høyeste dette svangerskapet var nå i uke 36: 95/60. Det laveste målt: 70/50. Da følte jeg meg ikke særlig bra.. Blodprosenten min er fin såvidt jeg vet. Har ikke fått beskjed om noe annet, hvertfall..
lillespire08+10 Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Normalt BT er 120/80. Men, man kan ha lavere og høyere, som kan være normalt for den det gjelder. Er også normalt at BT stiger ettersom man blir eldre. Så et BT på 105/70 er litt lavt, men ikke urovekkende. 70/50 som nat27 hadde, var LAVT!
Nat27 Skrevet 27. september 2010 #7 Skrevet 27. september 2010 Ja, det er sinnsykt lavt. Ble vurdert innlagt den dagen...Men siden blodtrykket mitt er så veldig lavt normalt sett også så ble det vurdert til at jeg klarte meg. Og det gjorde jeg jo Selv om jeg var i rimelig dårlig form..
Puppen og lillemor Skrevet 27. september 2010 #8 Skrevet 27. september 2010 hva som er normalt varierer jo veldig fra person til person, og det de ser mest på er variasjoner i forhold til ditt eget utgangspunkt. Samtidig ser de mest på undertrykket med tanke på ting som svangerskapsforgiftning osv.. Jeg startet med et blodtrykk på 130/70, og nå er jeg oppe i 140/90, og nå ønsker legen å følge litt ekstra med..
*Nøtta* Skrevet 27. september 2010 #9 Skrevet 27. september 2010 Noen som kan forklare forskjellen på undertrykk og overtrykk når det gjelder blodtrykket?
drømmen Skrevet 27. september 2010 #10 Skrevet 27. september 2010 Undertrykket (det diastoliske) er trykket i hjertets hvilfase. Overtrykket(systoliske) er trykket når hjertet er i sin arbeidsfase. D.v.s. når hjertet pumper blodet ut igjen til resten av kroppen.
Catias Skrevet 27. september 2010 #11 Skrevet 27. september 2010 Er du lege, jordmor eller sykepleier siden du kan si sånt..... Dumt og skremme andre med å si sånt...."sinnsykt lavt". Selv om det er lavt for deg, kan det være helt normalt for andre.
Catias Skrevet 27. september 2010 #12 Skrevet 27. september 2010 Er du lege, jordmor eller sykepleier siden du kan si sånt..... Dumt og skremme andre med å si sånt...."sinnsykt lavt". Selv om det er lavt for deg, kan det være helt normalt for andre.
Catias Skrevet 27. september 2010 #13 Skrevet 27. september 2010 svaret mitt var ment til Nat27 *Høygravid*
cadence Skrevet 27. september 2010 #14 Skrevet 27. september 2010 70/50 er veldig veldig lavt! Nesten så jeg har lyst til å spørre deg, Catias; er du lege, jordmor eller sykepleier som kan si at dette er et normalt trykk hos andre?
Catias Skrevet 27. september 2010 #15 Skrevet 27. september 2010 Spm her er om 105/70 er lavt.....noe Nat27 *Høygravid* sier er sinnsykt lavt...... Har ikke sagt at 70/50 ikke er lavt. Og ja jeg er i et av de yrkene jeg skrev.
Vikinghuldra ♂04♂10♀13 Skrevet 27. september 2010 #16 Skrevet 27. september 2010 Mitt har ligget på rundt 120/70 hele svangerskapet, som er bra. Vet ikke ellers noe om blodtrykk egentlig..
Sunshinebaby70_er mamma :) Skrevet 27. september 2010 #17 Skrevet 27. september 2010 Men - Catias - Nat27 svarer vel på et spørsmål i forhold til sitt eget blodtrykk der hun bruker uttrykket "sinnsykt lavt" i fht 70/50 og forteller at HUN ble vurdert innlagt den dagen... Hvis du leser HELE tråden ser du at hun var den første til å svare - og at hun øverst oppe sier 105/70 kanskje er LITT lavt - men at det er BRA for svangerskapet. Vi vil jo heller ha litt lavt enn for høyt blodtrykk Det du har hengt deg opp i nå er jo en del av en samtale....
Noe vakkert i vente:) Skrevet 27. september 2010 Forfatter #18 Skrevet 27. september 2010 Hei. Takk for bra respons og gode svar:) Jeg konkluderer med at jeg har litt lavt blodtrykk, og at det ikke nødvendigvis er negativt. Stemmer også med at jeg tidvis er veldig slapp og får svimmelhetsanfall.
lillespire08+10 Skrevet 29. september 2010 #19 Skrevet 29. september 2010 Som sykepleier vet jeg at et blodtrykk på 70/50 er veldig lavt. Har tatt mange blodtrykk opp igjennom årene og har aldri som jeg kan huske, tatt et så lavt blodtrykk på noen. Men noen vil jo bli påvirket av et så lavt blodtrykk (svimmel,slapp osv), mens andre tåler det bedre. Samme som lav blodprosent, noen har gått med lav blodprosent i lengre tid og kroppen har tilpasset seg det, men andre som plutselig får et fall i blodprosenten (ved blødning f.eks) vil bli kjempedårlig. Er ikke ute etter å skremme, vedkommende med det lave blodtrykket sier jo selv hun nesten ble innlagt..
Januarjente <3 Skrevet 29. september 2010 #20 Skrevet 29. september 2010 Jeg hadde også 70/50 ved forrige måling, men jeg har også relativt lavt blodtrykk i utgangspunktet. Jeg var på grensen til å besvime et par ganger, men bare hvis jeg lå på ryggen (på trening osv.). Ellers var formen fin. Jordmoren min sa at kroppen tilpasser seg et lavt blodtrykk når man er gravid, og at det er bra for babyen. Tror nok at det er veldig individuelt hvor lavt eller høyt blodtrykk man får / tåler: Jeg har en venninne som ble kjempedårlig selv om blodtrykket var endel høyere enn mitt: svimmel, trøtt osv. Regner med at lege / jordmor gir beskjed hvis det er farlig...
Aslii Skrevet 29. september 2010 #21 Skrevet 29. september 2010 hei alle sammen ,er ny her...er gravid i 28uker.jeg har fra 1st dag hadde lav blodtrykk.og nå er det ikke bedre ..sist jeg målte 6.09.10 var jeg i 73/59.legen spør meg hele tiden om jeg er svimmel men jeg er ikke det , ellers er jeg mer sliten on ettermidagen og kveld.Legen er ikke mer beskymret en det for det.og sier er ikke farlig ,siden jeg er ikke svimmel.
Oppnedx2 Skrevet 29. september 2010 #22 Skrevet 29. september 2010 105/80 hadde jeg sist, og det er jeg kjempe fornøyd med! :-) Har store blodtrykksfall da, som gjør at jeg blir veldig svimmel og får ofte "black outs" når jeg reiser meg eller går. Men har hatt det hele livet så er vant til det kan man si. Før jeg ble gravid besvimte jeg i ny og ne , men etter jeg ble gravid har det faktisk ikke skjedd en eneste gang! Så akkurat den fordelen liker jeg med å være gravid :-D
Gravid91 Skrevet 29. september 2010 #23 Skrevet 29. september 2010 Jeg har til daglig blodtrykk på rundt 100/55 og det var da bra har aldri blitt sagt noe på dette, så så lenge du ikke er ekstra sliten og svimmel o.l har det vel ingen betydning hvor lavt det er.
Luna har født. Skrevet 29. september 2010 #24 Skrevet 29. september 2010 Mitt BT startet på 140/90, men dette skyltes stress. Etter sykmelding fra en stressende jobb gikk det ned og ser nå 120/70 i uke 31. Jeg er helseutdannet og husker en gyllen regel vi lærte: Overtrykket bør ikke overstige 100+alder, og undertrykket bør ikke overstige 90. Dette er selvsagt grovt sagt, men det skjer noe med åreveggen hos eldre for eksempel. De blir mindre elastiske og dermed blir det høyere trykk mot åreveggen ved pulsslaget. Så at ei gammel dame på 70 har 150/80 er ikke så ille som viss ei ung dame har dette. Generelt vet jeg at de blir litt ekstra obs om ei gravid dame har over 130/90, og da spesielt undertrykk over 90. BT på 70/50 vil jeg også si er veldig lavt, og en kan ikke beskyldes for å prøve å skremme folk om en sier det? Spør en her inne så er en vel ute etter ærlige svar eller?? Og til HI, så lenge du føler deg vel slik ditt trykk er, så er det helt NYDELIG Lykke til:)
Sannellerslik? Skrevet 29. september 2010 #25 Skrevet 29. september 2010 mitt BT har vært 100/60 gjennom hele sv.skapet. Og som legen sier omtrent hver gang: Blodtrykket ditt er "vakkert" som alltid;-) Så du har nok ett bra blodtrykk!:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå